هزینه آزمایشات ژنتیک غیر بارداری

هزینه آزمایشات ژنتیک غیر بارداری

هزینه آزمایشات ژنتیک غیر بارداری

انواع مختلفی از آزمایشات ژنتیکی وجود دارد که افراد با شرایط مختلف می‌توانند آن را انجام دهند. طبق تجزیه و تحلیل‌های انجام شده در مورد هزینه آزمایشات ژنتیک غیر بارداری مشخص شده است که بالا بودن قیمت‌ها موجب انصراف بیشتر افراد از انجام دادن این تست‌ها می‌شود. حال سوال اینجاست که چرا هزینه‌های آزمایش ژنتیک بالا است؟ قیمت هر تست ژنتیکی چقدر است و آیا می‌توان برای هزینه آزمایش ژنتیک از بیمه استفاده کرد؟ تمام این سوالات در این مقاله از سایت رسمی مرکز فوق تخصصی ژنتیک پزشکی سیتوژنوم پاسخ داده خواهند شد.

قیمت آزمایشات ژنتیک غیر بارداری چقدر است؟

هزینه آزمایشات ژنتیک غیر بارداری به موارد مختلفی بستگی دارد و قیمت نهایی آن با توجه به موارد زیر تعیین می‌شود:

  1. نوع آزمایش انجام شده
  2. نوع نمونه‌ای که برای آزمایش نیاز است
  3. تکنیک‌های مورد استفاده برای رسیدن به نتیجه قطعی
  4. نیاز یا عدم نیاز به طراحی پرایمر، آنزیم، کیت خاص و …
  5. هزینه کارکرد دستگاه‌ها
  6. حق الزحمه پزشک و تکنسین‌ها
  7. هزینه ارسال نمونه و دریافت نتایج از آزمایشگاه‌های خارجی (در صورتی که تست در ایران قابل انجام نباشد)
  8. موقعیت جغرافیایی آزمایشگاه

به طور کلی قیمت آزمایشات ژنتیک در زمستان 1402 بازه‌ای بین 1 میلیون و 700 هزار تومان تا 20 میلیون تومان دارد و معمولا هر مرکز قیمت متفاوتی را نسبت به از سایر آزمایشگاه‌ها تعیین می‌کند. بنابراین برای اطلاع از هزینه دقیق بهتر است که با آزمایشگاه مورد نظر خود تماس حاصل فرمایید.

راه های ارتباط با مرکز ژنتیک پزشکی سیتوژنوم

چرا هزینه آزمایشات ژنتیکی زیاد است؟

  1. در حال حاضر تکنولوژی دستگاه ها و متدهای مورد استفاده در انجام آزمایش‌های ژنتیک به دلیل عدم سرمایه گذاری و عدم حمایت مراجع ذیربط در دست متخصصین مرتبط کشور ما وجود ندارد. بنابراین آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مجبور به ارسال نمونه های دریافت شده به آزمایشگاه‌های خارجی و یا خرید ابزار و مواد مورد نظرشان از آن‌ها می‌شوند. با توجه به تورم و افزایش نرخ ارز بدیهی است که هزینه تست‌هایی که در ایران انجام نمی‌شوند (مانند آزمایش هول اگزوم)، هزینه‌ای بالاتر از تمام تست‌های معمولی دیگر داشته باشند.
  2. علت دیگر افزایش هزینه آزمایشات ژنتیک غیر بارداری این است که برخلاف تست‌های رایج غیر ژنتیکی که غالبا فقط به یک دستگاه (بدون متریال خاص) نیاز دارند. اما در تست‌های ژنتیکی نیاز به فاکتورهای بیولوژیک مخصوص داریم که گاهی حتی ممکن است این فاکتورها اختصاصا برای یک نفر طراحی شوند. بنابراین هزینه مواردی مانند طراحی و ساخت آنزیم اختصاصی، ساخت و طراحی پرایمر و … نیز علاوه بر هزینه کارکرد دستگاه نیز محاسبه خواهد شد.

آیا آزمایش ژنتیک قبل از بارداری تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؟

بیشتر آزمایشات ژنتیک در ایران تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند. با این حال برخی از افراد مانند کسانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و یا بهزیستی قرار دارند می‌توانند این هزینه را بسیار کاهش دهند. به طور کلی شرکت‌های بیمه سیاست های متفاوتی در مورد پوشش دهی هزینه آزمایشات ژنتیک غیر بارداری دارند. ساده‌ترین راه ممکن برای اطلاع از حمایت بیمه گر خود این است که به صورت حضوری به یکی از شعب آن‌ها مراجعه نمایید و در مورد استفاده از بیمه خود برای انجام آزمایش ژنتیک سوال بپرسید. برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند از بیمه خود برای پرداخت هزینه استفاده نکنند و تصمیم بگیرند که از جیب خود مخارج آزمایش ژنتیکی مانند کاریوتایپ و … را پرداخت کنند. شما عزیزان در صورت نیاز به کاهش هزینه آزمایش ژنتیک خود می‌توانید با مشاور ژنتیک آزمایشگاه سیتوژنوم مشورت نمایید.

هزینه غربالگری‌های اولیه ژنتیکی

اکثر شرکت‌های بیمه هزینه غربالگری اولیه را پوشش می‌‌دهند، این غربالگری چند اختلال ژنتیکی که برای همه یا برای گروهی از افراد که سابقه بیماری خاصی دارند آزمایش می ‌کند. در مقابل برخی از افراد غربالگری‌های گسترده‌ای را انتخاب می‌کنند که بیش از 100 بیماری ژنتیکی را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ شرکت‌های بیمه به میزان کمتری غربالگری‌های گسترده ژنتیکی را پوشش می‌دهند. به طور کلی پوشش بیمه‌ای برای غربالگری‌های قبل از بارداری به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله اینکه چه نوع آزمایشی درخواست می‌شود (غربالگری برای تعداد زیادی بیماری یا فقط چند مورد)، اینکه آیا اصل و نسب فرد او را در معرض خطر بالای ناقل بودن یک بیماری ژنتیکی قرار می‌دهد یا نه و اینکه آیا فرد بیمار هست یا خیر. در صورت داشتن سابقه خانوادگی یک اختلال ژنتیکی، توصیه می‌شود فردی که قصد انجام آزمایش ژنتیک را دارد با شرکت بیمه خود صحبت کند تا به بهترین نحو متوجه شود که چه مواردی تحت پوششدهی آن‌ها قرار می‌گیرد و چه مواردی تحت پوشش قرار نمی‌گیرد و همچنین میزان حمایت بیمه برای پرداخت هزینه آزمایشات ژنتیک غیر بارداری چند درصد خواهد بود؟

قیمت آزمایش ژنتیک در آزمایشگاه سیتوژنوم چقدر است؟

ما در آزمایشگاه سیتوژنوم به دنبال تعیین هزینه آزمایشات ژنتیک غیر بارداری به طور منطقی و منصفانه و انطباق آن‌ها با دستورالعمل‌های منتشر شده توسط وزارتخانه در مجموعه خود هستیم. به طور کلی هزینه این آزمایشات در مرکز فوق تخصصی سیتوژنوم بستگی به نوع تکنیک آن دارد و با توجه به این مورد، هزینه این آزمایشات در زمستان 1402 بین 1 میلیون و 700 هزار تومان (کاریوتایپ) تا 14 میلیون تومان (هول اگزوم یا WES) می‌باشد. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که لازم است آزمایش ژنتیکی انجام دهید یا خیر، می توانید با مشاور ژنتیک ما به صورت کاملا رایگان و مجازی مشورت کنید تا راهنمایی های لازم و دقیق را دریافت کنید.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

برای دریافت مشاوره ژنتیک روی دکمه زیر کلیک کنید:

Leave A Comment