هفته سی و هشتم بارداری

هفته سی و هشتم بارداری

هفته سی و هشتم بارداری

در هفته سی و هشتم بارداری مادران کم کم به تولد نوزاد خود نزدیک می شوند، برای این منظور بهتر است که اتاق فرزندتان را بررسی اجمالی نمایید و در صورت کم بودن هر وسیله ای آن را مهیا کنید، چون هر لحظه احتمال زایمان وجود دارد.

در این هفته نوزاد در حال وزن گیری و تکامل مغز و ریه می باشد، همچنان فعالیت می کند و با لگد زدن ابراز وجود می کند.

تغییرات نوزاد در هفته سی و هشتم بارداری

اگر نوزاد در این هفته متولد شود نباید نگران شد، زیرا به نقطه رشد و تکامل، چه از لحاظ بدنی و یا مغزی رسیده و جای نگرانی ندارد. در این هفته نوزاد از دستگاه گوارش خود ماده سیاه رنگی به نام مامیزه را ترشح می کند و به تولید صدا از حنجره می پردازد. اکنون وزن نوزاد ۳۲۰۰ گرم و قدش ۵۰٫۷ سانتی متر می باشد.

تغییرات مادران در هفته سی و هشتم بارداری

چون سر نوزاد به سوی لگن حرکت می کند در نتیجه دردهایی در کشاله ای ران یا پشت ساق پا ایجاد می شود که این دردها اغلب روی اعصاب لگن فشار وارد می کند. در هفته سی و هشتم بارداری رشد رحم حدود ۱۶ تا ۱۸ سانتی متر می باشد. ممکن است که در این هفته مادران دچار افسردگی و تغییر خلق و خو شوند که برای رفع این مشکل بهتر است که به تولد نوزاد و در آغوش کشیدن او، فکر خود را مشغول نمایند. گاهی مادران در این هفته های پایانی دچار انقباضاتی خواهند شد که نباید با زایمان اشتباه گرفته شود.

بهتر است که درباره اسم نوزاد تصمیم نهایی را گرفته باشید و برای زایمان دفترچه بیمه را مهیا کنید.

اغلب مادران اواخر بارداری و اوایل زایمان دچار افسردگی می شوند و گاهی برای درمان این عارضه به روانپزشک نیز مراجعه می کنند. ممکن است در این هفته دچار تغییرات خلق و خو نیز شوند که گاهی شدید و گاهی خفیف می باشد. برخی از احساساتی که در هفته سی و هشتم بارداری ایجاد می شود، عبارتند از:

  • عصبانیت نسبت به خود یا نوزاد
  • بی‌خوابی و سردرد
  • احساس شکست و نامیدی
  • تنهایی
  • گیجی و فراموشی
  • خستگی و کسالت
  • تنبلی

برخی نکات در هفته 38 بارداری

بهتر است که در این هفته از خوردن مواد غذایی تند و فلفلی اجتناب شود زیرا احتمال معده درد وجود دارد. متخصص زنان خوردن این نوع مواد را برای مادران منع نمی نماید اما ممکن است که اختلال و ناهنجاری در خواب آنان ایجاد کند و در این صورت دستور به منع استفاده از آن را می دهد. گاهی با خوردن این مواد غذایی ممکن است دچار سوء هاضمه شوند که برای این منظور تناول این نوع مواد غذایی را هر چه زودتر باید محدود کنند تا هیچ اختلالی ایجاد نشود. به دلیل مضر بودن عرقیجات برای کلیه در زمان بارداری به مادران توصیه می شود که تحت هیچ شرایطی عرقیجات به خصوص عرق سنبل الطیب را مصرف نکنند. حتی عرق گیاهی شیرین بیان باعث افزایش فشار خون در زمان بارداری می شود . همچنین عرق گیاهی نعنا باعث ریفلاکس یا ترش کردن معده می شود و می تواند یبوست ایجاد کند. عرق رازیانه نیز بر نوزاد تاثیر سوء می گذارد و باعث تغییر هورمون های کودک می شود و زمانی که نوزاد متولد می شود دچار زدی و یرقان خواهد شد.

خانم هایی که کم خونی دارند به هیچ وجه چای سبز استفاده نکنند. دم کرده ی گل گاو زبان نیز به دلیل سقط و زایمان زودرس بهتر است که استفاده نشود. پس به طور کلی از عرقیجات و دم کردنی ها استفاده نکنید.

عوارض خطرناک بارداری برای مادر و جنین

Leave A Comment