گروه خونی برای ازدواج

گروه خونی برای ازدواج

اهمیت گروه خونی برای ازدواج چیست؟

مطمئنا تا به حال این جمله معروف عامیانه را در مورد ازدواج شنیده‌اید که می‌گویند: “خون دختر و پسر به هم نمی‌خورد یا به هم می‌خورد”. برخی از افراد اشتباها فکر می‌کنند که این موضوع مربوط به نوع گروه خونی دختر و پسر است اما این تفکر اشتباه می‌باشد! مهم است بدانید که نوع گروه خونی برای ازدواج و فرزند آوری مهم نیست و مانعی برای ازدواج یا فرزندآوری به حساب نمی‌آید. همانطور که احتمالا می‌دانید سیستم گروه خونی ABO شامل چهار نوع گروه خونی می‌باشد:

  1. گروه خونی A
  2. گروه خونی B
  3. گروه خونی O
  4. گروه خونی AB

یکی دیگر از سیستم‌های تقسیم‌بندی گروه خونی “RH ها” هستند که پروتئین‌هایی در سطح گلبول‌های قرمز خون می‌باشند. به عبارتی ساده‌تر فاکتور Rh یک پروتئین ارثی است که در سطح گلبول قرمز یافت می‌شود. اگر گروه خونی شما مثبت باشد، سلول‌های خونی شما دارای پروتئین Rh هستند اما اگر گروه خونی شما منفی باشد، سلول‌های خونی شما فاقد پروتئین Rh هستند.

موضوع مهم این است که خانم‌ها و آقایان با تمام گروه‌های خونی و هر نوع RH (گروه خونی مثبت یا گروه خونی منفی) می‌توانند به راحتی با یکدیگر ازدواج کرده و بدون وجود احتمال برای ایجاد مشکل خاصی اقدام به بچه دار شدن نمایند. تنها موردی که ممکن است مورد توجه قرار بگیرد زمانی است که مادر گروه خونی منفی و پدر گروه خونی مثبت داشته باشد و بخواهند که فرزنددار شوند. در این زمان مادر باید در هفته‌های 28 بارداری یک آمپول مخصوص به نام روگام (Rhogam) تزریق نماید. آمپول روگام حاوی یک محلول استریل شده از خون انسان است که شامل مقدار بسیار کمی پروتئین Rh مثبت می باشد. این پروتئین‌ها سیستم ایمنی بدن مادر را از ساخت آنتی بادی‌های دائمی برای خون Rh مثبت منع می‌کند؛ لازم به ذکر است که این آمپول به هیچ وجه به جنین آسیب نمی‌رساند. روگام همیشه به صورت تزریقی (شات) داده می‌شود و داروهای خوراکی یا موضعی یا شکل‌های دیگر ندارد.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

آیا دو نفر با تالاسمی غیرمشابه می‌توانند با هم ازدواج کنند؟

Leave A Comment