تفاوت پاپ اسمیر و HPV چیست؟

تفاوت پاپ اسمیر و HPV چیست؟

موضوع داغ این روزها در مورد ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV است که چندین سوال بی‌جواب را در اذهان عمومی افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند باقی گذاشته است. به عنوان مثال، تقریبا بیشتر مردم می‌دانند که تست پاپ اسمیر و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هر دو نشانه‌هایی از سرطان دهانه رحم را بررسی می‌کنند. اما تفاوت آن‌ها در چیست؟ سیتوژنوم امروز به این سوالات پاسخ کامل خواهد داد.

هدف از تست HPV چیست؟

تست HPV به دنبال بررسی عفونت ویروس پاپیلومای انسانی است که می‌تواند باعث تغییرات سلولی در دهانه رحم شود. برخی از انواع این ویروس می‌توانند زمینه ساز سرطان دهانه رحم شوند. غربالگری HPV گروه‌های پرخطر HPV را بررسی می‌کند که احتمال بیشتری برای ایجاد پیش سرطان دهانه رحم که بخشی از سیستم تناسلی زنان است، دارند.

سن مناسب برای تزریق واکسن HPV چه زمانی است؟

هدف از تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ (یا تست پاپ اسمیر) سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورت عدم درمان، این تغییرات ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود.

چرا باید هر دو آزمایش پاپ اسمیر و HPV را انجام داد؟

هر دو آزمایش می‌توانند سرطان دهانه رحم را در مراحل اولیه (زمانی که درمان می‌تواند بسیار موفق باشد) پیدا کنند و اگر همزمان انجام شوند احتمال تشخیص زودهنگام قوی‌تر می‌شود.

تفاوت پاپ اسمیر و HPV

تست پاپ اسمیر و تست HPV هر دو ابزارهای موثر غربالگری سرطان دهانه رحم هستند. در مورد تفاوت پاپ اسمیر و HPV باید گفت که برای سالیان متمادی، پاپ اسمیر تنها روش غربالگری دهانه رحم بود اما با گذشت زمان آزمایش HPV به عنوان گزینه دوم به این غربالگری اضافه شد. گزینه سوم، آزمایش همزمان پاپ/HPV است که نمونه سلولی مشابه را برای انواع پرخطر HPV و تغییرات غیرطبیعی سلول‌های دهانه رحم بررسی می‌کند.

چه کسانی باید تست پاپ اسمیر بدهند؟

انجمن سرطان آمریکا (ACS) که دستورالعمل‌های خود را در سال 2020 به روز کرده است، شروع غربالگری دهانه رحم را در سن 25 سالگی برای زنان در معرض خطر متوسط توصیه می‌کند. توجه داشته باشید که بروز سرطان دهانه رحم در زنان زیر 25 سال بسیار نادر است.

ACS همچنین انجام آزمایش اولیه HPV را به عنوان آزمایش ترجیحی برای غربالگری سرطان دهانه رحم برای افراد 25 تا 65 ساله توصیه می‌کند. تست همزمان HPV و پاپ اسمیر هر پنج سال یکبار و یا تست پاپ هر سه سال یکبار گزینه‌های قابل قبولی در نظر گرفته می‌شوند. افراد 65 سال یا بیشتر باید با پزشک خود صحبت کنند تا ببینند آیا غربالگری هنوز مورد نیاز است یا خیر.

اگر می‌خواهید در مورد راه‌های انتقال ویروس HPV بیشتر بدانید روی لینک زیر کلیک کنید:

راه‌های انتقال HPV کدام است؟

تست پاپ اسمیر و تست HPV چگونه انجام می‌شود؟

هر دو آزمایش را می‌توان در مطب یا کلینیک پزشک انجام داد. در طی غربالگری، پزشک نمونه‌ای از سلول‌ها را از دهانه رحم می‌گیرد و بسته به نوع آزمایش، برای بررسی تغییرات غیرطبیعی سلولی یا HPV فرستاده می‌شود. نمونه گیری این دو آزمایش همزمان انجام می‌شود و غالبا یکبار بیشتر نیاز به نمونه گیری نیست. یعنی از همان نمونه‌ای که برای پاپ اسمیر گرفته شده، برای بررسی HPV نیز استفاده می‌کنند.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

Leave A Comment