مزایا و معایب واکسن HPV

مزایا و معایب واکسن HPV

مزایا و معایب واکسن HPV

با توجه به این که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) تقریباً سالانه 80 میلیون نفر از افراد در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد، استفاده از واکسن آن می تواند بسیار موثر باشد. در این مقاله سعی داریم مزایا و معایب واکسن HPV را مورد بررسی قرار دهیم. این ویروس می تواند از طریق تماس پوست به پوست یا فعالیت جنسی منتقل شود.

اگرچه HPV اغلب به خودی خود برطرف می شود، اما انواع خاصی می توانند باعث نگرانی های پزشکی شوند، از زگیل های تناسلی گرفته تا سرطان دهانه رحم.

واکسن HPV یک واکسن ایمن و موثر است که می تواند کودکان و بزرگسالان را در برابر بیماری های مربوط به HPV محافظت کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که نوجوانان واکسن را در حدود 11 یا 12 سالگی دریافت کنند. این کار اطمینان می دهد که قبل از این که در معرض ویروس قرار بگیرند، در برابر HPV محافظت می شوند. می توانید واکسن را تا 45 سالگی دریافت کنید.

مزایای واکسن HPV چیست؟

می خواهیم به بررسی مزایا و معایب واکسن HPV بپردازیم، ابتدا مزایای آن را مورد بررسی قرار می دهیم. واکسن HPV می تواند در برابر انواع HPV 16 و 18 محافظت ایجاد کند، که هر دو می توانند منجر به برخی سرطان ها شوند.
برخی از واکسن ها همچنین می توانند از سویه های شناخته شده در ایجاد زگیل های تناسلی محافظت کنند.
سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) سه واکسن را برای محافظت در برابر HPV تصویب کرد. این واکسن ها Gardasil ، Gardasil 9 ، Cervarix هستند. هر کدام بسته به سن، شامل دو یا سه تزریق به عضله در طی شش ماه هستند.

از سال 2016، تنها واکسنی که در ایالات متحده استفاده می شود Gardasil 9 است. Gardasil 9 بیشترین انواع HPV را از بین سه واکسن مورد هدف قرار می دهد. برای بهره مندی کامل از واکسن، دریافت کلیه تزریقات ضروری است.

هر یک از این واکسن ها در برابر HPV نوع 16 و 18 محافظت ایجاد می کنند. این دو نوع عفونت های پرخطر محسوب می شوند زیرا می توانند منجر به سرطان دهانه رحم، ولو، یا مقعد شوند.

واکسن های گارداسیل همچنین در برابر سویه های 6 و 11 محافظت ایجاد می کنند. شناخته شده است که این دو سویه باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند.

به طور کلی، این موارد مهمترین مزایای واکسن HPV است: این واکسن می تواند از بروز سرطان و زگیل های تناسلی جلوگیری کند.

آیا واکسن HPV عوارض جانبی دارد؟

در بررسی مزایا و معایب واکسن HPV این نکته حائز اهمیت است که این واکسن نیز مثل سایر واکسن ها می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، با این حال، این موارد نادر است. تاکنون اثبات نشده است که هیچ عارضه جانبی جدی توسط واکسن ها ایجاد شده است.
واکسن HPV در برابر برخی از انواع سرطان های HPV محافظت ایجاد می کند، اما نه همه.
عوارض جانبی برای این واکسن معمول نیستند.

اکثر افراد واکسن HPV را بدون هیچ گونه عارضه جانبی جدی دریافت می کنند. عوارض جانبی خفیف تا متوسط ​​بیشتر اتفاق می افتد اما هنوز هم غیر معمول است. عوارض جانبی خفیف تا متوسط ​​می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد یا تورم در محل تزریق
  • تب خفیف
  • سردرد
  • خستگی
  • درد عضلانی
  • درد مفصل
  • غش کردن
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد در شکم
  • اسهال

در صورت واکسن زدن و بروز هر یک از این عوارض جانبی یا علائم غیرمعمول دیگر، یا در صورت ادامه علائم، باید با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از افراد نگران هستند که واکسیناسیون HPV ممکن است عوارض جانبی جدی یا تأثیر طولانی مدت مانند اختلال باروری داشته باشد.

چندین مطالعه بزرگ منتشر شده در سال 2013، 2014 و منبع معتبر واکسیناسیون HPV 2016 نشان داد که این واکسن به اندازه سایر واکسن ها ایمن است.

این مطالعات همچنین نشان می دهد افرادی که این واکسن را دریافت می کنند در معرض خطر بالاتری برای حوادث منفی نیستند، در مقایسه با دریافت هر واکسن دیگری، چه بلافاصله پس از واکسیناسیون و چه در آینده طولانی مدت.

واکسن HPV بر ناباروری تأثیری ندارد و ممکن است باعث بهبود قدرت باروری در برخی از زنانی شود که در معرض STI قرار گرفته اند.

یکی دیگر از مزایا و معایب واکسن HPV محدود بودن در انجام واکسن ها است:

این واکسن ها از برخی سرطان های مربوط به HPV جلوگیری نمی کنند، فقط بعضی از آن ها را باز می دارند. بنابراین، بسیار مهم است که زنان هنوز آزمایش پاپ اسمیر را برای بررسی علائم سرطان دهانه رحم انجام دهند.
این واکسن ها از سایر عفونت های مقاربتی (STI) محافظت نمی کنند و بیماری های موجود یا HPV مربوط به آن را درمان نمی کنند. برای کمک به جلوگیری از درگیری و انتقال بیماری های مقاربتی، هنوز باید در طول رابطه جنسی از کاندوم یا سایر روش های مانع استفاده کنید.

عوامل خطر HPV کدامند؟

اگر واکسیناسیون انجام نشود چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به HPV هستند؟ عوامل مختلفی وجود دارد که در صورت عدم واکسیناسیون، شما را در معرض خطر ابتلا به HPV قرار می دهد. این موارد شامل:

  • رابطه جنسی بدون کاندوم
  • چندین شریک جنسی
  • زخم یا آسیب پوستی
  • تماس با زگیل های مسری
  • سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو، که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند
  • یک سیستم ایمنی به خطر افتاده
  • رژیم غذایی کم ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی

خوشبختانه بسیاری از این عوامل خطر را می توان کنترل کرد.

راه های دیگر جلوگیری از HPV

به طور کلی، بهترین راه جلوگیری از HPV واکسیناسیون است. روش های دیگری که می توانید از ابتلا به ویروس جلوگیری کنید شامل موارد زیر است:

در حین رابطه جنسی از کاندوم یا سایر روش های مانع استفاده کنید.
برای خانم ها: غربالگری های معمول برای سرطان دهانه رحم را انجام دهید. با غربالگری منظم سرطان دهانه رحم که از طریق آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود، پزشکان می توانند تغییرات غیر طبیعی سلول را در زنان 21 تا 65 ساله مشاهده کنند.
رژیم غذایی سالم داشته باشید. یک مطالعه معتبر کمبود اسیدفولیک را با افزایش عفونت HPV مرتبط دانست. یکی دیگر از منابع معتبر، مصرف زیاد مواد مغذی گیاهی (از جمله ویتامین C) را با کاهش خطر سلول های پیش سرطانی دهانه رحم مرتبط دانست.

نکاتی در مورد مزایا و معایب واکسن HPV

اگرچه HPV به طور کلی خود به خود از بین می رود، برخی از سویه های ویروس می توانند به شرایط جدی تری مانند سرطان دهانه رحم تبدیل شوند.

واکسن HPV می تواند از کودکان 11 ساله و بزرگسالان تا 45 سال محافظت کند. این بزرگترین مزیت واکسن است. عوارض جانبی نادر بزرگترین عارضه هستند.

اگر در مورد واکسن از جمله مزایا و معایب واکسن HPV سوالی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند در مورد واکسن اطلاعات بیشتری به شما بدهند و در مورد مناسب بودن آن برای شما یا فرزندتان به شما مشاوره می دهند.

ویروس پاپیلومای انسانی HPV

تست سرولوژی سیتومگالوویروس CMV