روز جهانی سرطان

روز جهانی سرطان

روز جهانی سرطان چه روزی است؟ ۱۵بهمن روز جهانی سرطان نام گذاری شده است. این روز فرصتی برای افزایش دانسته های عمومی مردم و همچنین دوری از اصطلاحات غلط و نادرست در رابطه با سرطان و مبارزه با سرطان می باشد. در ۱۵ بهمن اطلاعیه های مهمی در رابطه با مبارزه با سرطان اعلام می شود تا افراد درباره این بیماری اطلاعات خود را افزایش دهند.

اهداف کلی در اعلامیه جهانی سرطان

در این اعلامیه جهانی هدف کلی، بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان و همچنین کاهش مرگ های زودرس می باشد. اهداف اختصاصی که در این راستا دنبال می شود شامل :

  • کنترل موثر سرطان با تقویت سیستم بهداشتی
  • بررسی تاثیرات سرطان در تمامی کشور ها
  • عرضه واکسناسیون های HPV،HBV
  • از بین بردن باور های نادرست و غلط افراد در رابطه با سرطان
  • افزایش اطلاعات عمومی افراد در رابطه با بیماری سرطان
  • ایجاد دسترسی های عمومی برای تشخیص زود هنگام سرطان
  • دسترسی عمومی به خدمات برای بهبود و کنترل سرطان
  • اقدامات کنترلی برای کنترل درد ناشی از سرطان
  • بهبود روند درمانی برای متخصصین

حقایق کلیدی در رابطه با سرطان

به طور کلی بیشتر مردم به سرطان همچون رویدادی که می تواند زندگی فرد را تغییر دهد و سبب بروز احساساتی همچون عصبانیت، درد، تنهایی و… شود، نگاه می کنند. افراد مبتلا از صحبت کردن درباره بیماری خود با دوستان، فامیل، همسر و … امتناع می کنند و صحبت کردن در این رابطه برای آن ها بسیار سخت و دشوار است.

تمامی این موارد می توانند افکاری منفی در رابطه با سرطان ایجاد کنند، در نتیجه همین افکار منفی مانع از افزایش آگاهی در رابطه با مبارزه با سرطان و البته تشخیص زود هنگام آن می شود.

افراد و گروه های پشتیبان، محیط های درمانی و البته حمایتی را برای مبتلایان ایجاد می کنند، تا در این محیط ها در رابطه با بیماری خود با یکدیگر صحبت کنند. صحبت کردن در رابطه با سرطان می تواند تا حد قابل توجهی از استرس و اضطراب این افراد بکاهد و سبب افزایش اعتماد به نفس و تلاش در راستای مقابله با سرطان می شود.

از بین رفتن سلامت جنسی در فرد یکی از ویرانگرترین عوارض ناشی از سرطان است.

افراد زیادی بر این باورند که سرطان می تواند بدون هیچ گونه علامت و نشانه ای پیشرفت کند. در تمام انواع سرطان، علائم و نشانه های هشداری وجود دارد که شناخت این علائم می تواند به فرد برای تشخیص زود هنگام سرطان کمک کند.

یکی از موارد مهمی که می تواند بسیار کمک کننده باشد، تشخیص زود هنگام و پیش آگهی کافی در رابطه با سرطان است.

شناخت علائم سرطان در مراحل اولیه خود می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد و کنترل آن در مراحل اولیه بسیار راحت تر و مقرون به صرفه تر است.

برخی افراد نیز دچار این باور اشتباه هستند که در مقابل سرطان نمی شود کاری انجام داد. در رابطه با این افراد باید گفت، برنامه های دقیق در سطح فردی و اجتماعی می تواند تقریبا یک سوم از انواع سرطان ها را پیشگیری کند.

بیشتر افراد با شیوه ی زندگی که دارند به بروز سرطان کمک می کنند از جمله این موارد شامل:

  • مصرف سیگار و دخانیات که علاوه بر افزایش احتمال سرطان، عامل اصلی در بروز بسیاری از بیماری ها می باشد.
  • اضافه وزن و چاقی نیز می تواند دلیل بر بروز سرطان های پانکراس، مری، کلیه و… باشد.
  • همچنین افرادی که به مصرف الکل اعتیاد دارند می توانند احتمال بروز سرطان های دهان، حلق، مری، حنجره و.. را افزایش دهند.

در نتیجه با کنترل این موارد و انتخاب روش صحیح زندگی می توان تا حد قابل توجهی از بروز سرطان بکاهیم. درمان و کنترل سرطان نیاز به صرف هزینه های بالایی دارد. در هر کشور ایجاد پوشش سلامت همگانی به منظور استفاده عموم از خدمات سلامتی بدون صرف هزینه و همچنین کاهش فقر باید یکی از موارد اصلی و کلیدی در هر جامعه عنوان شود.

سرطان پستان

Leave A Comment