درمان پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان

اگر آزمایش شما نشان دهد که شما به پوکی استخوان مبتلا هستید، پزشک برای برنامه درمان پوکی استخوان با شما همکاری می کند. پزشک شما احتمالاً داروها و همچنین تغییر سبک زندگی را برای شما تجویز می کند. این تغییرات در سبک زندگی می تواند شامل افزایش دریافت کلسیم و ویتامین D و همچنین انجام ورزش مناسب باشد.

هیچ درمان قطعی برای پوکی استخوان وجود ندارد، اما درمان مناسب می تواند به محافظت و تقویت استخوان های شما کمک کند. این روش های درمانی می توانند به کندی تجزیه استخوان در بدن شما کمک کنند و برخی از روش های درمانی می توانند رشد استخوان جدید را تحریک کنند.

داروهای موثر در درمان پوکی استخوان

متداول ترین داروهایی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می شود بیس فسفونات نامیده می شود. از بیس فسفونات ها برای جلوگیری از از بین رفتن توده استخوان استفاده می شود. این داروها ممکن است به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف شوند. آن ها عبارتند از:

  • آلندرونات (Fosamax)
  • ibandronate (بونیوا)
  • ریزدرونات (اکتونل)
  • زولدرونیک اسید (Reclast)

از داروهای دیگری نیز ممکن است برای جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان یا تحریک رشد استخوان استفاده شود. آن ها عبارتند از:

تستوسترون
در مردان، تستوسترون درمانی ممکن است به افزایش تراکم استخوان کمک کند.

هورمون درمانی
برای زنان، استروژن استفاده شده در دوران یائسگی و بعد از آن می تواند به پیشگیری از کاهش تراکم استخوان کمک کند. متأسفانه، استروژن درمانی نیز با افزایش خطر لخته شدن خون، بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان همراه است.

رالوکسیفن (Evista)
مشخص شده است که این دارو فواید استروژن را بدون بسیاری از خطرات فراهم می کند، اگرچه هنوز خطر لخته شدن خون افزایش می یابد.

دنوزوماب (پرولیا)
این دارو با تزریق مصرف می شود و حتی ممکن است امیدوار کننده تر از بیس فسفونات ها در کاهش از دست دادن استخوان باشد.

Teriparatide (Forteo)
این دارو همچنین با تزریق مصرف می شود و رشد استخوان را تحریک می کند.

ماهی قزل آلا کلسی تونین (Fortical و Miacalcin)
این دارو به عنوان اسپری بینی مصرف می شود و میزان جذب مجدد استخوان را کاهش می دهد. در مورد افزایش خطر ابتلا به سرطان با این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

درمان های طبیعی پوکی استخوان

از آنجا که داروهای پوکی استخوان می توانند عوارض جانبی داشته باشند، ممکن است ترجیح دهید سایر روش ها را به جای دارو امتحان کنید.

چندین مکمل مانند شبدر قرمز، سویا و کوهوش سیاه ممکن است برای کمک به ارتقاء سلامت استخوان استفاده شود. با این حال، قبل از استفاده از این مکمل ها، حتما با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. این به دو دلیل اصلی وجود دارد:

رژیم پوکی استخوان

علاوه بر برنامه درمانی شما، یک رژیم غذایی مناسب می تواند به تقویت استخوان ها کمک کند.

برای حفظ سلامت استخوان ها، باید مواد غذایی خاصی را در رژیم روزانه خود بگنجانید. مهمترین آن ها کلسیم و ویتامین D است. بدن شما برای حفظ استخوان های قوی به کلسیم نیاز دارد و برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد.

سایر مواد مغذی که سلامت استخوان را تقویت می کنند شامل پروتئین، منیزیم، ویتامین K و روی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک برنامه غذایی مناسب، با پزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند در مورد رژیم به شما مشاوره دهند، یا شما را به یک متخصص تغذیه خوب ارجاع دهند که می تواند یک رژیم غذایی یا برنامه غذایی برای شما ایجاد کند.

ورزش برای پوکی استخوان

درست غذا خوردن تنها کاری نیست که می توانید برای حمایت از سلامت استخوان های خود انجام دهید. ورزش نیز بسیار مهم است، به ویژه تمرینات تحمل وزن.

تمرینات تحمل وزن یا با پاها یا بازوها روی زمین یا سطح دیگر انجام می شود. مثال ها عبارتند از:

  • بالا رفتن از پله ها
  • آموزش مقاومت، مانند:
  • پرس های پا
  • چمباتمه زدن
  • فشار دادن
  • تمرین با وزنه، مانند کار با:
  • باندهای مقاومت
  • دمبل
  • ماشین های تمرین مقاومتی

این تمرینات کمک می کند زیرا باعث می شود عضلات شما به استخوان ها فشار آورده و کشیده شوند. این عمل به بدن شما می گوید که باید بافت استخوانی جدیدی ایجاد کند که باعث تقویت استخوان ها می شود.

این تنها سود شما از ورزش نیست. علاوه بر بسیاری از تأثیرات مثبت آن بر روی وزن و سلامت قلب، ورزش همچنین می تواند تعادل و هماهنگی شما را بهبود بخشد، که به شما کمک می کند از زمین خوردن جلوگیری کنید.

همیشه قبل از شروع هر برنامه تمرینی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

پیشگیری از پوکی استخوان

عوامل خطر زیادی برای پوکی استخوان وجود دارد که نمی توانید آن ها را کنترل کنید. از جمله زن بودن، پیر شدن و سابقه خانوادگی پوکی استخوان است. برخی از عوامل وجود دارد که تحت کنترل شماست.

برخی از بهترین راه های جلوگیری از پوکی استخوان عبارتند از:

  • دریافت مقدار توصیه شده روزانه کلسیم و ویتامین D
  • تمرینات تحمل وزن
  • قطع سیگار
  • برای زنان، جوانب مثبت و منفی هورمون درمانی را اندازه گیری می کند
  • اگر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستید، با پزشک خود در مورد بهترین راه پیشگیری صحبت کنید.

استئوپنی و پوکی استخوان

اگر پزشک به شما بگوید که به استئوپنی مبتلا هستید، ممکن است فکر کنید کلمه پوکی استخوان را اشتباه شنیده اید. با این حال، استئوپنی یک بیماری جدا از پوکی استخوان است.

برخلاف پوکی استخوان، استئوپنی یک بیماری نیست. بلکه وضعیت کم تراکم استخوان است. با استئوپنی، استخوان های شما به اندازه طبیعی متراکم نیستند.

عامل اصلی خطر ابتلا به پوکی استخوان، سن بالاتر است. تراکم استخوان شما در سن 35 سالگی به اوج خود می رسد و پس از آن، با افزایش سن می تواند کاهش یابد.

در بسیاری از موارد، استئوپنی می تواند منجر به پوکی استخوان شود، بنابراین اگر مبتلا به استئوپنی هستید، باید اقدامات لازم را برای تقویت استخوان ها انجام دهید.

چشم انداز

پوکی استخوان بیماری است که می تواند اثرات جدی داشته باشد. حتی می تواند منجر به شکستگی شود، که ممکن است دردناک باشد، مدت زیادی طول می کشد تا بهبود یابد و عوارض دیگری نیز به دنبال داشته باشد.

به عنوان مثال، درمان شکستگی مفصل ران می تواند شامل ماندن در رختخواب برای مدت طولانی باشد، که خطر لخته شدن خون، ذات الریه و سایر عفونت ها را افزایش می دهد.

خبر خوب این است که کارهای زیادی وجود دارد که شما می توانید هم برای پیشگیری و هم برای درمان پوکی استخوان از تغذیه مناسب و ورزش گرفته تا مصرف داروهای مناسب انجام دهید.

اگر فکر می کنید در معرض پوکی استخوان هستید، یا اگر تشخیص داده شده اید، با پزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند با شما همکاری کنند تا یک برنامه پیشگیری یا درمانی را تهیه کنند که می تواند به بهبود سلامت استخوان شما کمک کند و خطر ابتلا به عوارض را کاهش دهد.

دسته بندی : مقالات