تأخیر زبان یا تاخیر گفتار

تاخیر زبان یا تاخیر گفتار

تأخیر زبان چیست؟

تأخیر زبان نوعی اختلال ارتباطی است. اگر کودک شما از مراحل رشد زبان مربوط به سن خود برخوردار نباشد، ممکن است تأخیر در زبان داشته باشد. توانایی های زبانی آنها ممکن است با سرعت کمتری نسبت به اکثر کودکان رشد کند. آنها ممکن است در بیان خود یا درک دیگران مشکل داشته باشند. تأخیر آنها ممکن است ترکیبی از اختلالات شنوایی، گفتاری و شناختی باشد.

تأخیر زبان کاملاً رایج است. طبق گزارش مرکز بهداشتی دانشگاه میشیگان، تأخیر در گفتار یا رشد زبان 5 تا 10 درصد از کودکان در سن پیش دبستانی را تحت تأثیر قرار می دهد.

انواع تأخیر زبان

تأخیر زبان می تواند پذیرا، رسا یا ترکیبی از هر دو باشد. تأخیر زبان پذیرا وقتی اتفاق می افتد که کودک شما در درک زبان مشکل دارد. یک اختلال زبان رسا زمانی اتفاق می افتد که کودک شما در برقراری ارتباط کلامی مشکل دارد.

علائم

اگر فرزند شما تاخیر زبان داشته باشد، در سن معمول به نقاط عطف زبان نخواهد رسید. علائم خاص و نقاط عطف فراموش شده آنها به سن و ماهیت تاخیر زبان آنها بستگی دارد.

علائم رایج تأخیر زبان عبارتند از:

  • تا 15 ماهگی کلماتی ادا نمی کند
  • صحبت نکردن تا سن 2 سالگی
  • ناتوانی در صحبت با جملات کوتاه تا سن 3 سالگی
  • دشواری در پیروی از دستورالعمل ها
  • تلفظ یا بیان ضعیف
  • مشکل در کنار هم قرار دادن کلمات در یک جمله
  • حذف کلمات از جمله

علل

تأخیر در زبان در کودکان دلایل زیادی دارد. در برخی موارد، بیش از یک عامل در تأخیر زبان نقش دارد. برخی از دلایل رایج شامل موارد زیر است:

کم شنوایی: معمولاً در کودکانی که کم شنوایی دارند تأخیر زبان نیز وجود دارد. اگر آنها نمی توانند صداها را بشنوند، یادگیری برقراری ارتباط دشوار است.
اوتیسم: در حالی که همه کودکان مبتلا به اوتیسم تاخیر در زبان ندارند، اوتیسم اغلب بر ارتباطات تأثیر می گذارد.
ناتوانی ذهنی: انواع معلولیت های ذهنی می تواند باعث تأخیر در زبان شود. به عنوان مثال، ناتوانی های یادگیری در برخی موارد منجر به تأخیر در زبان می شود.
مسائل روانی – اجتماعی: این اختلالات همچنین می توانند باعث تاخیر در زبان شوند. به عنوان مثال، غفلت شدید می تواند منجر به مشکلاتی در توسعه زبان شود.

کم شنوایی یک طرفه

عوامل خطر تأخیر زبان

طبق گزارش گروه ویژه خدمات پیشگیری ایالات متحده، عوامل خطر احتمالی برای مشکلات گفتاری و زبانی عبارتند از:

  • جنسیت پسر
  • زودتر از موعد به دنیا آمدن
  • داشتن وزن کم هنگام تولد
  • داشتن سابقه خانوادگی در گفتار یا مشکلات زبان
  • داشتن والدینی با سطح آگاهی پایین

چگونه تشخیص داده می شود

پس از انجام یک ارزیابی پزشکی کامل، پزشک کودک شما را به یک آسیب شناس گفتار زبان ارجاع می دهد. آنها یک ارزیابی جامع از زبان رسا و پذیرای فرزند شما انجام می دهند تا مشخص کنند فرزند شما تأخیر در زبان دارد یا خیر. این آزمون بر روی اشکال مختلف ارتباط کلامی و غیرکلامی متمرکز شده و از اقدامات استاندارد و غیررسمی استفاده خواهد کرد.

پس از اتمام ارزیابی گفتار و زبان، آسیب شناس زبان ممکن است سایر امتحانات را نیز توصیه کند. به عنوان مثال، یک معاینه شنوایی به آنها کمک می کند تا تشخیص دهند فرزند شما دارای کم شنوایی است یا خیر. کودک شما ممکن است دارای مشکلات شنوایی باشد که نادیده گرفته شده است، به خصوص اگر خیلی کوچک باشد.

کاهش شنوایی ناگهانی حسی (SSHL)

رفتار

پس از تشخیص، طرح درمانی کودک شما احتمالاً شامل گفتار و زبان درمانی است. یک آسیب شناس ارزیابی را برای تعیین انواع مشکلاتی که کودک شما با آن روبرو است، انجام می دهد. این اطلاعات به آنها کمک می کند تا یک طرح درمانی را تدوین و اجرا کنند.

اگر کودک شما دارای بیماری های زمینه ای است، ممکن است پزشک وی سایر روش های درمانی را نیز توصیه کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است ارزیابی توسط یک روانشناس مغز و اعصاب را توصیه کنند.

چشم انداز چیست؟

چشم انداز کودک شما بسته به شرایط خاص و سن او متفاوت خواهد بود. برخی از کودکان از نظر همسن و سالان خود خوب پیش می روند و به مشکل خاصی برنمی خورند. کودکان دیگر در غلبه بر تأخیرهای زبانی مشکل بیشتری دارند و ممکن است در اواخر کودکی با مشکلاتی روبرو شوند. بعضي از كودكان با تاخير زباني در نتيجه تأخير در رشد زبان دچار مشكلات خواندن يا رفتار مي شوند.

اگر برای کودک شما تاخیر زبان تشخیص داده شود، مهم است که سریع درمان را شروع کنید. درمان زودرس می تواند از بروز سایر مشکلات مانند مشکلات اجتماعی، یادگیری و عاطفی جلوگیری کند.

نکاتی برای تشویق توسعه زبان

جلوگیری از همه تأخیرهای زبان امکان پذیر نیست. اختلالات شنوایی و اختلالات یادگیری ممکن است همیشه قابل پیشگیری نباشند. برای تشویق رشد زبان کودک این نکات را دنبال کنید:

  • از زمان تولد فرزندتان با او صحبت کنید.
  • به عکس العمل های کودک پاسخ دهید.
  • برای کودک خود آواز بخوانید، حتی وقتی کوچک است.
  • با صدای بلند برای کودک خود بخوانید.
  • به سوالات فرزندتان پاسخ دهید.

سندرم های تاثیر گذار بر شنوایی اطفال

Leave A Comment