انواع دیستروفی عضلانی

انواع دیستروفی عضلانی

انواع دیستروفی عضلانی

انواع دیستروفی عضلانی کدامند؟ علائم دیستروفی عضلانی در بزرگسالان چگونه ظاهر می شود؟

دیستروفی عضلانی (MD) یک گروه از بیماری های ارثی است که در آن عضلات کنترل حرکتی (عضلات داوطلبانه) به تدریج تضعیف می شوند. در برخی از انواع این بیماری، قلب و سایر اندام ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

برخی از انواع دیستروفی عضلانی عبارتند از:

  • دیستروفی میوپاتی
  • دیستروفی دوشن
  • دیستروفی بکر
  • دیستروفی مادرزادی
  • دیستروفی دیاستال
  • دیستروفی میوتونیک
  • دیستروفی لیمب گرایدل
  • و…

دیستروفی عضلانی ممکن است بلافاصله پس از تولد یا بعد از آن ظاهر شود و فرم و شدت آن به طور جزئی به سنی که در آن اتفاق می افتد ارتباط دارد. برخی از انواع دیستروفی عضلانی تنها در مردان رخ می دهد. برخی از افراد مبتلا به MD دارای یک دوره عمر طبیعی با علائم خفیف هستند که به آرامی پیشرفت می کند. اما بیماران دیگر ضعف عضلانی سریع و شدید را تجربه می کنند.

شایع ترین انواع دیستروفی عضلانی عبارتند از:

میوتونی: شایع ترین نوع دیستروفی عضلانی در بزرگسالان، دیستروفی عضلانی میوتونی است و بر مردان و زنان تاثیر می گذارد و معمولا از اوایل کودکی تا بزرگسالی رخ می دهد. در موارد نادر در نوزادان ممکن است که رخ دهد. این بیماری باعث ضعف عضلانی و همچنین اختلال سیستم عصبی مرکزی، قلب، دستگاه گوارش، چشم ها و غدد تولید کننده هورمون می شود. افراد مبتلا به MD دارای کاهش میل جنسی هستند.

دوشن: شایع ترین نوع دیستروفی عضلانی در کودکان، دیستروفی عضلانی دوشن است و فقط بر مردان تاثیر می گذارد. این عارضه در سنین ۲ تا ۶ سالگی ظاهر می شود. عضلات کاهش می یابند و در طول زمان ضعیف تر می شوند. پیشرفت بیماری در افراد متفاوت است، اما بسیاری از افراد با دوشن به سن ۱۲ سالگی به صندلی چرخدار نیاز پیدا خواهند کرد. در بیشتر موارد، بازوها، پاها و ستون فقرات به طور مداوم تغییر شکل می یابند و ممکن است برخی از اختلالات شناختی نیز وجود داشته باشد. مشکلات شدید تنفس و قلب مراحل بعدی بیماری را نشان می دهند.

بکر: این فرم شبیه به دیستروفی عضلانی دوشن است، اما بیماری بسیار ملایم است. علائم ظاهر می شوند و به آرامی پیشرفت می کنند. معمولا بین ۲ تا ۱۶ سالگی ظاهر می شود، اما ممکن است در سن ۲۵ سالگی نیز اتفاق بیفتد و علائم ظاهر شود. دیستروفی عضلانی بکر فقط در مردان تاثیر می گذارد و باعث مشکلات قلبی در آنان خواهد شد.

دیاستال: این گروه از بیماری های نادر بر مردان و زنان بالغ تاثیر می گذارد و باعث ضعف و هدر رفتن عضلات دفاعی خواهد شد.

شایان ذکر است که بگوییم ۹ مورد دیستروفی عضلانی وجود دارد که علائم خاص خود را دارند و در صورت مشاهده ی هر گونه علائم غیر طبیعی بهتر است که به پزشک مراجعه کرده و با تجویز پزشک بهتر است که برخی از آزمایشات ژنتیک در یک آزمایشگاه ژنتیک مجهز اعمال شود. شما می توانید از طریق همین سایت نوبت آنلاین مشاوره ژنتیک رزرو کنید.

بیماری دیستروفی عضلانی

Leave A Comment