قطعه قطعه شدن DNA اسپرم یا SDF

قطعه قطعه شدن DNA اسپرم یا SDF

قطعه قطعه شدن DNA اسپرم یا SDF

قطعه قطعه شدن DNA اسپرم یا SDF چیست؟ حدودا ده درصد مردانی که نابارور می باشند تعداد اسپرم های آن ها در آزمایش نمونه گیری اسپرم مناسب می باشد ولی دچار قطعه قطعه شدگی DNA در اسپرم هستند. در این افراد اگر قطعه قطعه شدن بیشتر از ۳۰ درصد باشد. احنمال درمان ناباروری با روش IUI در آن ها به کمتر از ۱ درصد می رسد و باید از روش IVF و یا میکرواینجکشن جهت درمان ناباروری استفاده نمایند.

عوامل موثر در قطعه قطعه شدن DNA اسپرم

  • آلاینده های محیطی و صنعتی
  • واریکوسل
  • آلودگی هوا
  • بیماری های مزمن مانند دیابت و سرطان
  • افرادی که شیمی درمانی کرده اند
  • افراد چاق و تغذیه نامناسب
  • استعمال دخانیات و مواد مخدر

مصرف میوه های رنگی و سبزیجات تازه و ویتامین های آنتی اکسیدان در بهبود وضعیت این افراد موثرمی باشد.

کاربرد تست SDF

آنالیز نمونه اسپرم

امکان دارد در نمونه گیری اسپرم، تعداد و حرکت اسپرم ها مناسب باشد. اما اسپرم از نظر DNA مشکل داشته باشد و فرد دچار قطعه قطعه شدن دی ان ای اسپرم باشد، که این موضوع را باید با استفاده از تست SDF برررسی نمود.

درمان بیماری های عفونی

DNA اسپرم در عفونت های دستگاه تناسلی مانند Mycoplasma و Chlamydia trachomatis تحت تاثیر قرار می گیرد و دچار شکستگی و قطعه قطعه شدن می شود. اندازه گیری میزان SDF در درمان بیماری های عفونی به پزشک کمک می نماید.

درمان ناباروری با روش IUI

میزان SDF مایع منی در انتخاب مناسب روش های ناباروری بسیار موثر می باشد و اگر فردی بیشتر از ۳۰ درصد اسپرم هایش دچار DNA Fragmentation یا قطعه قطعه شدن DNA اسپرم شده باشد، زوجین نمی توانند از روش درمان ناباروری IUI استفاده کنند و باید از روش IVF و یا ICSI جهت درمان ناباروری استفاده نمایند.

ارائه پاسخ در ناباروری هایی که علت ناشناخته ای دارند

میزان SDF بالا در افراد احتمال دارد در کیفیت لقاح تاثیر گذار باشد و همین امر منجر به سقط های مکرر جنین شود.

ارزیابی مداخلات پزشکی

مردانی که نابارور می باشند و یا دچار بیماری واریکوسل هستند، درصد بالایی از اسپرم های آن ها دچار قطعه قطعه شدن دی ان ای می باشد که می توان قبل و بعد از انجام عمل اثر بخشی عمل را در آن ها ردیابی نمود.

آنالیز کیفیت DNA اسپرم

Leave A Comment