خطرات ناشی از CVS

خطرات ناشی از CVS

نمونه برداری از پرزهای کوریونی یا Chorionic villus sampling (به اختصار CVS) یک روش آزمایش قبل از تولد یا زایمان است که طی آن نمونه ای از پرزهای کوریونی از “جفت” برای بررسی ژنتیکی برداشته می‌شود. نمونه مورد نیاز را می‌توان از طریق دهانه رحم (ترانس سرویکال) یا دیواره شکم (ترانس شکمی) برداشت. اما خطرات ناشی از CVS چیست؟ با مجله علمی آزمایشگاه ژنتیک پزشکی سیتوژنوم همراه باشید تا در این مورد اطلاعات بیشتری را دریافت کنید.

CVS چه خطراتی ممکن است داشته باشد؟

مانند هر روش تهاجمی دیگری، حین و یا بعد از انجام سی وی اس نیز ممکن است عوارضی رخ دهد. برخی از عوارض احتمالی و خطرات ناشی از CVS ممکن است شامل موارد زیر باشد، اما محدود به آن‌ها نیست:

  1. سقط جنین: CVS می‌تواند باعث سقط جنین شود (سقط به معنای از دست دادن بارداری در 23 هفته اول بارداری) به طوری که مطالعات نشان می‌دهند احتمال سقط جنین بعد از CVS یک مورد از هر 100 تست است (به این معنی که از هر 100 بارداری، یکی بعد از CVS به سقط ختم می‌شود) اما تعیین اینکه در کدام بارداری سقط جنین اتفاق می‌افتد دشوار است. برخی از تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که تنها تعداد بسیار کمی از سقط جنین‌هایی که بعد از CVS رخ می‌دهند، نتیجه مستقیم این عمل هستند. بیشتر سقط‌هایی که بعد از CVS اتفاق می‌افتند در عرض 3 روز پس از آن رخ می‌دهند اما در برخی موارد سقط جنین ممکن است دیرتر از این مدت اتفاق بیفتد (حداکثر 2 هفته پس از آن). تصور می‌شود که ریسک این متد شبیه آزمایش دیگری به نام آمنیوسنتز است که در بارداری (بین هفته 15 و 18) انجام می‌شود.
  2. نمونه ناکافی: در حدود 1 مورد از هر 100 مورد، نمونه سلول‌های برداشته شده ممکن است برای آزمایش مناسب نباشد. این ممکن است به این دلیل باشد که پزشک سلول‌های کافی برنداشته باشد یا این که نمونه با سلول‌های مادر آلوده شده باشد. اگر نمونه نامناسب باشد ممکن است CVS نیاز به تکرار نمونه گیری داشته باشد و دوباره انجام شود یا اینکه توصیه شود مادر چند هفته دیگر صبر کند تا آمنیوسنتز انجام دهد.
  3. عفونت: مانند دیگر انواع روش ‌های جراحی، عفونت‌ها می‌توانند در حین یا بعد از CVS رخ دهند. اما عفونت شدید در کمتر از 1 مورد از هر 1000 روش رخ خواهد داد. به طور کلی به ندرت پیش می‌آید که نمونه برداری از پرزهای کوریونی باعث عفونت رحم شود.
  4. حساسیت رزوس: اگر گروه خونی شما رزوس (RhD) منفی است اما گروه خونی نوزادتان RhD مثبت است، ممکن است در طول CVS حساسیت ناشی از تفاوت گروه خونی ایجاد شود. در این زمان است که مقداری از خون جنین وارد جریان خون مادر می‌شود و بدن مادر شروع به تولید آنتی بادی برای حمله به آن می‌کند؛ این شرایط اگر درمان نشود ممکن است باعث ابتلای کودک به بیماری رزوس شود. اگر از قبل گروه خونی خود را نمی ‌دانید، اکیداً توصیه می‌کنیم که قبل از CVS آن را تعیین نمایید. در صورت لزوم و طبق صلاحدید پزشک به منظور جلوگیری از ایجاد حساسیت، دارویی به نام ایمونوگلوبولین ضد D به مادر تزریق می‌شود.
  5. خونریزی یا نشت مایع آمنیوتیک (پاره شدن کیسه آب)
  6. زایمان زودرس
  7. نقص اندام در نوزادان، به ویژه در روش‌های CVS انجام شده قبل از 9 هفته (نادر)

نحوه انجام ازمایش CVS

چه عواملی ممکن است موجب افزایش خطر حین CVS شود؟

بسته به شرایط خاص مادر ممکن است دیگر خطرات ناشی از CVS نیز مطرح باشد که موجب تشدید ریسک‌های ذکر شده در بالا گردند. قبل از انجام عمل حتماً هر گونه نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید. برخی از این عوامل را باهم در ادامه می‌خوانیم:

  1. سن بارداری زودتر از 7 هفته یا دیرتر از 13 هفته باشد (که برای انجام CVS مناسب نیستند)
  2. نرمال نبودن موقعیت نوزاد
  3. نرمال نبودن جفت
  4. کم یا زیاد بودن مقدار مایع آمنیوتیک
  5. غیر طبیعی بودن آناتومی مادر
  6. وجود عفونت واژن یا دهانه رحم
  7. افرادی که به داروها یا لاتکس حساسیت دارند برای جلوگیری از خطر حساسیت باید پزشک خود را در جریان قرار بدهند.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

2 Comments

  • Sayed irfan hussaini

    مارس 9, 2022 - 7:06 ب.ظ

    سلام لطفاً لطفاً منم واقعا نیاز مشاوره شما دارم بهم کمک من تا از این استریس تمام بیشم.
    میخام ازمایش دی ان ای از خانم بیگرم اما تردید یا شک دارم طفل من نباشد، سوالم اینه ایا تا زمانی ازمایش دی ان ای رابطه من با خانم بدون کاندوم مشکلی برای ازمایش دی ان ای پیدا میکن یا خیر؟؟

    • admin

      مارس 11, 2022 - 7:16 ب.ظ

      سلام اگر خانم الان باردار هستن و قرار نمونه از فرزند ایشون گرفته بشه خیر نزدیکی تفاوتی در نتیجه تست ایجاد نمیکنه.

Leave A Comment