هفته سی و ششم بارداری

هفته سی و ششم بارداری

یکی از دغدغه های فکری اغلب مادران باردار در هفته سی و ششم بارداری نزدیک شدن به موعد زایمان و انتخاب مناسب ترین روش زایمان است، که برای خود او یا نوزاد مشکلی ایجاد ننماید. بهترین روش زایمان را متخصص زنان براساس توانایی های مادر و قرار گیری جنین در هفته های آخر تعیین می کند. در هفته سی و ششم بارداری وزن جنین به ۲۷۰۰ گرم و قد آن نزدیک به ۴۹ سانتی متر خواهد رسید.

علائم نوزاد در هفته سی وششم بارداری

ماده ای چرب بدن نوزاد را فرا گرفته است و کرک در حال مخفی شدن است.

جنین بیشتر مایع آمنیوتیک را می بلعد و اولین مدفوع (مکونیوم) را تشکیل می دهد تا آن را بعد زایمان دفع کند.

شایان ذکر است که بگوییم نوزادانی که در هفته ی سی و هفتم متولد می شوند را نارس و نوزادانی که در هفته چهل و دوم متولد می شوند را دیررس می گویند.

در هفته سی و ششم بارداری جنین سرش رو به پایین می باشد و برای اعمال زایمان طبیعی بسیار مناسب می باشد، در صورتی که طرز قرار گیری متفاوت باشد، می توان از روش زایمان سزارین استفاده کرد.

چنانچه مادری خواهان زایمان طبیعی باشد ولی سر نوزاد در حالت طبیعی قرار نگرفته است، متخصص یا ماما از مادران می خواهد که برخی از تمرینات ورزشی را انجام دهند و مقداری شکیبایی نمایند تا نوزاد به حالت طبیعی و نرمال باز گردد. البته طرز قرار گیری را متخصص و ماما به صورت خودکار نمی توانند تغییر دهند.

علائم مادران در هفته سی و ششم بارداری

گرسنگی مادران بیش از هفته های گذشته خواهد شد، باید در این هفته وعده های غذایی مفید و مرتب مصرف کنند.

اندام داخلی و فضای باز در شکم مادران پر خواهد شد، به طوری که در شکم و رحم مادران هیچ گونه فضای خالی و باز وجود نخواهد داشت.

در این هفته نوزاد به رحم فشار وارد می کند و این عارضه باعث می شود که معده مادران مقداری سوزش داشته باشند.

تنفس برای مادران سخت خواهد شد، زیرا از طرف رحم فشار زیادی وارد شده است.

اگر مادری اولین حاملگی را تجربه می کند ممکن است که نوزاد زودتر از موعد به سمت لگن پیش برود، با این اقدام، راه رفتن و پیاده روی برای مادران در این هفته سخت و آزار دهنده خواهد شد.

گاهی مادران احساس می کنند که وسیله ای سنگینی میان پاهایشان قرار دارد که هرلحظه امکان دارد سقوط کند.

در هفته سی و ششم بارداری، انقباضات عضلانی براکستون- هیکس بیشتر اتفاق خواهد افتاد ومادران باید هر لحظه با متخصص و یا مامای خود در ارتباط باشند و تمام علائمی که در آنان ایجاد می شود را توضیح دهند.

مادران باید نفس های آرامی بکشند و ترس از زایمان را از خود دور نمایند، زیرا زایمان زودرس در هفته سی و هفتم رخ می دهد و در این هفته جای نگرانی نیست.

پارگی کیسه آب باعث کاهش فعالیت جنین در رحم و شکم خواهد شد و علائمی مانند افزایش دمای بدن، سردردهای مزمن، خونریزی واژینال، درد در ناحیه شکم، ناهنجاری و اختلال دروضعیت بینایی و… نمایان خواهد شد. این شرایط خطرناک بوده و حتما باید در اسرع وقت به متخصص زنان یا بیمارستان مراجعه شود.

توصیه می کنیم که مادران در این هفته از سفر هوایی اجتناب کنند زیرا در حین پرواز امکان شروع دردهای زایمانی بسیار محتمل است. اکثر خطوط هوایی به مادرانی که یک ماه به زایمانشان باقی مانده است اجازه پرواز نخواهند داد.

فعالیت‌های هفته سی و ششم بارداری

بهتر است که در این هفته نام مناسب و شایسته ای را برای نوزاد خود انتخاب کرده باشید و کم کم برای زایمان آماده شوید. علائم زایمانی را بشناسید و وسایل ضروری و ساک نوزاد را آماده بگذارید تا در صورت وقوع ناگهانی درد آمادگی مراجعه به بیمارستان و زایمان را داشته باشید.

در پروسه زایمان باید یک یا دو نفری با مادر همراه باشند تا استرس مادر کاهش یافته و کارهای اولیه نوزاد توسط آن ها انجام شود.

عوارض خطرناک بارداری برای مادر و جنین

Leave A Comment