عوامل خطر اوتیسم

عوامل خطر اوتیسم

عوامل خطر اوتیسم کدامند؟ علل اختلال طیف اوتیسم (ASD) ناشناخته مانده است. با این حال، کارشناسان معتقدند که توانسته اند عوامل خاصی را مشخص کنند که ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را را افزایش دهند.

برخی شواهد نشان می دهد که دوره حساس برای ابتلا به اوتیسم یا ASD قبل، هنگام و بلافاصله پس از تولد می باشد. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، اکثر دانشمندان اتفاق نظر دارند که ژنتیک بر احتمال ابتلا به ASD تأثیر می گذارد. به نظر می رسد عوامل محیطی نیز از عوامل خطر اوتیسم می باشد.

عوامل ژنتیکی از جمله عوامل خطر اوتیسم

ژنتیک می تواند خطر ابتلا به برخی از اوتیسم ها را تحت تأثیر قرار دهد. اگر یک برادر، خواهر، دوقلو یا والد مبتلا به ASD دارید، به احتمال زیاد به آن مبتلا خواهید شد.

برخی از شرایط پزشکی نیز به ASD مرتبط هستند. این ها شامل اختلالات ژنتیکی مانند سندرم X شکننده و اسکلروزیس توبروزیس هستند. به گفته CDCTrusted Source، نرخ ASD در میان کودکان مبتلا به سل، بسیار بیشتر از کسانی است که به این بیماری مبتلا نیستند.

فاکتورهای محیطی

برخی از متخصصان گمان می کنند که قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین و سموم دیگر در محیط، خطر ابتلا به ASD را افزایش می دهد. برخی از داروهای تجویز شده مانند تالیدومید و والپروئیک اسید نیز با ASD در ارتباط هستند. اگر مادر این داروها را در دوران بارداری خود مصرف کند، ممکن است خطر ابتلای فرزند به این بیماری را افزایش دهد.

طبق گزارش انجمن اوتیسم، محققان همچنین در حال بررسی روابط احتمالی بین ASD و برخی از عفونت های ویروسی یا عدم تعادل متابولیک هستند.

به گفته منبع CDCTrusted، كودكانی كه از والدین بزرگتر متولد می شوند بیشتر در معرض خطر ابتلا به ASD هستند، یعنی با افزایش سن مادر و پدر و فرزندآوری در سنین بالا احتمال ابتلای جنین به این بیماری افزایش پیدا می کند.

کاری که اکنون می توانید انجام دهید

عوامل محیطی یکی از سری عوامل خطر اوتیسم هستند و دور شدن از این شرایط ممکن است خطر ابتلا به ASD در شما یا فرزند شما را کاهش دهد، اما گاهی اوقات آن ها از کنترل شما خارج هستند. اگر در مورد ابتلای فرزند خود نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید، آن ها می توانند عوامل خطر اوتیسم در شما یا فرزندتان را بررسی کرده و نتیجه را به شما اطلاع دهند.

اوتیسم شدید