هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری ماه چندم بارداری است؟ در این هفته از بارداری سن بارداری تقریبا ۸ ماه است. می توان گفت چیزی به پایان بارداری نمانده است. وزن جنین چیزی بیش تر از ۱۸۱۰ گرم است و طول بدن جنین تقریبا در حدود ۴۴ سانتی متر می باشد. دراین زمان از بارداری دیگر پوست جنین روشن شده است و چروک های کمتری دارد. از آن جا که به زمان زایمان نزدیک تر می شوید، استخوان های جنین روز به روز سخت تر می شوند اما جمجمه او کاملا نرم است، دلیل آن این است که در هنگام زایمان راحت تر از مجرای زایمان عبور کند.

تغییرات مادر در هفته سی و سوم بارداری

در هفته سی و سوم بارداری تقریبا بافت های بدن کمی متورم می شوند، در نتیجه فشار بر کانال مچ پا افزایش می یابد و ممکن است کمی درد و کرختی در انگشت ها و مچ دست و پاهای خود احساس کنید که ناشی از تورم است.

برای کنترل این کرختی و درد توصیه می شود که در هنگام استراحت پاهای خود را با کمک بالشت بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید و یا این که از مچ بند استفاده کنید.

به دلیل افزایش وزن مادر ممکن است خواب و استراحت برایش کمی مشکل باشد، شما می توانید در زمان استراحت در حالت نیمه نشسته بخوابید تا احساس بهتری داشته باشید.

همچنین لازم به ذکر است که در ماه های آخر بارداری تا جای ممکن آمیزش جنسی از طریق کاندوم انجام شود تا مشکلی ایجاد نشود.

رشد طبیعی جینن در هفته سی و سوم بارداری

در انسان، بین نیاز به راه رفتن به کمک لگنی باریک و نیاز به فکر کردن با کمک مغزی بزرگ، یک تعارض بزرگ وجود دارد. احتمالا با محدود شدن رشد در مراحل نهائی حاملگی، بر این تعارض غلبه شده است. بنابراین، محدودیت رشد یک توانائی سازشی است و نه یک حادثه پاتولوژیک.

رشد سلولی در سه مرحله متوالی صورت می گیرد، مرحله اولیه، هیپرپلازی که در ۱۶ هفته اول اتفاق افتاده و با تکثیر سریع سلول مشخص می شود. مرحله دوم، تا هفته ۳۲ ادامه دارد و شامل هیپرپلازی و هیپرتروفی سلولی است. مرحله سوم، بعد از هفته سی و دوم بارداری می باشد که رشد جنین به واسطه هیپرتروفی سلولی می باشد. قسمت اعظم رسوب چربی و گلیکوژن جنین در مراحل سه گانه فوق، شامل روزانه ۵ گرم در هفته ۱۵، روزانه ۱۵-۲۰ گرم در هفته ۲۴ و روزانه ۳۰-۳۵ گرم در هفته ۳۴ است.

رشد جنین در ابتدا توسط ژنوم جنین کنترل می شود ولی در مراحل بعدی تحت تاثیر عوامل محیطی، تغذیه ای و هورمونی قرار می گیرد. مثلا بر طبق شواهد موجود انسولین و فاکتورهای شبه انسولین I(IGF-I) در تنظیم رشد و افزایش وزن جنین دخالت دارند. فاکتورهای رشد تقریبا از تمام بافت های جنینی از همان ابتدا ترشح شده و تاثیر به سزائی بر تقسیم و تمایز سلولی دارند.

میزان لپتین در سه ماهه های اول و دوم حاملگی در جنین افزایش می یابد و با وزن تولد ارتباط دارد. البته این ارتباط در جنین های مبتلا به محدودیت رشد مورد تایید همگان نیست. فاکتورهای آنژیوژنیک نیز بررسی شده اند. مثلا افزایش میزان sHit-I در هفته دهم تا هفته چهاردهم بارداری، با نوزادان کوچک برای سن حاملگی ارتباط دارد.

عوارض خطرناک بارداری برای مادر و جنین

Leave A Comment