هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری

در هفته نوزدهم بارداری اندازه رحم تغییر می کند. به طوری که زیر کمر به سمت جلو تمایل نشان می دهد. علاوه بر آن، اثرات ناشی از تغییرات هورمون تیروئید در بدن نیز اتفاق می افتد، که درد در ناحیه کمر را بیشتر می کند.
به منظور کاهش درد در کمر هنگام نشستن، بهتر است که مادران به کلاس های یوگا یا پیلاتس روند. این روش به تغییر خلق و خوی آنان نیز کمک زیادی می کند.
هفته نوزدهم بارداری بخشی از آن هفته های بارداری است که دوره نسبتا آرامی را تشکیل می دهد. تهوع و استفراغ در هفته شانزدهم بارداری قطع شده است و اکنون مشکلات تنفسی رو به بهبودی است که احتمالا مجدد در سه ماهه سوم شروع می شود. فشار خون در این هفته رو به افت می رود، زیرا مقاومت به عروق خونی کاهش پیدا کرده است. پوست مادران در هفته نوزدهم بارداری تحت تغییرات زیادی قرار می گیرد. وقتی که بارداری به پایان می رسد، این تغییرات نیز از بین می روند. در سطح ظاهری شکم یک خط تیره ایجاد می شود. همه این تغییرات طبیعی، مرتبط به افزایش هورمون استروژن، در بدن مادران می باشد. مادران در این هفته در وسط سه ماهه دوم قرار دارند، آنان احساس خوبی دارند و خوب به نظر می رسند.

تغییرات جنین در هفته نوزدهم

در هفته نوزدهم بارداری، گوش نوزاد، بسیار تکامل پیدا کرده است، به طوری که تمام صدا ها را به خوبی می شنود. استخوان های بدن جنین سفت و سخت می شود. حس بویایی، چشایی، شنیداری و بینایی همه در حال تکامل است. الگوی خواب جنین مانند یک نوزاد طبیعی می باشد. بسیاری از جنین ها در این دوره ترجیح می دهند خواب باشند. بعضی از جنین ها با قرار دادن چانه بر روی قفسه سینه، می خوابند. در حالی که برخی دیگر هنگام خواب، سرشان را به سمت عقب قرار می دهند. از چرخه خواب جنین، مادران قادرند بگویند که نوزادشان آرام است یا خیر؟

چه آزمایشاتی در هفته نوزدهم بارداری باید انجام شود؟

بین هفته های ۱۶ و ۲۰ باید آزمایش پروتئین جنینی (بررسی بیوشیمیایی) انجام شود. این آزمایش برای شناسایی خطر ناهنجاری های جنینی در ستون فقرات جنین و ارزیابی خطر ابتلا به سندرم داون انجام می شود. در این هفته سونوگرافی آنومالی اسکن توسط پزشک زنان و زایمان تجویز می شود، تا اطمینان حاصل شود که نقص مادرزادی در جنین وجود ندارد.

Leave A Comment