هفته شانزدهم بارداری

هفته شانزدهم بارداری

مادران در هفته شانزدهم بارداری به آرامی حرکت جنین را در قسمت پایین شکم، مثل سر خوردن ماهی احساس می کنند. با گذر زمان، حرکات بیشتر می شود و هیجان مادر را به همراه دارد. اولین حرکات جنین معمولا در هفته ۲۰ شروع می شود، اما اگر جنبش های نوزاد زیاد و قوی باشد مادر قادر است که در هفته شانزدهم نیز آن را حس کند. در این هفته شکم مادران بزرگ می شود و اطرافیان از حاملگی آن ها مطلع می شوند.

تغییرات مادران در هفته شانزدهم بارداری

  • خوابیدن به طرفین

مادران دیگر نمی توانند روی شکم که حالا بزرگ شده، بخوابند و بهتر است که بر دو طرف پهلو بخوابند، اما خوابیدن در سمت چپ مناسب تر است. زیرا خواب در این طرف باعث افزایش گردش خون و کاهش احتمال ابتلا به تورم و واریس می شود.

  • تنفس دشوار

هورمون های بارداری درهفته شانزدهم بارداری باعث می شوند که مایع در ریه انباشته شود، و مادران به سختی نفس بکشند.

  • بزرگ شدن رحم

در مراحل پیشرفته دوران بارداری، رحم به شدت در حال بزرگ شدن است.

  • انجام برخی از ورزش ها

هفته شانزدهم بارداری زمان لذت بردن مادران از بارداری است! تقریبا تمام علائم مزمن که در ابتدای بارداری تجربه کرده اند، ناپدید شده است. مادران در این هفته انرژی بیشتری دارند و قادرند که برخی از ورزش ها از جمله پیاده روی، شنا و یوگا را با مشورت پزشک انجام دهند.

تغییرات جنین در هفته شانزدهم بارداری

در طول هفته شانزدهم بارداری، تغییرات کوچکی در بدن جنین در مرحله نهایی، شکل می گیرد. اکنون قد جنین به ۱۵ سانتی متر و وزن آن به ۱۲۰ گرم (اندازه یک سیب کوچک) رسیده است. هم زمان با رشد جنین، جفت نیز در حال رشد است و مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز را به جنین می رساند. تیروئید جنین هورمون های لازم برای متابولیسم بدن را ترشح می کند، و ناخن ها در ناحیه انگشتان او ظاهر می شوند و جنین قادر است که دست هایش را به هم برساند. جنین هر روز فعال تر و انعطاف پذیرتر می شود.

آزمایش های هفته شانزدهم بارداری

مادران باید برخی از آزمایش ها، اسکن ها و مراقبت های بهداشتی را انجام دهند. آزمایش خون ساده برای ناهنجاری های مادرزادی مانند سندرم داون و اسپینا بیفیدا باید بین هفته ۱۶ تا ۱۸ انجام می شود.

آمنیوسنتز در دوران حاملگی

Leave A Comment