نحوه انجام تست CVS

تمهیدات و نحوه انجام تست CVS چگونه است؟

متخصصین در طی آزمایش نمونه برداری از پرزهای کوریونی (chorionic villus sampling) که با نام CVS شناخته می شود، سلول های جفت (که مشابه سلول های جنین هستند) را بررسی می کنند تا ببینند آیا جنین مبتلا به یک ناهنجاری کروموزومی مانند سندرم داون هست یا خیر. CVS را می توان از هفته های 10 تا 13 در بارداری انجام داد و یک آزمایش تشخیصی به شمار می رود تا یک تست غربالگری و این بدان معناست که می تواند با اطمینان بگوید که آیا نوزادی با یک اختلال کروموزومی خاص متولد می شود یا خیر. شما در این مقاله از سیتوژنوم درباره نحوه انجام تست CVS می خوانید.

نمونه مورد نیاز برای CVS از کجای بدن برداشته می شود؟

در دوران بارداری، “جفت” اکسیژن و مواد مغذی را برای جنین در حال رشد فراهم می کند و مواد زائد را از خون او خارج می کند. پرزهای کوریونی برجستگی های نازکی از جنس بافت جفت هستند که اطلاعات مربوط به ساختار ژنتیکی نوزاد را در خود دارند؛ به همین دلیل نمونه مورد نیاز برای سی وی اس را از این پرزها برمی دارند. در واقع پرزهای کوریونی بخش ‌های کوچکی از جفت هستند که از تخمک بارور شده تشکیل می ‌شوند، از این رو ژن‌های مشابهی با جنین دارند. این آزمایش را می توان در اوایل هفته 10 بارداری انجام داد (زودتر از سایر تست های تشخیصی قبل از تولد مانند آمنیوسنتز). نمونه برداری از پرزهای کوریونی می تواند نشان دهد که آیا نوزاد یک بیماری کروموزومی مانند سندرم داون و همچنین سایر بیماری های ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک دارد یا خیر. اگرچه نمونه برداری از پرزهای کوریونی می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت کودک شما ارائه دهد، مهم است که خطرات آن را درک کنید و برای نتایج آن آمادگی لازم را داشته باشید.

اقدامات لازم قبل از CVS

آمادگی برای CVS

  1. مشاوره ژنتیک: قبل از انجام تست CVS در دوران بارداری، انجام مشاوره ژنتیک مناسب از جمله بحث مفصل در مورد خطرات و مزایای این روش و نحوه انجام تست CVS توصیه می شود.
  2. سونوگرافی: در زمان مشاوره اولیه، برای تایید سن حاملگی (مرحله رشد)، محل جنین و محل قرارگیری جفت باید سونوگرافی انجام شود. این کار به این منظور انجام می شود که بتوان CVS را در سن بارداری مناسب (که معمولاً 10 تا 12 هفته بعد از آخرین قاعدگی مادر می باشد) انجام داد.
  3. مثانه پُر: ممکن است برای نمونه برداری از پرزهای کوریونی نیاز به مثانه پر داشته باشید. با پزشک متخصص خود در مورد مقدار مایعی که نیاز است در مثانه تان باشد مشورت کنید.
  4. حفظ آرامش: پزشک شما قبل از شروع فرآیند نمونه برداری، این روش را برایتان توضیح می دهد و از شما می خواهد که یک فرم رضایت را قبل از انجام عمل امضا کنید. توصیه می کنیم از کسی بخواهید که برای حمایت عاطفی، شما را همراهی کند یا بعد از آن شما را به خانه برساند.

نحوه انجام تست CVS چگونه است؟

دو راه برای جمع آوری پرزهای کوریونی از جفت وجود دارد: از طریق واژن یا از طریق شکم:

  1. نمونه برداری واژینال (Transcervical): برای جمع‌ آوری سلول ‌ها از طریق واژن، اسپکولوم (یک لوله نازک) با استفاده از سونوگرافی به عنوان راهنما (به همان روش تست پاپ) وارد واژن شده و به سمت دهانه رحم فرستاده می ‌شود. در نهایت با کمک گرفتن از تصاویر اولتراسوند، لوله به سمت جفت هدایت می شود و نمونه کوچکی از پرزهای آن برداشته می شود.
  2. نمونه برداری شکمی (Transabdominal): برای جمع آوری سلول ها از طریق شکم، یک سوزن باریک از طریق شکم مادر (با کمک اولتراسوند یا همان سونوگرافی) به جفت وارد می شود و نمونه ای از پرزهای کوریونی خارج می شود (مانند آمنیوسنتز).

پس از پایان نمونه برداری کوریونی، نمونه پرزهای کوریونی به آزمایشگاه فرستاده می شود. در آزمایشگاه سلول ها در یک مایع مخصوص رشد خواهند کرد و چند روز بعد مورد آزمایش قرار می گیرند. نتایج کشت ظرف 2 هفته آینده در دسترس پزشک و والدین قرار خواهد گرفت و یک دکتر ژنتیک نتایج آن را برایتان تفسیر خواهد کرد.

آیا آزمایش CVS درد دارد؟

جواب این سوال میتواند مثبت یا منفی باشد و این به میزان آستانه تحمل مادر بستگی دارد، با این حال نکته مهم در موردش این است که این متد نسبتاً سریع تمام می شود. در حالت کلی از ابتدا تا پایان CVS بیش از نیم ساعت طول نمی کشد. دانستن این نکته لازم است که استخراج نمونه از جفت فقط چند دقیقه طول می کشد.

بعد از تست CVS چه اتفاقی می افتد؟

شما باید بلافاصله پس از آزمایش CVS آرامش خود را حفظ کنید، بنابراین ترتیبی دهید که شخصی شما را به خانه برساند و برای بقیه روز استراحت نمایید. به طور کلی به مادران عزیز توصیه می شود تا 3 روز پس از عمل از فعالیت بدنی شدید، رابطه جنسی و ورزش خودداری کنند. ممکن است کمی گرفتگی و خونریزی داشته باشید که طبیعی است، اما حتما به پزشک یا ماما خود اطلاع دهید. اگر متوجه نشت مایع از واژن خود شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید و سهل انگاری نکنید.

مراقبت های بعد از CVS

مزایای CVS چیست؟

CVS را می توان در اوایل بارداری (زودتر از زمان قانونی برای انجام آمنیوسنتز) انجام داد و نتایج معمولاً ظرف 10 روز الی 2 هفته آماده می شود. دریافت زودهنگام اطلاعات ژنتیکی جنین به مادر و پدر این امکان را می دهد که در مرحله ابتدایی بارداری خود از وضعیت سلامتی کوچولوی خود مطلع شوند. اگر خانمی پس از دریافت نتایج آزمایش غیرطبیعی، ختم بارداری را انتخاب کند، خیلی امن‌ تر از زمانی است که برای انجام آمنیوسنتز منتظر بماند.

خلاصه ای درباره نحوه انجام تست CVS

اگر عوامل خطر خاصی برای شما در نظر گرفته شده است که می تواند سلامتی و آینده فرزندانتان را تحت تاثیر و خطر قرار بدهد (مثلا داشتن نوزادی با نقص مادرزادی یا بیماری ژنتیکی)، ممکن است به شما CVS پیشنهاد شود. سی وی اس روشی نمونه برداری است که با بررسی کروموزوم های جنین می تواند مشکلات او را در اوایل بارداری (با استفاده از تکنیک های آزمایشگاهی) تشخیص دهد. توجه داشته باشید که آزمایش های غربالگری متداولی که در بارداری انجام می شوند، برای تشخیص نقایص مادرزادی به خصوص در بارداری های دوقلویی قابل اعتماد نیستند اما CVS می تواند پاسخ های روشنی به شما بدهد؛ هرچند که خطر CVS برای مادرانی که دوقلو باردار هستند بیشتر است.

دریافت مشاوره ژنتیک رایگان قبل و بعد از CVS

در صورتی که قصد انجام CVS دارید یا برای تحلیل نتایج حاصل از آن به کمک یک مشاور ژنتیک احتیاج دارید می توانید همین حالا از مشاورین ژنتیک ما در آزمایشگاه تخصصی ژنتیک پزشکی سیتوژنوم به طور کاملا رایگان کمک بگیرید.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

Leave A Comment