آزمایش چربی خون

آزمایش چربی خون

آزمایش چربی خون شامل اندازه گیری میزان کلسترول، LDL، HDL و تری گلیسیرید می باشد.

کلسترول تام (TC)

این فاکتور به طور مستقیم با خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مرتبط است.

مقادیر نرمال در آزمایش چربی خون:

mg / dl 75-175 برای افراد 20 سال و جوان تر
mg / dl 100-199 برای افراد بالای 21 سال

آمادگی قبل از انجام آزمایش:

این آزمایش ممکن است در هر ساعت از روز بدون ناشتایی انجام شود. اما اگر آزمایش به عنوان بخشی از آزمایش تکمیلی لیپیدها انجام شود، به 12 ساعت ناشتایی نیاز دارد (بدون غذا و نوشیدنی به جز آب). برای نتایج دقیق تر، حداقل دو ماه پس از حمله قلبی، جراحی، عفونت، آسیب یا حاملگی صبر کنید و بعد سطح کلسترول را بررسی کنید.

کلسترول نوعی چربی است که در خون شما یافت می شود و توسط بدن شما تولید می شود و همچنین از غذاهایی که می خورید (محصولات حیوانی) وارد بدن می شود. کلسترول بدن شما برای حفظ سلامتی سلول ها لازم است. کلسترول بیش از حد منجر به بیماری عروق کرونر می شود. سطح کلسترول خون شما به غذاهایی که می خورید یا به شرایط ژنتیکی مربوط است (که از والدین به ارث می رسد).

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) “کلسترول خوب”

مقادیر زیاد آن با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مرتبط است. هرچه سطح HDL شما بالاتر باشد، بهتر است.

مقادیر نرمال در آزمایش چربی خون:

بیشتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر

آمادگی قبل از انجام آزمایش:

این آزمایش ممکن است در هر ساعت از روز بدون ناشتایی انجام شود. اما اگر آزمایش به عنوان بخشی از آزمایش تکمیلی لیپیدها انجام شود، به 12 ساعت ناشتایی نیاز دارد (بدون غذا و نوشیدنی به جز آب). برای نتایج دقیق تر، حداقل دو ماه پس از حمله قلبی، جراحی، عفونت، آسیب یا حاملگی صبر کنید و سپس سطح HDL را بررسی کنید.

HDL یک لیپوپروتئین (ترکیبی از چربی و پروتئین) است که در خون یافت می شود و به آن کلسترول “خوب” گفته می شود. زیرا کلسترول اضافی را از خون خارج کرده و آن را به کبد می برد. سطح HDL بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کم می کند.

لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) “کلسترول بد”

مقادیر بالای آن با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی از جمله بیماری عروق کرونر، حمله قلبی و مرگ همراه است. کاهش سطح LDL یک هدف اصلی درمانی برای داروهای کاهنده کلسترول است.

مقادیر نرمال در آزمایش چربی خون:

کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر برای مبتلایان به بیماری قلبی یا عروق خونی و سایر بیماران در معرض خطر بالای بیماری قلبی (مبتلایان به سندرم متابولیک)
برای بیماران پرخطر کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر (به عنوان مثال، برخی از بیماران که دارای چندین فاکتور خطر بیماری قلبی هستند)
کمتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر هستند

آمادگی لازم قبل از انجام آزمایش:

خون باید بعد از 12 ساعت ناشتایی (بدون غذا و نوشیدنی به جز آب) جمع آوری شود. برای دقیق ترین نتایج، حداقل دو ماه پس از حمله قلبی، جراحی، عفونت، آسیب یا حاملگی صبر کنید و سپس سطح LDL را بررسی کنید.

LDL یک لیپوپروتئین (ترکیبی از چربی و پروتئین) است که در خون یافت می شود و به آن کلسترول “بد” گفته می شود زیرا کلسترول را از خون می گیرد و آن را به سلول ها می برد. سطح بالای LDL مربوط به خطر بیشتر بیماری قلبی و عروقی است.

تری گلیسیریدها (TG)

در بیماران چاق یا دیابتی معمولا تری گلیسیریدها افزایش می یابند و این امر با خوردن قندهای ساده یا نوشیدن الکل اتباط مستقیم دارد. همچنین افزایش آن با بیماری های قلبی و عروقی ارتباط دارد.

مقادیر نرمال در آزمایش چربی خون:

کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر

آمادگی لازم قبل از انجام آزمایش:

خون باید بعد از 12 ساعت ناشتایی (بدون غذا و نوشیدنی به جز آب) جمع آوری شود. برای دقیق ترین نتایج، حداقل دو ماه پس از حمله قلبی، جراحی، عفونت، آسیب یا حاملگی صبر کنید و سپس سطح تری گلیسیرید را بررسی کنید.

تری گلیسیرید نوعی چربی است که در خون یافت می شود. سطح خون این نوع چربی بیشتر از همه تحت تأثیر غذاهایی است که شما می خورید (مانند قند، چربی یا الکل) اما به دلیل اضافه وزن، داشتن بیماری تیروئید یا کبد و شرایط ژنتیکی نیز می تواند افزایش یابد. مقادیر بالای تری گلیسیرید مربوط به خطر بیشتر برای ابتلا به بیماری قلبی و عروقی است.