ساخت واکسن کرونا چقدر زمان می برد؟

ساخت واکسن کرونا چقدر زمان می برد؟

ساخت واکسن کرونا چقدر زمان می برد؟

ساخت واکسن کرونا چقدر زمان می برد؟ چندین شرکت در حال کار بر روی واکسنی برای مبارزه با ویروس کرونا هستند.
چندین گروه در حال کار بر روی واکسن ویروس کرونا هستند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که قبل از پایان شیوع فعلی آماده شود.
یک گروه می گویند ممکن است فقط در عرض یک ماه واکسن آزمایشی برای آزمایش اولیه داشته باشند.
اما کارشناسان هشدار می دهند که این جدول زمانی سریع، امکان ارزیابی دقیق ایمنی و اثربخشی واکسن ها را فراهم نمی کند.
کلیه داده ها و آمارها بر اساس اطاعات موجود در دسترس عموم در زمان انتشار است.

از سال 2003 جهان با سه شیوع ناشی از ویروس های کرونا مواجه شده است – سندرم تنفسی حاد شدید (SARS)، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و اکنون شیوع فعلی ناشی از ویروسی معروف به 2019-nCoV.

دانشمندان هنوز راهی برای جلوگیری از این شیوع قبل از شروع پیدا نکرده اند. اما طی 17 سال گذشته، آن ها به تدریج زمان لازم برای تولید واکسن را پس از ظهور ویروس جدید کاهش داده اند.

این بیشتر به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی و تعهد بیشتر دولت ها و سازمان های غیرانتفاعی در تأمین بودجه تحقیقات در مورد بیماری های عفونی در حال ظهور است.

دانشمندان از هم اکنون در حال تولید واکسن برای 2019-nCoV هستند – عملی که به گفته کارشناسان از نظر فنی امکان پذیر است، اما هنوز هم ممکن است به موقع برای کمک به این شیوع نرسد. ساخت واکسن کرونا چقدر زمان می برد؟

واکسن سریع تر

اخبار علمی گزارش می دهد که چند گروه اندکی پس از به اشتراک گذاشتن توالی ژنتیکی ویروس، در 10 ژانویه توسط دانشمندان چینی، روی چندین واکسن برای 2019-nCoV شروع به کار کردند.

سه نفر از این گروه ها توسط ائتلاف نوآوری و آمادگی برای مقابله با اپیدمی (CEPI)، یک سازمان غیر انتفاعی که در سال 2017 برای تأمین بودجه تولید واکسن برای بیماری های عفونی در حال ظهور تأسیس شده بود، تأمین می شوند.

Inovio Pharmaceuticals Inc. و Moderna Inc هر دو می گویند در طی یک ماه واکسن آماده آزمایش روی حیوانات خواهند داشت.

Moderna، که با انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی ایالات متحده کار می کند، تخمین می زند که ظرف سه ماه واکسن آماده برای آزمایش بالینی فاز یک در افراد داشته باشد.

Moderna و Inovio هر دو از فناوری واکسن جدیدتر مبتنی بر توالی DNA خاص یا RNA پیام رسان (mRNA) ویروس استفاده می کنند. توالی انتخاب شده برای یک پروتئین ویروسی کد می کند، مانند پروتئین موجود در سطح ویروس.

این نوع واکسن هنوز هم می تواند یک پاسخ ایمنی محافظتی در فرد ایجاد کند. اما از آن جا که پروتئین فقط یک قطعه کوچک از ویروس است، بیماری ایجاد نمی کند.

دانشمندان با استفاده از این روش می توانند به محض داشتن توالی ژنتیکی ویروس، شروع به طراحی واکسن کنند. با روش های دیگر، آن ها باید با نمونه های واقعی ویروس در آزمایشگاه کار کنند.

“نکته خوب در مورد این فناوری این است که بسیاری از مراحل سنتی کشف و توسعه واکسن را پشت سر می گذارد. دکتر جون آندروس، استاد راهنمای واکسینولوژی جهانی و سیاست واکسن در دانشکده بهداشت عمومی انستیتوی میلکن از دانشگاه جورج واشنگتن گفت: “این بسیار سریع است.”

گروه سوم، در دانشگاه کوئینزلند استرالیا، قصد دارند در 16 هفته واکسن آماده آزمایش برای افراد داشته باشند. آن ها با رشد پروتئین های ویروسی در داخل سلول در حال تولید واکسن هستند.

طبق گزارش CNBC، داروسازی جانسون و جانسون، که بودجه آن از طریق CEPI تأمین نمی شود، دو هفته پیش کار بر روی واکسن را آغاز کردند. مدیر ارشد علمی این شرکت تخمین می زند که آن ها می توانند ظرف یک سال واکسن آماده برای عرضه در بازار داشته باشند.

ساخت واکسن کرونا چقدر زمان می برد؟

آزمایشات بالینی مرحله “محدود کننده سرعت” است

دکتر استنلی پرلمن، استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی و اطفال در دانشگاه آیووا، گفت که این خطوط زمانی سریع برای ساخت واکسن “عملی” است. اما ممکن است برای ارزیابی دقیق ایمنی و اثربخشی واکسن ها خیلی سریع باشند.

پرلمن گفت: “سیستم عامل هایی كه برای تولید این واكسن ها استفاده می شود قبلاً آزمایش شده اند، بنابراین احتمالاً به همان اندازه ایمنی قبلی استفاده می شود.” “با توجه به ضرورت جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس، این [سرعت سریع] قابل درک است.”

هنگامی که دانشمندان نمونه های بالقوه خود را ایجاد کردند، واکسن ها هنوز باید آزمایش حیوانات و آزمایشات بالینی کوچک و بزرگ را در افراد انجام دهند. این مراحل برای اطمینان از عملکرد و ایمن بودن واکسن ها لازم است.

دکتر پیتر هوتز، استاد و رئیس دانشکده ملی طب گرمسیری در کالج پزشکی بیلور در هوستون و مدیر مشترک مرکز رشد واکسن بیمارستان کودکان تگزاس، گفت که شما فقط می توانید آزمایشات بالینی و حیوانی را بسیار سریع کنید.

وی گفت: “در پایان، این مراحل زمان می برد.” “بنابراین این مرحله برای تعیین این که آیا واکسن به موقع برای این اپیدمی در دسترس است، مرحله محدود کننده سرعت خواهد بود.”

هوتز گفت برای انجام این آزمایش کمی سریع تر مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید، مانند اجرای برخی از آزمایشات بالینی به طور موازی. وی گفت: “اما در پایان، شما هنوز هفته ها تا ماه ها زمان نیاز دارید.”

واکسیناسیون افراد در معرض خطر

تاثیر ویتامین D در کاهش ابتلا به کرونا

تفاوت علائم کرونا، آنفولانزا و آلرژی