درمان HPV و تکنیک‌های آن

درمان HPV و تکنیک‌های آن

زگیل‌ها و عفونت‌های ناشی از ویروس HPV اغلب بدون نیاز به درمان بطور خود بخود از بین می‌روند (به ویژه در کودکان). در حالی که واکسن‌های موثر برای جلوگیری از عفونت با اچ پی وی وجود دارد، اما هنوز هیچ درمان قطعی برای این ویروس وجود ندارد، به این ترتیب زگیل‌ها می‌توانند دوباره در همان مکان یا مکان‌های دیگر بدن ظاهر شوند. سریعترین راه برای از بین بردن آنها از طریق جراحی، فریز کردن آنها با نیتروژن مایع، یا جریان الکتریکی یا لیزر درمانی برای سوزاندن زگیل است. در این مقاله از مجله پزشکی سیتوژنوم به بررسی راهکارهای موجود در مورد درمان HPV  می‌پردازیم.

آیا برای درمان HPV راه قطعی وجود دارد؟

متاسفانه با وجود تحقیقات زیاد و گسترده در مورد ویروس پاپیلومای انسانی، پزشکان هنوز موفق به دستیابی به یک راهکار موثر در درمان HPV نشده‌اند. با این حال برای مقابله با عوارض ناشی از این ویروس تکنیک‌های پزشکی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

الف) دارو درمانی

داروهایی وجود دارد که برای از بین بردن زگیل تناسلی ناشی از HPV معمولاً مستقیماً روی ضایعه اعمال می‌شوند که علاوه بر موفقیت آمیز بودن، کاربردهای زیاد دیگری نیز دارند. مثال‌های دارویی برای درمان HPV عبارت هستند از:

  1. اسید سالیسیلیک: دارو‌های بدون نسخه که حاوی اسید سالیسیلیک هستند با برداشتن لایه‌های زگیل به صورت تدریجی تاثیر خود را می‌گذارند. برای درمان زگیل‌های معمولی، اسید سالیسیلیک می‌تواند باعث تحریک پوست شود و برای استفاده روی صورت شما توصیه نمی‌شود.
  2. کرم ایمیکیمود (Imiquimod): این کرم نیاز به نسخه پزشک دارد و می‌تواند توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با HPV افزایش دهد. عوارض جانبی شایع ناشی از این کرم، شامل قرمزی و تورم در محل استفاده است.
  3. پودوفیلوکس (Podofilox): یک داروی نسخه‌ای موضعی دیگر پودوفیلوکس است که با تخریب بافت زگیل تناسلی شروع به از بین بردن آن می‌نماید. پودوفیلوکس ممکن است باعث سوزش و خارش در محل استفاده شود.
  4. تری کلرواستیک اسید (Trichloroacetic acid): این داروی شیمیایی زگیل‌های کف دست، کف پا و اندام تناسلی را می‌سوزاند و به مرور زمان از بین می‌برد. استفاده از این دارو ممکن است باعث تحریک موضعی شود.

نحوه انجام تست HPV

ب) روش‌های جراحی و سایر روش‌های پزشکی

اگر داروهای مذکور در درمان HPV مؤثر نبودند، پزشک ممکن است حذف زگیل را با یکی از این روش‌ها پیشنهاد کند:

  1. انجماد با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)
  2. سوزاندن با جریان الکتریکی (کوتر الکتریکی)
  3. عمل جراحی برای برداشتن زگیل
  4. جراحی با لیزر

پ) درمان HPV در دهانه رحم

اگر تست HPV یا پاپ اسمیر شما غیرطبیعی گزارش شود، متخصص زنان و زایمان روشی به نام کولپوسکوپی را برایتان انجام می‌دهد. این تکنیک با استفاده از ابزاری که موجب بزرگ‌نمایی دهانه رحم بر روی مانیتور می‌شود (کولپوسکوپ)، به پزشک این امکان را می‌دهد که به دقت دهانه رحم را بررسی کند و از هر ناحیه‌ای که غیرطبیعی به نظر برسد نمونه برداری (بیوپسی) می‌کند.

هر گونه ضایعاتی که به نظر پیش سرطانی باشند باید برداشته شوند. گزینه‌های موجود برای درمان این قبیل موارد عبارتند از:

  1. انجماد (جراحی سرمایی)
  2. لیزر تراپی
  3. برداشتن ضایعه با جراحی
  4. روشی به نام برداشتن الکتروسرجری حلقه (LEEP). روش برش الکتروسرجری حلقه (LEEP) از یک سیم حلقه‌ای نازک شارژ شده با جریان الکتریکی برای برداشتن یک لایه نازک از بخشی از دهانه رحم استفاده می‌کند.
  5. چاقوی سرد (knife conization): کونیزاسیون با چاقوی سرد یک روش جراحی است که یک قطعه مخروطی شکل از دهانه رحم را برمی‌دارد.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به HPV

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

Leave A Comment