باردار شدن با آندومتریوز

باردار شدن با آندومتریوز

آیا امکان باردار شدن با آندومتریوز وجود دارد؟

آندومتریوز یک وضعیت دردناک است و این امکان را دارد که بر قدرت باروری زن تأثیر بگذارد. خوشبختانه، درمان هایی برای باردار شدن با آندومتریوز در دسترس هستند.

پوشش داخلی رحم شما به عنوان آندومتر شناخته می شود. این بافت منحصر به فرد مسئول قاعدگی است، و در طی قاعدگی ریزش پیدا کرده و باعث خونریزی می شود. وقتی پریود می شوید این فرایند در بدن شما اتفاق می افتد.

اندومتریوز به این معنی است که این بافت در مکان هایی رشد می کند که نباید. به عنوان مثال می توان به تخمدان، روده یا بافتی که لگن شما را پوشانده است اشاره کرد.

در این مقاله به بررسی اجمالی آندومتریوز، آنچه شما باید در صورت باردار شدن بدانید، گزینه های درمانی و باردار شدن با آندومتریوز می پردازیم.

بررسی اجمالی آندومتریوز

مشکلی که وجود بافت آندومتر در مناطق دیگر بدن شما داردایجاد می کند این است که بافت مانند رحم شما تجزیه و خونریزی می کند، اما خون جایی برای رفتن ندارد.

با گذشت زمان، این خون و بافت به کیست، بافت اسکار و چسبندگی تبدیل می شود. وجود بافت اسکار است که باعث می شود اندام ها به هم متصل شوند.

بیشتر روش های درمانی آندومتریوز متمرکز بر جلوگیری از تخمک گذاری است. به عنوان مثال، مصرف قرص های جلوگیری از بارداری. وقتی می خواهید باردار شوید، این روش های درمانی را متوقف می کنید.

علائم آندومتریوز

شایعترین علامت آندومتریوز درد، از جمله درد لگن و گرفتگی شدید است. اما متاسفانه ناباروری می تواند یکی از علائم و عوارض جانبی آندومتریوز باشد.

تقریباً یک سوم تا نیمی از زنان مبتلا به آندومتریوز مشکل بارداری را گزارش می کنند.

آندومتریوز چگونه بر بارداری تأثیر می گذارد؟

ناباروری ناشی از آندومتریوز می تواند به چندین دلیل مرتبط باشد. اولین مورد این است که ممکن است آندومتریوز تخمدان ها و یا لوله های رحمی را تحت تأثیر قرار دهد.

تخمک قبل از کاشت در پوشش رحم باید از تخمدان، از مجرای رحم و رحم برای لقاح عبور کند. اگر خانمی در آستانه لوله رحم خود آندومتریوز داشته باشد، ممکن است بافت از عبور تخمک به رحم جلوگیری کند.

همچنین ممکن است آندومتریوز به تخمک زن یا اسپرم مرد آسیب برساند. در حالی که پزشکان دقیقاً نمی دانند چرا این اتفاق می افتد، اما یک نظریه این است که آندومتریوز میزان التهاب بیشتری در بدن ایجاد می کند. بدن تركیباتی آزاد می كند كه می توانند تخمك های زن یا اسپرم مرد را خراب كرده یا از بین ببرند. این فرایند می تواند از بارداری جلوگیری کند.

اندومتریوز چیست؟

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بعضی از پزشکان پیشنهاد می کنند قبل از اینکه به فکر اقدام برای باردار شدن با آندومتریوز باشید، به یک متخصص ناباروری مراجعه کنید.

یک متخصص ناباروری ممکن است آزمایش خون، مانند آزمایش هورمون ضد مولیر (AMH) را انجام دهد. این آزمایش میزان تخمک باقی مانده شما را نشان می دهد. اصطلاح دیگر برای سنجش تعداد تخمک بررسی “ذخیره تخمدان” است. درمان های جراحی آندومتریوز می تواند میزان ذخیره تخمدان شما را کاهش دهد، بنابراین بهتر است به انجام این آزمایش فکر کنید.

تنها راه تشخیص واقعی آندومتریوز جراحی برای شناسایی مناطقی است که آندومتر وجود دارد. اما این جراحی ها می توانند منجر به ایجاد زخم شوند که بر قدرت باروری تأثیر می گذارد.

آیا باید به متخصص آندومتریوز مراجعه کنیم؟

اگر به فکر باردار شدن با آندومتریوز در آینده هستید بهتر است به متخصص زنان یا متخصص ناباروری خود مراجعه کنید. در برخی موارد، یک متخصص ناباروری ممکن است جراحی را برای از بین بردن رشد هایی که باعث می شود زن باردار نشود، توصیه کند.

اما اگر شش ماه با شریک زندگی خود رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و هنوز باردار نشده اید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر آندومتریوز تشخیص داده نشده است، اما برخی از علائم بیماری را تجربه کرده اید، مهم است که این موارد را با پزشک خود به اشتراک بگذارید.

پزشک شما ممکن است آزمایشاتی مانند آزمایش خون و معاینه بدنی را انجام دهد تا مشخص شود اقدامات اولیه کدامند. همچنین ممکن است پزشک شما را به یک متخصص ناباروری معرفی کند.

کمک به باردار شدن با آندومتریوز

اگر به دلیل آندومتریوز در بارداری مشکل داشته اید، ممکن است مایل باشید به یک متخصص ناباروری مراجعه کنید. این متخصص می تواند با پزشک شما برای تعیین شدت آندومتریوز و آنچه می تواند در ناباروری شما موثر باشد، همکاری کند.

نمونه هایی از درمان های مربوط به ناباروری در آندومتریوز عبارتند از:

انجماد یا فریز تخمک های شما: آندومتریوز می تواند ذخیره تخمدان شما را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین برخی از پزشکان پیشنهاد می دهند در صورت تمایل به دیرتر باردار شدن، تخمک های خود را فریز کنید. این گزینه می تواند پرهزینه باشد و معمولاً تحت پوشش بیمه نیست.
کمک به تخمک گذاری و تلقیح داخل واژن (SO-IUI): این گزینه برای زنانی است که دارای لوله های رحمی طبیعی و آندومتریوز خفیف هستند و همسرشان اسپرم با کیفیت خوبی دارد.
پزشک داروهای کمک باروری مانند کلومیفن تجویز می کند. این داروها به تولید دو تا سه تخمک بالغ کمک می کنند. همچنین ممکن است یک پزشک تزریق پروژسترون را تجویز کند.
در این شرایط زن به طور منظم تحت سونوگرافی قرار می گیرد تا اطمینان حاصل کند که تخمک ها در بالاترین حد خود قرار دارند. هنگامی که تخمک ها آماده شدند، پزشک اسپرم جمع آوری شده از همسر را توسط یک لوله وارد واژن می کند.
لقاح آزمایشگاهی (IVF): این روش درمانی شامل استخراج تخمک از شما و اسپرم از همسرتان است. سپس تخمک در خارج از بدن بارور شده و در رحم کاشته می شود.
میزان موفقیت IVF برای زنانی که اندومتریوز ندارند 50 درصد است. اما بسیاری از زنان مبتلا به آندومتریوز به لطف درمان های IVF با موفقیت باردار شده اند. IVF اغلب برای زنانی که اندومتریوز متوسط ​​تا شدید دارند، یا برای زنانی که بدن آنها به سایر درمان ها پاسخ نداده است، توصیه می شود.

چگونه شانس باردار شدن با آندومتریوز را بهبود ببخشیم

در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مصرف دارو می تواند شانس بارداری یک زن را بهبود بخشد، وجود ندارد. اما پزشکان ممکن است داروهایی مانند پروژستین را به عنوان وسیله ای برای افزایش میزان هورمون های بارداری در بدن زنان تجویز کنند.

همچنین با داشتن آندومتریوز و تلاش برای باردار شدن بسیار مهم است که یک سبک زندگی سالم داشته باشید. این می تواند التهاب را در بدن شما کاهش دهد و آن را برای کمک به رشد و رشد کودک در طول یک بارداری سالم آماده کند.

نمونه هایی از اقداماتی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

حفظ وزن سالم

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی
  • انجام ورزش متوسط ​​روزانه (شامل راه رفتن، بلند کردن وزنه و شرکت در کلاس ایروبیک)
  • بخاطر داشته باشید که سن می تواند عاملی برای همه زنانی باشد که مایل به بارداری هستند. نرخ بالاتر باروری با سن کمتر مرتبط است. زنان 35 سال به بالا بیشتر از زنان جوان در معرض خطر ناباروری و سقط قرار دارند.

چشم انداز آندومتریوز و باروری

در زنان مبتلا به آندومتریوز موارد زیر به میزان بالاتری مشاهده می شود:

  • زایمان زودرس
  • پره اکلامپسی
  • عوارض جفت
  • زایمان های سزارین

خبر خوب این است که هر روز زنان زیادی مبتلا به آندومتریوز هستند که یک بچه سالم را باردار می شوند و در نهایت او را به دنیا می آورند. نکته اصلی این است که با مشورت پزشک بهترین گزینه درمانی را انتخاب کنید. اگر می خواهید باردار شوید، در صورتی که بعد از شش ماه تلاش باردار نشده اید به پزشک خود مراجعه کنید.

Leave A Comment