تست سی آر پی CRP

تست سی آر پی CRP

تست سی آر پی CRP چیست؟ در پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم پروتئین واکنش سریع C چیست؟
پروتئین واکنشی C (CRP) ماده ای است که توسط کبد در پاسخ به التهاب ایجاد می شود.

نام های دیگر CRP پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا (hs-CRP) و پروتئین واکنش پذیر C بسیار حساس (us-CRP) است.

سطح بالای CRP در خون نشانگر التهاب است. این حالت می تواند در اثر شرایط متنوع ایجاد شود، از عفونت گرفته تا سرطان.

سطح بالای CRP همچنین می تواند نشان دهنده وجود التهاب در عروق قلب باشد که می تواند خطر حمله قلبی را بیشتر کند. با این حال، تست سی آر پی CRP یک تست بسیار غیر اختصاصی است و می توان سطح CRP را در هر شرایط التهابی بالا برد.

معنای داشتن CRP بالا چیست؟

همه پزشکان با پیامدهای سطح بالای CRP موافق نیستند. برخی معتقدند بین سطح بالای CRP و افزایش احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی ارتباط وجود دارد.

مطالعات سلامت پزشکان نشان داد که در بین مردان بالغ سالم، افرادی که CRP بالایی دارند، سه برابر بیشتر از کسانی که CRP پایین داشتند، احتمال حمله قلبی را نشان دادند. این مطالعه در بین مردانی بود که سابقه قبلی بیماری قلبی نداشتند.

طبق مطالعات کلینیک کلیولند، بررسی های بهداشتی زنان هاروارد نشان داد که سطح بالای CRP نسبت به سطح کلسترول خون پیش بینی کننده شرایط عروق کرونر و سکته مغزی در زنان است.

کلسترول بالا یک عامل خطرناک تر است. مطالعات نشان داد که hs-CRP ممکن است در توسعه دیابت نوع 2 در آمریکایی های آفریقایی تبار نقش داشته باشد.

پزشکان ممکن است این آزمایش را به همراه آزمایشات دیگر درخواست دهند تا خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی فرد را ارزیابی کنند. همچنین تحقیقات جدیدی وجود دارد که نشان می دهد CRP ممکن است به عنوان پیش بینی کننده در نتایج سلامتی مرتبط با بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) استفاده شود. پزشکان ممکن است برای تشخیص بیماری های التهابی خود ایمنی تست سی آر پی CRP درخواست دهند، از جمله:

CRP و بیماری های قلبی

كارشناسان انجمن قلب آمریكا در سال 2013 اظهار داشتند كه با در نظر گرفتن همه عوامل خطر، افراد با سطح CRP بیشتر یا مساوی 2 میلی گرم در لیتر به احتمال زیاد نیاز به مدیریت و درمان شدیدتری برای بیماری های قلبی دارند.

افزایش سطح CRP ممکن است نقش مهمی در شناسایی افرادی که ممکن است نیاز به پیگیری دقیق یا درمان فشرده تر بعد از سکته قلبی یا اقدامات قلبی بخواهند، داشته باشد.

سطح CRP همچنین ممکن است در کشف افرادی که در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند، مفید باشد.

مركز كنترل و پیشگیری بيماري ها اين شرايط را عوامل خطرزايي مهم در بروز بيماري هاي قلبي مي داند:

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • سیگار کشیدن
  • رژیم ناسالم
  • فعالیت بدنی محدود
  • استفاده از الکل بیش از حد
  • اضافه وزن داشتن
  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی همچنین شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار می دهد.

تست سی آر پی CRP چگونه انجام می شود؟

هیچ آمادگی خاصی برای این آزمایش لازم نیست. معمولا به ناشتایی نیز احتیاج ندارد مگر این که پزشک آزمایشات دیگری را نیز درخواست داده باشد.

این تست با نمونه گیری خون از رگ بازو انجام می شود و معمولا به جز سوزش و قرمزی مختصر در محل ورود سوزن مشکل دیگری ایجاد نمی کند.

آیا خطرات ناشی از انجام تست وجود دارد؟

این یک آزمایش معمولی با ریسک پایین است، اما احتمال بروز عوارض زیر ناشی از خونگیری وجود دارد:

  • خون ریزی بیش از حد
  • سرگیجه یا سردرد
  • کبودی یا عفونت در محل ورود سوزن

آزمایش CRP می تواند در ارزیابی خطر ابتلا به بیماری قلبی یک فرد، به ویژه در ترکیب با کلسترول بالا، مفید باشد. فواید این تست از عوارض بالقوه، به ویژه برای افرادی که در معرض بیماری قلبی یا سکته مغزی هستند بیشتر است.

تفسیر نتایج تست سی آر پی CRP

پروتئین واکنش C در میلی گرم از CRP در هر لیتر خون (میلی گرم در لیتر) اندازه گیری می شود. به طور کلی، سطح پایین پروتئین واکنش پذیر C بهتر است، زیرا نشانگر التهاب کمتری در بدن است.

طبق مطالعات میزان کمتر از 1 میلی گرم در لیتر نشان می دهد که شما در معرض خطر کمی برای بیماری قلبی عروقی هستید.

میزان بین 1 تا 2.9 میلی گرم در لیتر به معنای این است که شما در معرض خطر متوسط ​​هستید.

و نتایج بیشتر از 3 میلی گرم در لیتر به معنای خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است.

نتایج بالای 10 میلی گرم در لیتر ممکن است نیاز به آزمایش های بیشتر را برای تعیین علت بروز چنین التهاب قابل توجهی در بدن نشان دهد. این میزان بالا ممکن است نشانگر این موارد باشد:

  • عفونت استخوان یا استئومیلیت
  • ورم مفاصل خود ایمنی
  • IBD
  • بیماری سل
  • لوپوس ، بیماری بافت همبند یا سایر بیماری های خود ایمنی
  • سرطان ، به خصوص لنفوم
  • ذات الریه یا عفونت قابل توجه دیگر

توجه داشته باشید که ممکن است سطح CRP برای افرادی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند افزایش یابد. با این حال، سایر نشانگرهای التهاب لزوماً در این افراد غیر طبیعی نیستند.

افزایش CRP در دوران بارداری ممکن است علامتی برای پیگیری بیشتر باشد، اما برای درک کامل نقش CRP و بارداری مطالعات بیشتری لازم است.

اگر باردار هستید یا به عفونت مزمن یا التهاب مزمن مبتلا هستید، تست سی آر پی CRP بعید است که خطر بیماری قلبی را به طور دقیق ارزیابی کند.

قبل از انجام آزمایش CRP، در مورد شرایط پزشکی که ممکن است نتایج آزمایش را تحت تاثیر قرار دهد، با پزشک خود صحبت کنید. از آنجا که آزمایش خون دیگری وجود دارد که به جای آن می تواند انجام شود، ممکن است بخواهید تست سی آر پی CRP را به کلی کنار بگذارید.

به یاد داشته باشید که این آزمایش تصویر کاملی از خطر بیماری قلبی عروقی شما ارائه نمی دهد. پزشک هنگام تعیین این که کدام یک از آزمایش های بعدی برای شما مناسب است، عوامل خطر، شیوه زندگی، سایر شرایط پزشکی و سابقه خانوادگی را در نظر می گیرد.

آن ها همچنین ممکن است یکی از آزمایش های زیر را درخواست دهند:

  • الکتروکاردیوگرام (EKG)
  • اکوکاردیوگرام
  • تست اضطراب
  • سی تی اسکن شریان های کرونر
  • سوند قلب

اگر CRP بالایی دارید چه کاری باید انجام دهید؟

پایین آمدن CRP یک راه تضمینی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی یا خود ایمنی نیست.

این مهم است که بدانیم CRP بالا همان چیزی است که پزشکان به عنوان نشانگر تجاری معرفی می کنند. نشانگر زیست محیطی عاملی است که هنگام تجزیه و تحلیل سلامت فرد باید در نظر داشته باشید، اما یک نشانگر مستقل از تشخیص خاص نیست.

تحقیقات نشان می دهد که یک الگوی غذایی سالم می تواند سطح CRP را کاهش دهد. رژیم مدیترانه ای به طور مداوم کاهش سطح CRP را نشان می دهد. اگر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستید، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم که برای شما مؤثر باشد، باید بخشی از سبک زندگی شما شود.

اگر در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستید و نتایج تست شما CRP بالا نشان می دهد، پزشک شما ممکن است استاتین یا سایر داروهای کاهش دهنده کلسترول را پیشنهاد کند. رژیم آسپیرین نیز ممکن است توصیه شود.

ویتامین C همچنین به عنوان روشی برای کاهش سطح CRP برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند، مورد کاوش قرار گرفته است. مطالعات اخیر نشان می دهد که پروبیوتیک ها همچنین ممکن است در کاهش CRP اثر مثبت داشته باشند.

آزمایش چربی خون

بررسی جهش های پانل متداول سرطان ریه

تست آر پی آر RPR