آزمایش خون CBC

آزمایش خون CBC

آزمایش خون CBC به عنوان یکی از ابتدایی ترین و در واقع اصلی ترین آزمایشاتی می باشد که می توان از طریق آن در رابطه با شرایط کلی بدن نظر دارد. شمارش کامل خون (CBC) آزمایشی است که سلول های خون شما را مورد شمارش قرار می دهد. این سلول ها شامل گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها می باشند. پزشک شما ممکن است CBC را به عنوان بخشی از معاینه روتین درخواست دهد یا از شما بخواهد:

کم خونی را بررسی کنید، شرایطی که باعث می شود سلول های قرمز خون کمتری از حد معمول داشته باشید.
دریابید که آیا مشکل سلامتی دیگری دارید یا علائمی مانند ضعف، تب، کبودی یا احساس خستگی در شما وجود داشته باشد.
مراقب وضعیت خون خود باشید و چند وقت یکبار با آزمایش خون وضعیت را بررسی نمایید.
ببینید که چگونه داروها، شرایط پزشکی یا روش های درمانی مانند شیمی درمانی بر خون شما تأثیر می گذارند و اندازه گیری میزان تاثیر این عوامل.

آزمایش خون CBC چگونه انجام می شود؟

اگر CBC تنها آزمایش خون شماست، می توانید مانند معمول بخورید و بنوشید و نیازی به ناشتایی وجود ندارد.

انجام این تست ساده است و فقط چند دقیقه طول می کشد. یک پرستار یا متخصص آزمایشگاه با گذاشتن یک سوزن داخل رگ در بازوی شما، نمونه خون را می گیرد. پس از آن، شما می توانید کارهای روزانه خود را انجام دهید و به روال خود برگردید. خون برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

آزمایش خون CBC چه چیزی را مشخص می کند؟

این آزمایش می تواند در مورد سلامتی کلی شما به پزشک اطلاعات زیادی بدهد. موارد زیر طی نتایج این آزمایش قابل بررسی خواهند بود:

گلبول های سفید (WBCs). این سلول ها به بدن شما در مبارزه با میکروب ها کمک می کنند. اگر تعداد بسیار زیادی از آن ها وجود داشته باشد، می تواند نشانه التهاب، عفونت، واکنش پزشکی یا اختلال دیگری در وضعیت سلامت شما باشد. اگر میزان آن ها کم باشد، می توانید در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار بگیرید. برخی داروها، عفونت های ویروسی یا بیماری مغز استخوان نیز می تواند باعث کم شدن تعداد گلبول های سفید گردد.
گلبول های قرمز (RBC). این گلبول ها اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل و تحویل سلول ها می دهند. آن ها همچنین به حمل دی اکسید کربن کمک می کنند. اگر تعداد RBC شما خیلی کم باشد، ممکن است کم خونی یا بیماری دیگری داشته باشید.
هموگلوبین (Hb یا Hgb). این پروتئین موجود در خون شما است که اکسیژن را در خود نگه می دارد.
هماتوکریت (Hct). این فاکتور نشان می دهد که چه مقدار از خون شما از گلبول های قرمز تشکیل شده است. نمره پایین ممکن است نشانه عدم وجود آهن کافی باشد، ماده معدنی که به بدن شما کمک می کند سلول های قرمز خون را بسازد. میزان بالای این فاکتور می تواند به معنای کمبود آب بدن باشد یا شرایط دیگری داشته باشید که موجب بالا رفتن آن شده باشد.
متوسط ​​حجم بدن (MCV). این اندازه متوسط ​​گلبول های قرمز شما است. اگر آن ها بزرگتر از حد معمول باشند، MCV شما بالاتر خواهد بود. این میزان ممکن است در صورت کمبود ویتامین B12 یا فولات رخ دهد. اگر گلبول های قرمز خون شما کوچکتر باشد، می توانید نوعی کم خونی داشته باشید.
پلاکت ها که به لخته شدن خون شما کمک می کنند.

آزمایش خون RBC یا هماتولوژی

همان طور که گفته شد آزمایش هماتولوژی مخفف سلول های قرمز در بدن می باشد. سلول های قرمز خون به عنوان اصلی ترین قسمت های خون می باشند. رنگ قرمز خون به دلیل ماده ای به نام هموگلوبین است. هموگلوبین در خون وظیفه انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن به بدن را دارد. RBC در خون باید دارای مقدار مشخص و دقیقی باشد. لازم به ذکر است که در خانم ها این مقدار به نسبت کمتر می باشد و به مقدار طبیعی آن در ادامه اشاره می کنیم.

WBC یا (white blood cell )

WBC به معنی گلبول های سفید هستند که درآزمایش خون CBC با کمک اندازه گیری مقدار گلبول های سفید خون می توانیم وجود عفونت در بدن را تخمین بزنیم. گلبول های سفید به عنوان سیستم های دفاعی در بدن می باشند و باید در مقابل بیماری های عفونی و غیر عفونی از خود واکنش های مختلفی را نشان بدهند.
برای شمارش مقدار WBC دو جزِء اصلی مد نظر می باشد:

  • مقدار کلی گلبول های سفید در یک میلی لیتر از خون
  • شمارش تک به تک سلول ها

به این دلیل که سلول های سفید خون هر کدام پنج نوع مختلف دارند که کم و یا زیاد شدن هر کدام از آن ها می تواند نشانگر علائمی در فرد باشد.

نتایج آزمایش خون CBC

وقتی نتیجه آزمایش خود را دریافت می کنید، دو ستون را مشاهده خواهید کرد: یک ستون”مرجع” و یک ستون نتایج شما. اگر نتایج شما در محدوده مرجع است، آن ها عادی تلقی می شوند. اگر نتایج شما بالاتر یا پایین تر از محدوده مرجع است، غیر طبیعی هستند. کم خونی خفیف یکی از شایع ترین دلایلی است که ممکن است نتایج شما غیر طبیعی باشد.

هر آزمایشگاه روش های مختلفی برای مطالعه خون شما دارد. بنابراین محدوده مرجع به آزمایشگاهی بستگی دارد که آزمایش خون شما را انجام دهد. همچنین به مواردی مانند سن شما، جنسیت و میزان ارتفاع محل زندگی شما از سطح دریا بستگی دارد.

به طور کلی دامنه های مرجع عبارتند از:

  • WBC گلبول های سفید: 4500 تا 11000 سلول در هر میکرولیتر (سلول / میلی لیتر)
  • RBC گلبول های قرمز: 4.5 میلیون تا 5.9 میلیون سلول / میلی لیتر برای مردان؛ 4.1 میلیون تا 5.1 میلیون سلول / میلی لیتر برای زنان
  • Hbهموگلوبین: 14 تا 17.5 گرم در هر دسی لیتر (گرم در دسی لیتر) برای آقایان؛ 12.3 تا 15.3 gm / dL برای زنان
  • Hct هماتوکریت: 41.5٪ تا 50.4٪ برای مردان؛ 9/35٪ تا 44.6٪ برای خانم ها
  • متوسط حجم بدن: 80 تا 96
  • پلاکت ها: 150،000 تا 450،000 پلاکت / میلی لیتر

آزمایش خون CBC چه چیز دیگری ممکن است به من بگوید؟

پزشک با تفسیر نتایج می تواند اطلاعات بیشتری کسب کند تا بداند آیا به بیماری خاصی مبتلا هستید یا خیر. تفسیر موارد زیر توسط پزشک صورت می گیرد:

  • میانگین هموگلوبین بدن (MCH). این آزمایش می گوید که میزان هموگلوبین در گلبول قرمز معمولی شما چقدر است.
  • میانگین غلظت هموگلوبین بدن (MCHC). این میزان غلظت هموگلوبین را در مقدار معینی خون اندازه گیری می کند.
  • عرض توزیع سلول های قرمز (RDW). این نشان می دهد که میزان گلبول های قرمز شما تا چه اندازه متفاوت است.
  • تعداد رتیولوسیت ها. این آزمایش تعداد گلبول های قرمز جدید بدن را اندازه گیری می کند.
  • متوسط حجم پلاکت (MPV). این نتیجه به اندازه متوسط پلاکت ها در خون شما اشاره دارد.
  • عرض توزیع پلاکت (PDW). این نشان می دهد که پلاکت های شما در چه اندازه متفاوت هستند.
  • دیفرانسیل گلبول های سفید. پنج نوع گلبول سفید وجود دارد: بازوفیل ها، ائوزینوفیل ها، لنفوسیت ها، مونوسیت ها و نوتروفیل ها. این آزمون نشان می دهد که از هر نوع در خون شما چه میزان وجود دارد.

عوامل موثر در کاهش WBC

در صورتی که در آزمایش خون CBC کاهش گلبول های سفید خون به مقدار کمتر از ۴ هزار برسد می توانیم بگوییم لکوپنی رخ داده است. کاهش گلبول های سفید خونی بیشتر به دلیل نارسایی در مغز استخوان، عفونت ها، مسومیت های غذایی، ایدز و یا سوء تغذیه ایجاد می شود.

عوامل موثر در افزایش WBC

افزایش WBC به مقداری بالاتر از ۱۰ هزار تا گفته می شود. افزایش گلبول های سفید یا لکوسیتوز به طور طبیعی می تواند نشان دهنده عفونت، التهاب، تخریب بافت های بدن، سرطان خون و یا لوسمی باشد. لازم به ذکر است که ایجاد استرس، تب و جراحت در افزایش WBC نیز موثر می باشند.
گلبول های سفید در بدن وظیفه مبارزه با انواع عفونت ها در بدن را دارند. تغییر هر کدام از انواع WBC می تواند نشانگر یک نوع عفونت و یا باکتری در بدن باشد. در نتیجه باید به مقدار WBC در آزمایش خون CBC توجه داشته باشید.

شایان ذکر است که برخی بیماری ها و اختلالات ژنتیکی مثل تالاسمی و … نیز می توانند تغییراتی در نتیجه این آزمایش ایجاد کنند. بنابراین اگر احتمال ابتلا به این بیماری ها در شما وجود دارد توصیه می کنیم ابتدا با مشاور ژنتیک مشورت کرده سپس به انجام آزمایشات ژنتیکی بپردازید. در مرکز ژنتیک پزشکی سیتوژنوم تمامی آزمایشات ژنتیک قابل انجام می باشند. همچنین شما عزیزان می توانید از خدمات مشاوره ژنتیک این آزمایشگاه بهره مند شوید و با مشاورین توانمند ما احتمال ابتلا به بیماری ژنتیکی در خود و نسل های بعد از خود را مورد بررسی قرار دهید. همین الآن با کلیک بر نوبت دهی آنلاین وقت مشاوره خود را به صورت اینترنتی رزرو کنید تا از مشاوره با بهترین متخصصین بهره مند شوید.

راه های ارتباط با ما

آزمایش کشت ادرار چیست؟

Leave A Comment