سندرم های تاثیر گذار بر شنوایی اطفال

سندرم های تاثیر گذار بر شنوایی اطفال

سندرم های تاثیر گذار بر شنوایی اطفال

سندرم های تاثیر گذار بر شنوایی اطفال کدامند؟ امروزه بیماری های زیادی شناسایی شده اند که می توانند بر شنوایی تاثیر گذار باشند و باعث کم شنوایی افراد شوند. اما مهم ترین و شایع ترین آن ها مواردی است که در زیر به آن اشاره می کنیم:

سندرم دست شنوایی

این بیماری که از عوارض آن کم شنایی حسی – عصبی است به شکل یک طرفه و یا دو طرفه و با شدت های مختلف در افراد دیده می شود. این بیماری ارثی غالب بوده و منجر به کوتاه شدن عضله های پهنای انگشتان می شود. و یا این که به طور کل عضلات انگشتان از بین می رود و افراد مبتلا به آن ممکن است شنوایی طبیعی داشته باشند و یا تا درصدی کم شنوا شوند.

نهان چشمی

یکی از سندرم های تاثیر گذار بر شنوایی اطفال نهان چشمی است. در این سندروم بیماران پلک های به هم چسبیده دارند که در واقع باعث می شود چشم ها نهان شوند که معمولا به همراه بدشکلی های گوش خارجی است. کسانی که به شکل شدید به این بیماری مبتلا هستند ممکن است پلک پایین و یا بالا نداشته باشند. همچنین احتمال چسبندگی انگشتان وجود دارد. شکاف کام و انسداد حنجره و انسداد کانال شنوایی خارجی در این سندرم دیده شده است.

کندروپلازی

در این مورد مشکلات رشد غضروفی و اسکلتی وجود دارد و معمولا این افراد کوتاه قد هستند و سر های بزرگی دارند که با بدن آنها تناسب لازم را ندارد. در مبتلایان معمولا ناهنجاری های گوش داخلی و غیرطبیعی بودن و ضخیم بودن حلزون وجود دارد. این بیماری وراثتی غالب است.

دیسپلازی برون پوستی

در این سندرم ناهنجاری های پوستی وجود دارد و رنگ دانه هایی بر روی پوست دیده می شود که به صورت پیش رونده حسی– عصبی و یا انتقالی بر روی شنوایی تاثیر گذار بوده و در گوش میانی ناهنجاری ایجاد خواهد کرد.

شکاف کام

یکی دیگر از سندرم های تاثیر گذار بر شنوایی اطفال شکاف کام است که در آن عملکرد شیپور استاش مختل می شود و در حفره گوش میانی به صورت عود کننده مایع مشاهده می شود. تقریبا نیمی از کودکان مبتلا به عارضه شکاف کام دچار این مشکل هستند.

سندرم پندرد

در متابولیسم بدن و غدد درون ریز اختلال ایجاد شده که معمولا در سن ۸ سالگی و یا همان زمان تولد گواتر دیده می شود. معمولا کم شنوایی حسی- عصبی در حد متوسط تا عمیق در این کودکان وجود دارد. اما اکثرا پندرد باعث کم شنوایی شدید می شود. خوشبختانه این سندرم نادر است.

سندرم داون

تریزومی ۲۱ یا سندرم داون به دلیل ناهنجاری کروموزومی به وجود می آید واز سندرم های تاثیر گذار بر شنوایی اطفال است. این افراد صورت های پهن و بزرگ دارند و کم شنوایی و همچنین عقب ماندگی در تمام مبتلایان وجود دارد. گوش میانی، کانال شنوایی و لاله کوچک در این افراد درگیر می شود.

سندرم الکل در دوران جنینی ( Fetal alcohol syndrome )

کودکان مبتلا به این سندرم عقب ماندگی ذهنی دارند و در هنگام تولد وزن کمی دارند زیرا مادران آن ها در دوران بارداری الکل مصرف می کرده اند که با اختلال عملکرد سیستم اعصاب مرکزی، مشکلات سیستم اسکلتی و اعضای داخلی همراه است.

Leave A Comment