اهمیت دزیمتری سیتوژنتیکی در چیست؟

اهمیت دزیمتری سیتوژنتیکی در چیست؟

اهمیت دزیمتری بیولوژیک و بیومانیتورینگ سیتوژنتیکی در چیست؟

اهمیت دزیمتری سیتوژنتیکی در چیست؟ آسیب کروموزومی نشان‌ دهنده رخدادهایی است که نهایتا به تظاهر سرطان یا هر بیماری دیگری که نتیجه ناپایداری ژنومی ناشی از تابش‌ گیری یا عوامل شیمیایی باشد، منجر می‌شود. استفاده از روش سیتوژنتیکی آنالیز متافاز هم برای دزیمتری بیولوژیکی تابش‌ گیری‌های حاد و هم برای مانیتورینگ تابش‌ گیری‌های شغلی و مزمن و نیز افرادی که در معرض عوامل شیمیایی قرار دارند مناسب تشخیص داده شده است.

با توسعه سریع انرژی هسته ای و کاربرد گسترده ای از فناوری تابش در زمینه های انرژی هسته ای، کشاورزی، صنعت و قرار گرفتن در معرض پزشکی در چین، ممکن است حوادث رادیولوژیکی یا قرار گرفتن در معرض اشعه غیرمترقبه برنامه ریزی شود. علاوه بر این، حادثه نیروگاه هسته ای فوکوشیما دوباره به ما گفت که حادثه اشعه از ما فاصله ای ندارد. از دزیمتری بیولوژیکی برای تخمین دوز جذب شده در افراد در معرض استفاده شد و نقش مهمی در تریاژ و درمان پزشکی و مدیریت تلفات رادیولوژیکی داشت. در دسترس بودن برنامه ها و آزمایشگاه های زیست سنجش ملی و منطقه ای نه تنها در فاجعه هسته ای بلکه برای پرتونگاران در محیط هایی که دارای خطر تشعشعی خاصی هستند و برای عموم مردم نیز بسیار مهم خواهد بود.

اهمیت دزیمتری سیتوژنتیکی در چیست؟

برای سال های متمادی، آزمایش کروموزوم دیسانتری (DCA) با استفاده از لنفوسیت های خون، تنها روش بیودوزیمتری موجود بود. تا به امروز، این تکنیک اغلب توسط آزمایشگاه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است . در حوادث رادیولوژیکی و مظنون شدن به وجود بیش از حد، DCA به دلیل روش بسیار استاندارد و هماهنگ برای ارزیابی دوز فردی، هنوز هم روش زیست سنجش “استاندارد طلا” بود.

چندین شبکه بیودیزیمتری تأسیس شده است، مقایسه آزمایشگاه بیودویمتری DCA در کشورها و مناطق مختلف به پایان رسیده است. برای درک تعصب و تکرارپذیری تکنیک های استفاده مشترک در دوزیمتری سیتوژنتیک در چین و بهبود تکنیک های فعلی و مؤسسه ملی حفاظت از رادیولوژی (NIRP) مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین (CDC) با همکاری و شبکه سازی در بین مؤسسات مختلف، یک تست مقایسه ای بین DCA را انجام داد. این مقایسه بر اساس برآورد دوز به دست آمده از طریق فرکانس dicentrics به علاوه حلقه های محور در لنفوسیت های متافاز بود. هر آزمایشگاه 2 نمونه کور را جمع آوری کرد. اسلایدها برای تجزیه و تحلیل انحراف کروموزومی توسط آزمایشگاه های شرکت کننده تهیه شدند.

هدف اصلی این تمرین، مقایسه توانایی شرکت کنندگان و ارزیابی دوز مبتنی بر فرکانس دایسنتریک و حلقه های محور است. 38 آزمایشگاه چنین اقدامات هماهنگی را در نظر گرفتند تا در صورت بروز حادثه رادیولوژیکی در منطقه، بتوانند در تعامل باشند. این مطالعه همچنین با هدف ایجاد شبکه چینی برای تخمین دوز بیولوژیکی برای قربانیان در معرض پرتوی انجام شده است.

بیومانیتورینگ سیتوژنتیکی

Leave A Comment