هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری تقریبا مرحله ای است که مهم ترین نشانه ها و علائم حاملگی به چشم می آید. علائمی چون: تغییر اندازه شکم، تغییرات رنگ پوست و ایجاد خط میانی شکم و ناحیه نوک سینه ها که به احتمال زیاد تیره تر می شود، در مادران ظاهر می شود.

هفته سیزدهم بارداری تنها پایان یک سوم ۴۰ هفته بارداری است، زیرا مادرهنوز در ابتدای بارداری است.

اگرمادران تمام تست های معمول دوران بارداری را انجام دهند و عارضه ای یا بیماری های ژنتیکی پیدا نکنند، خطرسقط جنین را پشت سر گذاشته اند. در هفته ۱۳ بارداری علائمی مثل حالت تهوع صبحگاهی در آن ها کم می شود و به خواب بیشتری نیاز پیدا می کنند.

چنان چه مادری کم خونی دارد، ممکن است احساس سرگیجه کند. در حال حاضرپزشک به همه مادران باردار توصیه می کند که قرص های مکمل آهن مصرف نمایند. به دلیل مقدار پلاسما (مایع) که در خون مادران افزایش یافته، این عارضه منجر به افزایش حجم و لخته شدن خون در بدن مادران می شود.

در این هفته معمولا نباید برای مادران مشکلات خاص بهداشتی رخ دهد. وزن مادران از آغاز بارداری قطعا ۲ تا ۳ کیلوگرم افزایش یافته است.

مراحل رشد جنین در هفته سیزدهم بارداری

اندام های بدن جنین تقریبا تکامل یافته، از جمله: صورت، ستون فقرات، اعضای شکمی، قلب و دیگر اعضای بدنش کامل شده است. در این هفته رشد استخوانی شروع به پیشرفت می کند. گرچه جنین هنوز نمی بیند و نمی شنود، اما اعضای بدنش همان طور که ذکر شد، تقریبا کامل شده اند. اندام هایی که در آینده نزدیک در حال توسعه هستند عمدتا مغز و ریه هستند و توده بدن همچنان افزایش می یابد. حرکت و تکاپوی جنین در هفته ۱۳ طوری است که هنوز مادران آن را احساس نمی کنند، اما در هرحال بیشتر اوقات جنین خواب است که این یک امر طبیعی و نرمال است.

مراحل غربالگری

Leave A Comment