عوارض خطرناک بارداری برای مادر و جنین

عوارض خطرناک بارداری برای مادر و جنین

عوارض خطرناک بارداری برای مادر و جنین

همان طور که می دانیم، اغلب بارداری ها به صورت طبیعی آغاز می شوند و ادامه پیدا می کنند و در نهایت یک نوزاد سالم از مادری سالم متولد می شود. اما در درصدی از موارد که البته میزان آن بسیار کم است، ممکن است اختلالاتی در طول دوران بارداری برای جنین ایجاد شود. و عوارض خطرناک بارداری برای مادر و جنین بروز پیدا کند. گاهی این اختلالات آن چنان شدید هستند که می توانند جان مادر و جان نوزاد را به خطر بی اندازد. از جمله این عوامل :

مسمومیت دوران بارداری

افزایش فشار خون بعد از هفته بیستم بارداری به نوعی که از ۱۴ بر ۹ بالاتر رود، معمولا تحت عنوان پره اکلامپسی از آن یاد می شود.

پره اکلامپسی اگر همراه با تشنج باشد، ممکن است جان مادر را به خطر بی اندازد. درمان در این موارد ختم بارداری است و تا زمان خارج نشدن جنین از رحم مادر، مسمومیت بارداری درمان نمی گردد.

در طول دوران بارداری با اندازه گیری منظم فشار خون، پزشک احتمال ابتلا به مسمومیت بارداری را بررسی می کند.

یکی دیگر از عوارض خطرناک بارداری برای مادر و جنین که در طی بارداری ایجاد می شود و می تواند جان مادر و جنین را به خطر بی اندازد، خونریزی های شدید در دوران بارداری و یا زایمان است. خونریزی های شدید می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود.

همچنین جفت سر راهی نیز مورد دیگری است که می تواند سبب خونریزی های شدید در فرد گردد. در مادرانی که دچار فشار خون هستند، کندگی جفت بیشتر دیده می شود. در این مادران با شروع درد های زایمانی، جفت زودتر از موعد جدا می شود که می تواند جان مادر و جنین را به خطر بی اندازد.

ابتلا به برخی عفونت ها

یکی دیگر از عوارض خطرناک بارداری برای مادر و جنین ابتلا به عفونت می باشد. اگر مادر در طول بارداری دچار عفونت شود جنین او در معرض خطر قرار می گیرد. بسته به این که عفونت در چه زمانی از بارداری رخ دهد میزان و نوع آسیب وارده به جنین متفاوت خواهد بود. عفونت در سه ماهه اول می تواند منجر به ناهنجاری های جنین و یا سقط جنین شود. عفونت در اواخر بارداری نیز می تواند موجب زایمان زودرس و بروز مشکلاتی حین زایمان برای مادر و جنین شود. از جمله بیماری های عفونی بسیار خطرناک می توان موارد زیر را نام برد:

  • هپاتیت
  • ایدز
  • سفلیس
  • هرپس
  • آبله مرغان
  • عفونت های ادراری
  • توکسوپلاسموز و …

در طول بارداری هر زمان احساس می کنید به بیماری عفونی مبتلا شده اید یا در معرض ابتلا قرار گرفته اید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید تا تحت مراقبت و درمان قرار بگیرید.

سونوگرافی های ضروری در بارداری

سونوگرافی های ضروری که در طول دوران بارداری لازم است تا تمام بانوان انجام دهند، شامل دو مرحله است: سونوگرافی سه ماه اول که معروف به سونوگرافی NT است و در هفته یازدهم بارداری تا هفته چهاردهم بارداری انجام می شود. همچنین سونوگرافی آنومالی که درهفته هجدهم تا بیست و نهم بارداری انجام می شود.

در حقیقت سونوگرافی NT قسمتی از آزمایشات غربالگری سه ماه اول است که شامل سونوگرافی NT و آزمایشات داپلر است. دقت سونوگرافی NT در تشخیص بیماری ها و اختلالات جنین در حدود ۷۵ درصد است.

Leave A Comment