هزینه آزمایش ژنتیک بارداری

هزینه آزمایش ژنتیک بارداری

هزینه آزمایش ژنتیک بارداری

ژن ها در کروموزوم ها قرار دارند و از DNA تشکیل شده اند. ما ژن ها را از والدین خود به ارث می بریم؛ ساختار ژنی ما نحوه رشد و تنظیم بدن ما را تعیین می کند. وقتی ژن ها طبیعی و سالم باشند به درستی کار می کنند اما هنگامی که غیر طبیعی شوند یا آسیب ببینند (جهش یافتن) می توانند منجر به بروز بیماری های ژنتیکی با طیف های گسترده شوند. به معیوب شدن ژن ها “جهش” یا تغییرات ژنی یا موتاسیون (Mutation) می گویند. بعضی از این موتاسیون ها به طور تصادفی طی روند لقاح و تقسیم سلولی رخ می دهند (جهش های خود به خودی) و موجب ایجاد بیماری های خاصی می شوند. برخی دیگر از این موتاسیون های بیماری زا، از والدین به ارث می رسند و در افراد مختلف طی نسل های آینده دیده می شوند. هدف از انجام آزمایش ژنتیک بارداری بررسی همین ژن ‌هایی است که دچار جهش شده اند و افراد را دچار هرگونه اختلال کرده اند. طبیعی است که این تست های تخصصی روی فردی که هنوز به دنیا نیامده است از لحاظ هزینه نسبت به تست های آزمایشگاهی دیگر گران تر باشد. به طور میانگین آزمایش‌های ژنتیک دوران بارداری در مرکز ژنتیک پزشکی سیتوژنوم رنج قیمت ۲/۵ الی ۱۰ میلیون تومان را شامل می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد هزینه آزمایشات ژنتیک بارداری مفصلا صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

هزینه آزمایش ژنتیک چقدر است؟

هزینه آزمایش ژنتیک بارداری بسته به ماهیت و پیچیدگی آزمایش می تواند از حدود ۲ میلیون تومان تا بیش از ۲۰ میلیون تومان متغیر باشد. علت زیاد بودن هزینه آزمایش ژنتیک، عدم دسترسی به تکنولوژی و کیت های مورد استفاده برای این تست ها به علت تحریم های غیر منصفانه می باشد. به هر حال، اگر بیش از یک آزمایش لازم باشد یا اگر چند نفر از اعضای خانواده باید برای به دست آوردن یک نتیجه معنی دار مورد بررسی قرار بگیرند، این هزینه افزایش می یابد. برای غربالگری دوران بارداری هزینه ها بسته به آزمایشگاه ژنتیک، نوع آزمایش و میزان حمایت مالی شرکت بیمه متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برخی از مراکز بیمه بخشی از هزینه کل را پوشش می دهند، اما بیشتر آن ها هیچ کمک هزینه ای برای انجام تست های ژنتیکی در نظر نمی گیرند. حال بیایید به تفکیک آزمایش ها نگاهی خلاصه وار به قیمت های جدید آزمایش های ژنتیک بارداری داشته باشیم:

  1. قیمت آزمایش کاریوتایپ: این تست رایج ترین آزمایش ژنتیکی و تشخیصی است که طی بارداری (به دنبال پر خطر شدن جواب غربالگری ها) انجام می شود. این تست تعداد کروموزوم های جنین را می شمارد و DNA مورد نظر را از طریق آمنیوسنتز در اختیار قرار می دهد. هزینه حدودی این تست در بهار ۱۴۰۲ ۲/۵ میلیون تومان است (بدون احتساب هزینه نمونه گیری کیسه آب جنین).
  2. قیمت آزمایش سل فری (یا NIPT): این یک تست غربالگری با دقت بالا می باشد که نیاز به خون مادر برای بررسی حدودی سلامتی جنین دارد. هزینه جدید این تست در بهار ۱۴۰۲ حدودا ۵ میلیون تومان است.
  3. آزمایشات غربالگری: غربالگری های رایج دوران بارداری که به طور رسمی از هفته ۱۳ بارداری شروع می شوند تقریبا قیمت زیادی (در برابر ارزش آن ها برای اطمینان از سلامتی فرزندمان) ندارد و در بهار ۱۴۰۲ بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان متغیر است.

از تاریخی که نمونه برداری از خون مادر یا کیسه آب جنین (کیسه آمنیوتیک) انجام می شود، ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد تا نتایج آزمایش آماده شوند. نتایج آزمایش‌ های قبل از تولد (معروف به PND) معمولاً سریع‌ تر در دسترس والدین قرار می گیرند، زیرا زمان برای تصمیم‌ گیری درباره ختم یا ادامه بارداری مهم است. پزشک یا مشاور ژنتیکی که آزمایش خاصی را تجویز می کند می تواند اطلاعات دقیقی در مورد هزینه و چارچوب زمانی مرتبط با آن آزمایش به شما ارائه دهد.

آیا ارزش انجام آزمایش ژنتیک را دارد؟

مزیت آشکار انجام آزمایش ژنتیک در دوران بارداری این است که درک بهتر و دقیق تری از میزان خطر ابتلای فرزندتان به یک بیماری خاص خواهید داشت و این تست می تواند به کاهش عدم اطمینان کمک کند؛ در واقع این آزمایشات اغلب می توانند شما را در تصمیم گیری در مورد سلامتی کوچولوی حاضر در شکمتان یاری نمایند. به طور کلی توصیه می شود اگر پزشک یا مشاور ژنتیکتان شما را به انجام تست ژنتیکی خاصی تشویق کرده، هزینه آزمایش ژنتیک بارداری را در نظر نگیرید و صرفا برای این موضوع، انجام تست را به تعویق نیاندازید. به یاد داشته باشید که داشتن فرزند سالم ارزش هزینه کردن را دارد، حتی اگر این هزینه به سختی به دست بیاید. فراموش نکنید که هزینه نگهداری از یک فرزند معصوم بیمار بسیار سرسام آور است همچنین جدا از بحث اقتصادی آن، بار عاطفی بسیار سنگینی را به شما و خانواده شما و همسرتان تحمیل خواهد کرد. والدینی که فرزندان بیمار دارند در مصاحبه ها دائما تکرار می کنند که ای کاش تمامی دارایی هایمان را می دادیم تا بتوانیم قبل از به دنیا آمدن فرزندمان از سلامتی اش اطمینان حاصل کنیم تا امروز شاهد رنج فرزند و خودمان نباشیم.

اگر پزشک شما شرایط شما را خاص تلقی کرده یا در بین آشنایان خود سابقه بیماری‌های ژنتیکی دارید، توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به بارداری از مشاوره ژنتیک کمک بگیرید. روی لینک زیر کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری در این باره کسب نمایید:

مشاوره ژنتیک قبل از بارداری

آیا هزینه آزمایش ژنتیک بارداری تحت پوشش بیمه است؟

در برخی از موارد بیمه گزاران درمانی در ایران هزینه های آزمایش ژنتیک را (زمانی که پزشک برای والدین تجویز می کند) پوشش نمی دهند. با این حال ناامید نشوید! ارائه دهندگان بیمه سلامت سیاست های متفاوتی در مورد اینکه کدام آزمایشات را تحت پوشش قرار دهند، دارند. پیشنهاد ما این است که قبل از انجام آزمایش ژنتیک در دوران بارداری با شرکت بیمه گزار خود تماس بگیرید تا در مورد پوشش دهی آن ها سؤال بپرسید. برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند از بیمه خود برای پرداخت هزینه آزمایش ژنتیک بارداری استفاده نکنند و تصمیم بگیرند که از جیب خود مخارج آزمایش ژنتیک بارداری مانند سل فری (NIPT یا آمنیوسنتز و …) پرداخت کنند.

چه زمانی لازم است در دوران بارداری آزمایش ژنتیک بدهم؟

اگر یکی از اعضای خانواده شما یا همسرتان، یا خود شما یا همسرتان به یک نوع بیماری ژنتیکی ارثی مبتلا باشید، انجام آزمایش ژنتیک پیشنهاد می شود. در این موارد ابتدا توصیه می شود که خود فرد بیمار آزمایش ژنتیک بدهد تا ژن جهش یافته تعیین و با تست های تکمیلی تایید شود، سپس اگر ثابت شد که این جهش به صورت ارثی قابلیت انتقال به نسل آینده شما را دارد، باید جنین نیز مورد بررسی قرار بگیرد. در موارد دیگر، ما به والدینی که ۳۵ سال و بالاتر سن دارند توصیه می کنیم که تست های ژنتیکی دوران بارداری (مانند آمنیوسنتز و یا سل فری) را انجام دهند. سن فاکتور بسیار مهمی است که افزایش آن در کیفیت اسپرم و تخمک تاثیر سوء می گذارد و احتمال به دنیا آوردن فرزندان ناهنجار (به ویژه از نظر کروموزومی) را بیشتر می کند. خاضعانه از شما درخواست می کنیم که هیچ‌یک از اختلالات ژنتیکی را بی اهمیت ندانید و حتما مشاور ژنتیک را در جریان قرار دهید (حتی اگر اختلال در اعضای فامیل‌های دور شما بوده باشد).

قیمت آزمایش ژنتیک بارداری در آزمایشگاه سیتوژنوم چقدر است؟

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی سیتوژنوم واقع در غرب تهران جنب پل گیشا آماده ارائه تست های ژنتیک بارداری و غیر بارداری به هموطنان عزیز می باشد. هزینه آزمایش ژنتیک بارداری در سیتوژنوم بستگی به نوع و تعداد آن دارد. به طور کلی هزینه های تست های ژنتیکی در این مرکز در بهار ۱۴۰۲ رنجی بین ۲/۵ میلیون تومان تا ۱۸ میلیون تومان دارد. توصیه می کنیم اگر سابقه بیماری های ژنتیکی در خانواده یا فامیل شما یا همسرتان وجود داشته یا طی غربالگری های اول و دوم بارداریتان ریسک بالا یا متوسط اعلام شده، قبل از اقدام برای انجام تست ژنتیک، با مشاورین ژنتیک ما به صورت کاملا رایگان و مجازی مشورت کنید تا راهنمایی های لازم و دقیق را دریافت کنید.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

Leave A Comment