هفته 39 بارداری چی بخوریم؟

هفته 39 بارداری چی بخوریم؟

هفته 39 بارداری چی بخوریم؟ آیا برخی از غذاها می‌توانند باعث زایمان شوند؟ این‌ها رایج‌ترین سوالاتی هستند که مادران در هفته‌های پایانی بارداری خود از ما می‌پرسند. هفته 39 بارداری یعنی نزدیک شدن به آخرین روزهای بارداری و آمادگی برای زایمان. در این زمان ممکن است اکثر مادران به دنبال تحریک زایمان باشند و برای آن هر کاری بکنند! برای همین به دنبال “مواد غذایی عامل زایمان” و هدف قرار دادن سبد خریدی پر از میوه آناناس، بادمجان و برگ تمشک خواهند رفت. اما آیا هیچ یک از غذاهایی که گفته می‌شود باعث زایمان می‌شوند واقعاً موثر هستند؟ و مهمتر از همه، آیا مصرف آن‌ها ایمن است؟ با این مقاله جذاب و مهم از سری مقالات آزمایشگاه فوق تخصصی ژنتیک پزشکی سیتوژنوم همراه باشید تا تمام این موارد را بررسی کنیم.

آیا برخی از غذاها واقعا می‌توانند باعث زایمان شوند؟

برخی از پزشکان ادعا می‌کنند که خوراکی‌های ترکیبی را می‌شناسند که باعث شروع زایمان شما در هفته 39 بارداری می‌شوند، اما همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید هیچ آزمایش بالینی معتبری برای اثبات ادعای آن‌ها وجود ندارد. با این حال درک می‌کنیم که با وجود نبود مدارک و مستندات علمی کافی برای این امر، همچنان علاقه‌مند باشید که ببینید غذاهایی که باعث زایمان می‌شوند کدامند؟ قبل از معرفی این خوراکی و غذاها بدانید که از دیدگاه پزشکی، هیچ غذای معجزه آسایی وجود ندارد که زایمان را تسریع کند و بسیاری از غذاهایی که با عنوان مسهل زایمان مشهور هستند، معمولا ناراحتی گوارشی یا اسهال ایجاد می ‌کنند که می تواند عامل گرفتگی و انقباضات رحمی باشد.

پس اگر بدن شما آماده زایمان باشد، گرفتگی و انقباضات ناشی از اختلال دستگاه گوارش ممکن است روند کار را سریع‌تر آغاز کند اما با عوارض جانبی همراه خواهد بود. بنابراین قبل از امتحان هر نوع غذا، گیاه یا مکمل غذایی برای کمک به شروع زودتر زایمان، با پزشک با تجربه و متعهد صحبت کنید.

غذاهایی که باعث زایمان می‌شوند

در ادامه برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها که معمولاً برای القای زایمان مصرف می‌شوند و آن چه علم پزشکی در مورد آن‌ها می‌گوید آورده شده است.

  • روغن کرچک: تحقیقات نشان داده است که روغن کرچک می‌تواند انقباضاتی در رحم ایجاد کند، اما در حالی که این روش عامیانه برای شروع زایمان طی چندین نسل استفاده شده است، امروزه پزشکان به دلیل اثر ملین شدید که باعث ایجاد ناراحتی جدی می‌شود، کمتر آن را توصیه می کنند زیرا اسهال آور است و می تواند منجر به کمبود آب بدن شود.
  • روغن گل مغربی: یک آزمایش بالینی علمی نشان داده است که روغن گل مغربی در ایجاد زایمان موثر نیست. با این حال هنوز هم بعضی از پزشکان مصرف آن را برای کمک به شروع زایمان توصیه می‌کنند. چرا؟ چون روغن گل پامچال حاوی اسید چرب امگا 3 به نام اسید گاما لینولنیک یا GLA، پیش ساز پروستاگلاندین‌ها است. پروستاگلاندین‌ها، که در اسپرم نیز یافت می‌شوند، موادی هورمونی هستند که به نرم شدن دهانه رحم در آماده سازی برای تولد کمک می‌کنند.
  • چای برگ تمشک قرمز: گفته شده است که چای گیاهی تهیه شده از برگ گیاه تمشک قرمز باعث افزایش جریان خون در رحم و در نتیجه شروع انقباضات می‌شود. با این حال، هیچ مطالعه علمی معتبری این ادعاها را اثبات نکرده است و کارشناسان می‌گویند که عدم وجود داده‌های کیفی، این چای را به یک معجون خطرناک تبدیل می‌کند.
  • آناناس: شاید خوانده باشید که خوردن یک آناناس کامل می‌تواند باعث زایمان شود! تصور می‌شود که این میوه به دلیل داشتن آنزیم بروملین، به نرم شدن دهانه رحم کمک کند و باعث انقباضات شود. باز هم، این نظریه توسط شواهد بالینی پشتیبانی نشده است. مطالعات بسیار کمی در مورد خوردن آناناس یا نوشیدن آب آناناس به عنوان راهی برای شروع زایمان مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیقات اندکی که وجود دارد نشان می‌دهند که عصاره آناناس می‌تواند باعث ایجاد انقباضات شود، اما زمانی که مستقیماً روی نمونه‌های بافتی قرار می‌گیرد، نه هنگام خوردن آناناس.
  • غذاهای پر ادویه: غذای پر ادویه می‌تواند روده مادر را تحریک کند دقیقاً مانند روغن کرچک (البته با ملایمت بیشتر)، که ممکن است باعث شروع گرفتگی و انقباضات رحمی در خانم‌هایی شود که از قبل روند زایمان در آن‌ها شروع شده است. هیچ مدرکی برای تأیید این نظریه وجود ندارد که غذای تند باعث زایمان می‌شود. تا به امروز، فقط یک مطالعه ارتباط بین خوردن غذای پر ادویه و زایمان را بررسی کرده است، اما این مطالعه فقط بر زایمان‌های نارس متمرکز بود. به این ترتیب هنوز ثابت نشده است که قرار دادن مواد غذایی در سس تند به زایمان برای یک زن باردار در 40 هفته یا بیشتر کمک کند. احتمالاً یک ماده غذایی تند باعث ایجاد یک چیز می شود آن هم سوزش سر دل است که به عنوان یک مادر باردار احتمالاً قبلاً بیش از حد آن را تجربه کرده‌اید!
  • خرما: خرما بسیار مغذی است و در میان سایر خصوصیاتی که دارد، فیبر و آنتی اکسیدان بالای آن همیشه زبانزد بوده است. در یک مطالعه کوچک، زنانی که در ماه منتهی به موعد مقرر زایمانشان در روز 6 عدد خرما می‌خوردند، شانس بیشتری برای زایمان زودتر و یا به موقع داشتند و هنگام خروج نوزاد از واژنشان، دچار اتساع دهانه رحم بیشتری می‌شدند. البته پژهش‌های اخیر نشان می‌دهند که خوردن خرما تاثیری در شروع زایمان ندارد، اما ممکن است در مراحل بعدی طی زایمان کمک کند. خرما به طور طبیعی سرشار از فیبر است و افزایش ناگهانی مقدار فیبر می تواند باعث گرفتگی عضلات و مشکلات گوارشی شود، بنابراین ممکن است تأثیر خوردن خرما اضافی در هر روز مانند اثر خوردن غذاهای پر ادویه در دوران بارداری باشد.
  • بادمجان: آیا بادمجان کاندیدی عجیب یا بعیدی برای شروع زایمان در هفته 39 بارداری به نظر می‌رسد؟ خوردن بادمجان برای ایجاد زایمان مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین هیچ مدرک پزشکی این ادعا را تایید نمی‌کند با این حال برخی مادران قسم می ‌خورند که بادمجان باعث زایمان آن‌ها شده است.
  • سرکه بالزامیک: سرکه بالزامیک به عنوان غذایی که باعث زایمان می شود مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین باز هم کمبود داده برای اثبات عملکرد آن وجود دارد.

آیا خوردن غذاهایی که باعث زایمان می‌شوند بی خطر است؟

قبل از مصرف هر داروی گیاهی یا مکمل مانند روغن کرچک، چای برگ تمشک قرمز یا روغن گل مغربی با پزشک خود صحبت کنید. خوردن برخی از این مواد تنها منجر به بدتر شدن شرایط شما می‌شوند.

هفته 39 بارداری چی بخوریم؟

اگر هنوز هم درگیر این پرسش هستید که هفته 39 بارداری چی بخوریم؟ باید در پاسخ بگویم که هفته‌های انتهای بارداری نیز مانند هر زمان دیگری باید تغذیه مناسب سرشار از ویتامین ها، پروتئین، مواد مغذی و سالم داشته باشید تا در زمان زایمان دچار مشکلات گوارشی یا سوء هاضمه نشوید. به دنبال مصرف انواع جوشانده و دم کردنی های غیر مجاز در بارداری یا خوردن انواع روغن ها و … نباشید زیرا بروز هرگونه عارضه گوارشی می تواند روند زایمان را برای شما سخت‌تر کرده و عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. غذاهای سالم شامل میوه‌ها، سبزیجات، نان‌های سبوس‌دار، لبنیات کم چرب، لوبیا، گوشت بدون چربی و ماهی از جمله این غذاهای مفید در هفته 39ام است. توصیه می‌کنیم که مصرف کافئین را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنید.

کلام آخر

ممکن است بدن شما در هفته 39 آماده زایمان نباشد و بارداری یک هفته دیگر یا بیشتر طول بکشد. هیچ کس برای همیشه باردار نمی‌ماند! با این حال طبیعی است که به نقطه‌ای برسید که آماده باشید تا فرزندتان را به دنیا بیاورید. اما شما که 9 ماه صبر کرده‌اید، یک هفته دیگر را نیز صبوری کنید! به هیچ عنوان به توصیه‌های غیر علمی اطرافیان توجه نکنید و این سوال را که هفته 39 بارداری چی بخوریم؟ تنها از پزشک خود بپرسید و به گفته‌های او عمل کنید. برخی از تکنیک‌ها وجود دارد که می تواند منجر به بروز انقباضات شده و روند زایمان را تسهیل کند. از پزشک خود بخواهید تا این نکات را به شما آموزش دهد.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هفته‌های آخر بارداری و نیازهای تغذیه‌ای این دوران روی مقالات زیر کلیک کنید:

نیازهای تغذیه ای در دوران بارداری

هفته سی و نهم بارداری

هفته چهلم بارداری

Leave A Comment