مراقبت‌های بعد از CVS

مراقبت های بعد از CVS

CVS روش نمونه برداری از پرزهای جفتی است که با کمک سونوگرافی (اسکن اولتراسوند) انجام می‌شود. این آزمایش را می‌توان با استفاده از 2 روش مختلف CVS ترانس شکمی و CVS ترانس سرویکس یا واژینال انجام داد و هرکدام از این روش‌ها نیازمند مراقبت‌های بعد از عمل می‌باشند. سیتوژنوم در این مقاله به شما در مورد مراقبت‌های بعد از CVS و علائم نگران کننده آن طی روزهای آتی بعد از عمل خواهد گفت.

مراقبت‌های لازم بلافاصله بعد از سی وی اس چیست؟

کل پروسه سی وی اس در حالت کلی ممکن است حدود نیم ساعت طول بکشد اما نمونه برداری آن حدودا به 10 دقیقه زمان احتیاج دارد. پس از پایان نمونه برداری، مراقبت‌های بعد از CVS توسط تیم درمانی شما شروع می‌شود به طوری که حدود 1 ساعت باید در مرکز درمانی بمانید تا در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی، مانند خونریزی شدید، کادر پزشکی بتوانند کنترل اوضاع را در دست بگیرند. بعد از 1 ساعت اگر مشکل خاصی پیش نیاید می‌توانید برای استراحت به خانه بازگردید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خطرات انجام CVS روی لینک زیر کلیک کنید:

خطرات ناشی از CVS چیست؟

مراقبت‌های بعد از CVS

در ادامه با مهمترین مراقبت‌های بعد از CVS که باید در نظر بگیرید آشنا می‌شوید:

  1. پس از انجام CVS، داشتن گرفتگی‌هایی شبیه درد پریود و خونریزی خفیف واژینال که با نام لکه بینی شناخته می‌شود، برای چند ساعت طبیعی است.
  2. اگر احساس ناراحتی کردید، می‌توانید مسکن‌هایی مانند پاراستامول (اما نه ایبوپروفن یا آسپرین) را مصرف کنید.
  3. ممکن است لازم باشد در بقیه روز از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید (استراحت مطلق).
  4. طی 24 ساعت اول پس از سی وی اس، بهتر است از راه رفتن زیاد دوری کنید و سپس برای 3 تا 4 روز آینده، لازم است از انجام “هرگونه” فعالیت ورزشی یا بلند کردن اجسام سنگین (بیش از 1 الی 2 کیلو) شدیدا خودداری نمایید.
  5. به مدت 2 هفته یا تا زمانی که پزشکتان گوشزد کرده است، نباید رابطه جنسی داشته باشید.

علائمی که باید مراقب آن ها باشید

لازم است که تمام نکات ذکر شده در مورد مراقبت‌های بعد از CVS را رعایت کنید تا از خطرات و عوارض جانبی در امان باشید. با این حال اگر با علائم زیر رو به رو شدید بهتر است با تیم پزشکی خود تماس بگیرید:

  1. خونریزی: برخی از مادران باردار بعد از انجام این روش دچار لکه بینی می‌شوند که ممکن است در 1 الی 2 روز اول رنگ آن قرمز باشد یا به صورت لخته دیده شود و سپس به رنگ قهوه ای تغییر کند. گاهی نیز ممکن است مدت بیشتری لکه بینی داشته باشید؛ به هر حال این عارضه غیرعادی نیست اما اگر هرگونه خونریزی شدید را تجربه کردید با پزشک خود تماس بگیرید.
  2. گرفتگی: ممکن است در روز عمل و یا چند روز بعد از آن گرفتگی یا احساس فشار خفیف را تجربه کنید. اگر دردتان شدید یا مداوم بود، لطفا با پزشک خود تماس بگیرید.
  3. تب: تب ممکن است نشان دهنده عفونت باشد. اگر در هر زمان طی 2 هفته بعد از عمل متوجه شدید که دمای بدن شما (بیشتر از 37 و نیم درجه) است، باید به پزشک خود اطلاع دهید (حتی اگر فکر می کنید ممکن است به چیزی غیر از CVS مربوط باشد).
  4. نشت هر گونه مایع شفاف: اگر متوجه نشت مایع شفاف از واژن خود شدید، لطفاً به پزشک خود اطلاع دهید.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

Leave A Comment