علائم کیست تخمدان

علائم کیست تخمدان

علائم کیست تخمدان

کیست تخمدان در زنان بسیار شایع است. در بیشتر موارد، علائم کیست تخمدان خیلی شدید نیست و با بررسی های بیشتر قابل تشخیص است.

کیست تخمدان به طور معمول به صورت کیسه ای از مایعات جمع شده است که در اثر تخمک گذاری در دوران قاعدگی ایجاد می شود. این نوع کیست های تخمدان اغلب به خودی خود از بین می روند و ممکن است علائمی ایجاد نکنند.

کیست تخمدان در صورت پاره شدن یا ایجاد تورشن (که به آن پیچ خوردگی تخمدان نیز گفته می شود) می تواند باعث درد شدید شکم شود. تخمدان پاره شده یا پیچ خورده نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

کیست تخمدان همچنین ممکن است نشانه یک بیماری دیگر باشد. مراجعه به پزشک برای معاینات منظم لگن می تواند به آن ها در تشخیص و درمان کیست تخمدان کمک کند.

علائم کیست تخمدان

درد ناشی از کیست تخمدان در افراد مختلف متفاوت است.

با وجود کیست ممکن است هیچ دردی نداشته باشید. اگر یک بیماری زمینه ای باعث پارگی کیست یا پیچ خوردن تخمدان شود، ممکن است برخی از علائم کیست تخمدان ناراحت کننده یا شروع ناگهانی علائم شدید را داشته باشید.

کیست تخمدان در دوران قاعدگی شایع است زیرا می تواند با آزادسازی تخمک در چرخه ماهانه شما ایجاد شود. این کیست ها اغلب علائم کمی دارند و طی چند هفته یا چند ماه از بین می روند.

تخمدان های شما بخشی از سیستم تولید مثل شما هستند. درد و ناراحتی شما از کیست تخمدان به طور معمول در نزدیکی لگن و پایین شکم شما اتفاق می افتد.

بسیاری از شرایط علائم مشابهی دارند. پزشک می تواند علائم شما را بررسی کرده و آزمایشات لازم را برای تشخیص وضعیت و ایجاد یک برنامه درمانی انجام دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

طیف گسترده ای از علائم کیست تخمدان وجود دارد. در این جا چند نکته برای این که چه زمانی باید برای معاینه کیست وقت بگذارید و چه زمانی باید فوراً به پزشک مراجعه کنید، آمده است.

اگر ترکیبی از این علائم را تجربه کردید با پزشک خود مشورت کنید:

  • نفخ شکم
  • ناراحتی در هنگام رابطه جنسی
  • درد در ناحیه شکم، چپ یا راست
  • درد مبهم در کمرتان
  • یک دوره قاعدگی دردناک تر
  • خونریزی غیر معمول واژن
  • احساس سیری بعد از صرف یک وعده کوچک غذایی یا میان وعده
  • افزایش یا کاهش وزن
  • تکرر ادرار یا اجابت مزاج
  • سینه های حساس

به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، به ویژه اگر در یائسگی هستید سریعاً به دنبال کمک پزشکی باشید:

  • درد شکمی تیز یا ناگهانی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تب
  • سفتی شدید شکم
  • تنفس سریع
  • سرگیجه
  • ضعف

برخی از این موارد می تواند نشانه پارگی کیست، تخمدان پیچ خورده یا بیماری جدی دیگری باشد که نیاز به درمان سریع پزشکی دارد.

تخمدان های پیچ خورده می تواند جریان خون در تخمدان شما را قطع کرده و منجر به از دست دادن تخمدان شود. پارگی کیست می تواند باعث خونریزی داخلی شود.

چگونه کیست تخمدان تشخیص داده می شود؟

پزشک به عنوان اولین مرحله در تشخیص کیست تخمدان، معاینه فیزیکی انجام می دهد. این معاینه بر روی ناحیه لگن شما متمرکز خواهد شد. پزشک شما سعی می کند تورم نزدیک تخمدان ها را احساس کند. همچنین وجود هر یک از علائم کیست تخمدان می تواند به تشخیص بهتر کمک کند.

همچنین ممکن است بررسی های دیگری برای تشخیص کیست تخمدان انجام دهید، از جمله:

سونوگرافی. سونوگرافی لگن به پزشک شما اجازه می دهد کیست تخمدان، اندازه آن و محل قرار گرفتن آن را مشخص کند.
تست های آزمایشگاهی. پزشک می تواند خون شما را برای تعیین بارداری، سطح هورمون ها و احتمال سایر بیماری های جدی بررسی کند.
کیست تخمدان در زنان یائسه ممکن است نشانه ای از سرطان باشد و نیاز به تست های آزمایشگاهی یا نمونه برداری داشته باشد.

کیست تخمدان چگونه درمان می شود؟

کیست تخمدان همیشه به درمان نیاز ندارد. پزشک شما بر اساس آزمایشاتی که در طول تشخیص انجام داده اید، تعیین می کند که کیست را درمان کند یا خیر.

شدت علائم، اندازه و محل کیست و سن شما می تواند در نحوه درمان کیست تخمدان موثر باشد. تنها 8 درصد کسانی که قاعدگی دارند و دارای کیست های بزرگ هستند نیاز به درمان دارند.

اولین خط درمان کیست تخمدان، نظارت بر آن طی چند ماه است. کیست ممکن است به خودی خود برطرف شود. ممکن است پزشک برای کاهش علائم استفاده از داروهای ضد درد را در این دوره توصیه کند.

کیست های بزرگ، طولانی مدت یا نگران کننده تخمدان ممکن است به سطح دیگری از درمان نیاز داشته باشند.

چه زمانی به عمل جراحی نیاز دارید؟

اگر چندین علائم شدید داشته باشید یا کیست تخمدان نشان دهنده وضعیت مخاطره آمیز دیگری باشد، ممکن است پزشک جراحی را به شما پیشنهاد کند.

کیست تخمدان پاره و تاب خورده نیز نیاز به مداخله فوری جراحی دارد. گزینه های جراحی برای از بین بردن کیست ها عبارتند از:

روش های لاپاراسکوپی. این ها به یک یا چند برش کوچک نیاز دارند.
روش های لاپاروتومیک. این موارد تهاجمی تر هستند و شامل یک برش بزرگتر در شکم شما هستند.
نوع جراحی که پزشک توصیه می کند به اندازه و شدت کیست تخمدان شما بستگی دارد. این جراحی ها ممکن است نیاز به یک دوره بهبودی چند هفته ای یا چند ماهه داشته باشند.

آیا عوارضی برای کیست تخمدان وجود دارد؟

بسیاری از کیست ها در دوران قاعدگی ایجاد می شوند. آن ها معمولاً باعث عوارض یا نگرانی در زمینه باروری نمی شوند.

ممکن است شروع به استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی کنید تا احتمال ایجاد کیست تخمدان کاهش یابد. این می تواند هورمون های شما را تغییر داده و قاعدگی شما را تنظیم کند.

جراحی برای از بین بردن کیست معمولا آسیبی به تخمدان شما وارد نمی کند اما گاهی اوقات ممکن است در حین عمل نیاز به برداشتن تخمدان باشد. بدن شما تخمک ها را از تخمدان آزاد می کند، بنابراین برداشتن یکی یا هر دو می تواند بر توانایی بارداری شما تأثیر بگذارد.

گاهی اوقات ، کیست تخمدان می تواند نشانه ای از بیماری های جدی تر باشد، از جمله:

  • آندومتریوز
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • بیماری التهابی لگن (PID)
  • سرطان تخمدان

این شرایط می تواند بر باروری شما تأثیر بگذارد و نیاز به درمان توسط پزشک دارد.

گاهی اوقات، کیست تخمدان علائم قابل توجه یا شدیدتری ایجاد می کند و نیاز به مراقبت های پزشکی بیشتری دارد.

در صورت بروز ناگهانی درد زیر شکم یا علائم شدید، ممکن است به فوریت پزشکی نیاز داشته باشید. این علائم ممکن است نشانه کیست بزرگ تخمدان، پارگی کیست یا حتی تخمدان پیچ خورده باشد.

برای درد شدید یا ناگهانی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. هرچه زودتر کیست شما درمان شود، کمتر احتمال دارد که عوارض پارگی یا پیچ خوردگی کیست یا یک بیماری زمینه ای را تجربه کنید.

بیوپسی رحم چیست ؟

مشاوره ژنتیک در سقط مکرر

مشاوره ژنتیک در سرطان