اهمیت تشخیص امپلیفیکاسیون در چیست؟

اهمیت تشخیص امپلیفیکاسیون در چیست؟

اهمیت تشخیص امپلیفیکاسیون HER2 با روش دو رگ گیری در جا (CISH / FISH) در چیست؟

اهمیت تشخیص امپلیفیکاسیون در چیست؟ وضعیت HER2 در سرطان پستان از اهمیت زیادی در پیش آگهی و پیشگویی پاسخ به عوامل شیمی درمانی برخوردار است به ویژه آن که شاخص قطعی استفاده از trastuzumab (هرسپتین) می باشد. تعیین وضعیت HER2 کاربردهای بالینی بسیاری دارد.

اندیکاسیون‎‌های درخواست تست:

  • تست HER2 باید به طور معمول در همه موارد سرطان پستان مهاجم که به تازگی تشخیص داده می‌شوند انجام شود.
  • تست تکثیر ژن HER2 باید در تمامی مواردی که پاسخ آزمایش IHC آن ها برای HER2 مثبت ۲ می‌باشد انجام شود.

HER2 (گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی 2 انسان) ژنی است که می تواند در پیشرفت سرطان پستان نقش داشته باشد. گزارش آسیب شناسی شما باید اطلاعاتی در مورد وضعیت HER2 داشته باشد، که به شما می گوید HER2 در سرطان نقش دارد یا خیر.

ژن ها حاوی دستور العمل هایی برای پروتئین های مختلف هستند که سلول برای سالم ماندن و عملکرد طبیعی به آن نیاز دارد. برخی از ژن ها و پروتئین های ساخته شده آن ها می توانند بر نحوه رفتار سرطان پستان و نحوه پاسخ آن به یک درمان خاص تأثیر بگذارند. سلول های سرطانی از یک نمونه بافت را می توان آزمایش کرد تا ببیند کدام ژن طبیعی و غیر طبیعی است. پروتئین های ساخته شده آن ها نیز قابل آزمایش هستند.

ژن HER2 پروتئین های HER2 را تولید می کند (که بعضاً به عنوان پروتئین های HER2 / neu نیز شناخته می شوند). پروتئین های HER2 گیرنده های سلول های پستان هستند. به طور معمول، گیرنده های HER2 به کنترل نحوه رشد، تقسیم و ترمیم سلول سالم پستان کمک می کنند. اما در حدود 10٪ تا 20٪ از سرطان های پستان، ژن HER2 به درستی کار نمی کند و نسخه های زیادی از خود را تولید می کند (معروف به تقویت ژن HER2). تمام این ژن های HER2 اضافی به سلول های سینه می گویند که گیرنده های HER2 زیادی (بیان بیش از حد پروتئین HER2) دارند. این باعث می شود سلول های پستان به شکلی کنترل نشده رشد و تقسیم شوند.

سرطان پستان با تقویت ژن HER2 یا بیان بیش از حد پروتئین HER2 در گزارش آسیب شناسی به HER2 مثبت گفته می شود. سرطان های پستان مثبت HER2 تمایل به رشد سریع تری دارند و در مقایسه با سرطان های پستان منفی HER2 احتمالاً شیوع و بازگشت دارند. اما داروهای خاص برای سرطان های پستان HER2 مثبت وجود دارد.

آزمایش وضعیت HER2

چندین آزمایش برای کشف این که سرطان پستان مثبت HER2 است، وجود دارد. نحوه نمایش نتایج شما در گزارش به تست شما بستگی دارد. دو مورد از این آزمایشات متداول:

تست IHC (ImmunoHistoChemistry): آزمایش IHC از یک رنگ شیمیایی برای رنگ آمیزی پروتئین های HER2 استفاده می کند. IHC نمره 0 تا 3+ می دهد که میزان پروتئین های HER2 را بر روی سطح سلول ها در نمونه بافت سرطان پستان اندازه گیری می کند. اگر نمره 0 تا 1+ باشد، آن را HER2-منفی در نظر می گیرند. اگر نمره 2+ باشد، آن را مرزی در نظر می گیرد. نمره 3+ HER2 مثبت در نظر گرفته می شود. اگر نتایج تست IHC مرزی باشد، به احتمال زیاد آزمایش FISH بر روی نمونه ای از بافت سرطان انجام می شود تا مشخص شود آیا سرطان HER2 مثبت است یا خیر.
آزمایش FISH (Hybridization Fluorescence In Situ): آزمایش FISH از برچسب های مخصوصی استفاده می کند که به پروتئین های HER2 وصل می شوند. برچسب های خاص که مواد شیمیایی به آن ها افزوده شده است، بنابراین هنگام اتصال به پروتئین های HER2، رنگ و درخشش در تاریکی را تغییر می دهند. این تست دقیق ترین است اما گران تر است و برای بازگشت نتایج زمان بیشتری طول می کشد. به همین دلیل است که آزمایش IHC معمولاً اولین آزمایش انجام شده برای دیدن این که آیا سرطان HER2 مثبت است یا خیر می باشد. با آزمون FISH، نمره مثبت یا منفی دریافت می کنید (برخی بیمارستان ها نتیجه آزمایش منفی را “صفر” می نامند).
این مهم است که بدانید کدام آزمایش HER2 را انجام داده اید. به طور کلی، فقط سرطان هایی که IHC 3+ یا FISH مثبت را آزمایش می کنند، به داروهایی که سرطان پستان HER2 را هدف قرار می دهند، پاسخ می دهند. نتیجه آزمایش IHC 2+ به عنوان مرز نامیده می شود. اگر نتیجه IHC 2+ دارید، درخواست کنید با آزمایش FISH بافت دوباره آزمایش شود.

تحقیقات نشان داده است که برخی از سرطان های پستان که مثبت HER2 هستند می توانند با گذشت زمان به HER2 منفی شوند. به همین ترتیب، یک سرطان پستان منفی HER2 با گذشت زمان می تواند HER2 مثبت شود. اگر سرطان پستان در آینده به عنوان بیماری پیشرفته به وجود بیاید، پزشکان باید در نظر بگیرند که بیوپسی دیگری انجام شود و وضعیت HER2 را دوباره آزمایش کنند.

ژن HER2 را ژن ERBB2 (Erb-B2 گیرنده تیروزین کیناز 2) نیز نامیده می شود، بنابراین ممکن است در برخی مطالعات مشاهده کنید که به آن نام اشاره شده است.

درمان سرطان پستان HER2 مثبت

برخی از درمان ها به طور خاص برای سرطان پستان HER2 مثبت در دسترس است. آن ها به شرح زیر هستند:

Enhertu (نام شیمیایی: fam-trastuzumab-deruxtecan-nxki)، ترکیبی از یک داروی ضد HER2 است که دارای همان ساختار اساسی همانند Herceptin، داروی شیمی درمانی مهار کننده توپوایزومراز I و Deruxtecan، ترکیبی است که دو ماده دیگر را به هم پیوند می دهد. Enhertu برای اتصال مهارکننده توپوایزومراز I به سلول های سرطانی به روش هدفمند با اتصال ضریب مهارکننده توپوایزومراز I به داروی ضد HER2 طراحی شده است، که سپس شیمی درمانی را به سلول های سرطانی HER2 مثبت منتقل می کند.
هرتسین (نام شیمیایی: trastuzumab)، که در برابر سرطان های پستان HER2 مثبت عمل می کند، با مسدود کردن توانایی سلول های سرطانی در دریافت سیگنال های شیمیایی که به سلول ها می گویند رشد کنند.
Kadcyla (نام شیمیایی: T-DM1 یا ado-trastuzumab emtansine)، ترکیبی از Herceptin و داروی شیمی درمانی emtansine است. Kadcyla برای اتصال emantansine به سلول های سرطانی به روش هدفمند با اتصال emtansine به Herceptin طراحی شده است. سپس هورسپتین سلول های سرطانی مثبت HER2 را حساس می کند.
نرننکس (نام شیمیایی: neratinib)، که با انسداد توانایی سلول های سرطانی در دریافت سیگنال های رشد، با سرطان های پستان مثبت HER2 مبارزه می کند.
Perjeta (نام شیمیایی: پرتوزوماب)؛ مانند Herceptin Perjeta در برابر سرطان های پستان HER2 مثبت با مسدود کردن توانایی سلول های سرطانی در دریافت سیگنال های رشد کار می کند.
Tykerb (نام شیمیایی: lapatinib)، که در برابر سرطان های پستان مثبت HER2 با مسدود کردن پروتئین های خاصی که می توانند باعث رشد غیرقابل کنترل سلول شوند، عمل می کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش های درمانی هدفدار HER2، به بخش درمان های هدفمند Breastcancer.org مراجعه کنید.

دقت تست HER2

تحقیقات نشان داده است که برخی از نتایج آزمایش وضعیت HER2 ممکن است اشتباه باشد. این احتمالاً به این دلیل است که آزمایشگاه های مختلف برای طبقه بندی وضعیت HER2 مثبت و منفی دارند. هر آسیب شناس همچنین ممکن است معیارهای کمی متفاوت برای تصمیم گیری در مورد مثبت یا منفی استفاده کند. در بیشتر موارد این اتفاق می افتد، هنگامی که نتایج آزمون مرزی است به این معنی است که آن ها به شدت HER2 مثبت یا HER2 منفی نیستند.

در موارد دیگر، بافت یک ناحیه از سرطان پستان می تواند HER2 مثبت را آزمایش کند و بافت از ناحیه دیگری از سرطان می تواند منفی HER2 را آزمایش کند.

نتایج نادرست آزمایش HER2 ممکن است باعث شود زنان مبتلا به سرطان پستان بهترین مراقبت ممکن را نداشته باشند. اگر تمام یا بخشی از سرطان پستان مثبت HER2 باشد اما نتایج آزمایش آن را منفی HER2 می داند، پزشکان به احتمال زیاد درمان ضد HER2 را توصیه نمی کنند، حتی اگر این زن به طور بالقوه می تواند از این داروها سود ببرد. اگر سرطان پستان منفی HER2 باشد اما نتایج آزمایش آن را به عنوان مثبت HER2 طبقه بندی کند، پزشکان ممکن است درمان ضد HER2 را توصیه کنند.

اگر نتایج آزمایش HER2 شما منفی است، ممکن است از پزشک سوال کنید که از اطمینان نتیجه شما مطمعن است یا خیر.

اگر نتایج آزمایش HER2 شما مرزی است، خوب است که بپرسید که آیا آزمایش HER2 دیگری برای شما نیاز است یا خیر.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر خواندن مقالات زیر را به شما پیشنهاد می کنیم.

سن سرطان سینه

سرطان سینه ژنتیکی

Leave A Comment