بررسی ژن HER-2

بررسی ژن HER-2

ژن های شما از والدین به شما منتقل می شوند. در واقع نیمی از ژن های خود را از مادر خود و نیمی دیگر را از پدر خود به ارث می برید. ژن HER-2 نیز یکی از همین ژن هاست که موقع تولد به شما ارث رسیده است.

ژن ها هستند که رنگ مو، چشم و رنگ پوست شما را تعیین می کنند، اما ژن هایی نیز هستند که منجر به مشکلات سلامتی می شوند. در بعضی موارد، والدین ژن هایی را مانند ژن سرطان پستان به فرزندان منتقل می کنند.

اگرچه ژن های ارثی می توانند باعث سرطان پستان شوند، اما همیشه علت، این امر نیست. در حقیقت، فقط 5 تا 10 درصد از سرطان های پستان مربوط به ژن های ارثی است. سرطان پستان همچنین می تواند در اثر جهش های ژنی که به ارث نمی رسند نیز ایجاد شود.

ژن HER-2 چیست؟

گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی 2 انسانی (HER2) ژنی است که پروتئین های HER2 را ایجاد می کند. پروتئین های HER2 در سطح سلول های پستان یافت می شوند و رشد سلول های پستان را تقویت می کنند.

در سلول سالم پستان، HER2 وظیفه ترمیم سلول و رشد بیشتر سلول ها را بر عهده دارد. اگر ژن HER2 جهش یافته باشد، باعث افزایش غیر طبیعی میزان پروتئین های HER2 بر روی سطح سلول ها می شود.

این امر باعث می شود سلول ها بیش از حد رشد کنند و از کنترل خارج شوند، که ممکن است منجر به سرطان شود. حدود 20 درصد از سرطان های پستان مثبت HER2 هستند، بدین معنی که ژن HER2 به درستی کار نمی کند.

سرطان پستان HER2 مثبت ارثی نیست. داشتن خویشاوند نزدیک با سرطان پستان HER2، خطر ابتلا به سرطان پستان یا سرطان پستان HER2 مثبت را افزایش نمی دهد.

آزمایشات سرطان پستان ژن HER-2 مثبت

سرطان های پستان HER2 مثبت گاهی اوقات نسبت به سایر انواع سرطان پستان تهاجمی تر هستند. اگر به سرطان پستان مبتلا شده باشید، پزشک ممکن است آزمایش درخواست کند تا مشخص شود سرطان پستان شما HER2 مثبت است یا خیر. اگر چنین است، این روند درمانی شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

دو نوع آزمایش می تواند وضعیت HER2 شما را تعیین کند: CISH یا FISH. این آزمایشات بر روی نمونه ای از تومور انجام می شود.

در مرکز ژنتیک پزشکی سیتوژنوم این تست ها به شرح زیر قابل انجام می باشد. انجام مشاوره ژنتیک سرطان پستان به شما کمک می کند تا بهترین آزمایش و بهترین روش درمانی را انتخاب کنید. همین الآن وقت مشاوره خود را به صورت اینترنتی رزرو کنید.

نام آزمایشبررسی امپلیفیکاسیون ژن HER-2
نام بخشسیتوژنتیک مولکولی
نوع نمونهبافت پارافینه (FFPE)
شرایط نگهدارینمونه در دمای محیط نگهداری شود.
موارد درخواستبیماران مبتلا به سرطان پستان یا معده
این آزمایش برای تصمیم گیری پزشک برای تجویز داروی هرسپتین ضروری است.
روشCISH یا FISH
زمان انجام آزمایش۱۰-۷ روز

مشاوره ژنتیک سرطان

Leave A Comment