آزمایشات غربالگری قبل از تولد

آزمایشات غربالگری قبل از تولد

آزمایشات غربالگری قبل از تولد

در دوران بارداری چیزهای زیادی برای فکر کردن وجود دارد. و ما صادق خواهیم بود: برخی از این افکار می توانند کمی ترسناک باشند. اگر با ذکر آزمایشات غربالگری قبل از تولد احساس می کنید که نبض شما تند می شود، تنها نیستید. اما نگران نباشید، چرا که دانش قدرت دارد.

آزمایشات غربالگری قبل از تولد چیست؟

“آزمایشات غربالگری قبل از زایمان” یک اصطلاح کلی است که شامل انواع آزمایشاتی است که پزشک شما ممکن است در طول بارداری به شما توصیه کند.

برخی از آزمایشات غربالگری قبل از تولد برای تعیین اینکه آیا کودک احتمالاً دارای شرایط خاص سلامتی یا ناهنجاری های کروموزومی مانند سندرم داون است، انجام می شود.

احتمال این وجود دارد که پزشک در اولین ملاقات در بارداری این آزمایشات غربالگری را ذکر کرده باشد، زیرا بیشتر آن ها در سه ماهه اول و دوم انجام می شوند.

این نوع آزمایش غربالگری فقط می تواند خطر یا احتمال وجود یک شرایط خاص را در شما بررسی کند. این تضمین نمی کند که حتما اتفاقی می افتد یا خیر. آن ها معمولاً غیرتهاجمی و اختیاری هستند، اگرچه توسط اکثر متخصصان توصیه می شود.

هنگامی که نتایج مثبت است، آزمایشات تشخیصی بیشتر که برخی از آن ها که ممکن است تهاجمی تر باشند، می توانند پاسخ های قطعی تری را برای شما و پزشک ارائه دهند.

سایر آزمایشات غربالگری قبل از تولد روش های معمول است که به دنبال مسائل بهداشتی است که ممکن است شما، بارداری یا کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد. یک نمونه آزمایش تحمل گلوکز است که دیابت بارداری را بررسی می کند، که اتفاقاً قابل کنترل است.

به افراد بارداری که خطر بیشتری برای داشتن فرزند با شرایط خاص دارند، معمولاً آزمایشات غربالگری اضافی ارائه می شود. به عنوان مثال، اگر در مناطقی زندگی کرده اید که سل فراگیر است، ممکن است پزشک آزمایش پوستی سل را تجویز کند.

آزمایش غربالگری قبل از تولد چه زمانی انجام می شود؟

آزمایش های غربالگری سه ماهه اول ممکن است از 10 هفته آغاز شود. این ها معمولاً شامل آزمایش خون و سونوگرافی است. آن ها رشد کلی کودک شما را آزمایش می کنند و بررسی می کنند که آیا کودک شما در معرض بیماری های ژنتیکی مانند سندرم داون قرار دارد یا خیر.

آن ها همچنین کودک شما را از نظر ناهنجاری های قلبی، فیبروز کیستیک و سایر نگرانی های مربوط به رشد بررسی می کنند.

آنچه برای بسیاری از افراد جالب است این است که این آزمایشات غربالگری فوق العاده زودرس همچنین می تواند جنسیت کودک شما را تعیین کند. به طور خاص، خون گیری که می تواند به شما بگوید آیا شما یک پسر یا دختر دارید آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد است (NIPT).

خون گیری NIPT در همه مطب های پزشکان در دسترس نیست و ممکن است ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما بسته به سن و سایر عوامل خطر آن را ارائه ندهد. اما اگر به این گزینه علاقه مند هستید ، حتماً بپرسید!

آزمایش غربالگری سه ماهه دوم ممکن است بین هفته های 14 تا 18 باشد. این تست شامل آزمایش خون است. این آزمایش نشان می دهد آیا شما در معرض خطر داشتن فرزند با سندرم داون یا نقص لوله عصبی هستید یا خیر.

سونوگرافی، که به تکنسین ها یا پزشکان اجازه می دهد تا با دقت به آناتومی کودک نگاه کنند، معمولاً بین هفته های 18 تا 22 انجام می شود.

اگر هر یک از این آزمایشات غربالگری نتایج غیرطبیعی را نشان دهد، ممکن است نیازمند پیگیری یا آزمایش های تشخیصی بیشتر باشید که اطلاعات دقیق تری در مورد کودک شما به پزشک می دهد.

تفسیر نتایج غربالگری در سه ماه اول جنین