شانس موفقیت و سلامتی جنین در IVF

شانس موفقیت و سلامتی جنین در IVF

شانس موفقیت و سلامتی جنین در IVF

IVF شامل لقاح تخمک در یک آزمایشگاه ویژه است که به عنوان آزمایشگاه جنین شناسی شناخته می شود. در طی IVF، تخمک های بالغ (از مادر یا اهداکننده تخمک) از تخمدان ها استخراج می شوند و توسط اسپرم (پدر مورد نظر یا اهدا کننده اسپرم) بارور می شوند. پس از لقاح زیگوت (سلول تخم که به جنین تبدیل خواهد شد) در رحم مادر کاشته می شود؛ اگر لانه گزینی موفقیت آمیز باشد می تواند منجر به بارداری شود. اما شانس موفقیت و سلامتی جنین در IVF چقدر است؟ با مجله علمی آزمایشگاه ژنتیک سیتوژنوم همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

شانس موفقیت آی وی اف با توجه به سن

میزان شانس موفقیت و سلامتی جنین در IVF به سن مادر تحت درمان و همچنین علت ناباروری زوجین (اگر مشخص باشد) بستگی دارد. در حالت کلی احتمال بارداری موفقیت آمیز در زنان جوان بیشتر است و همچنین IVF معمولا برای خانم های بالای 42 سال توصیه نمی شود زیرا احتمال بارداری موفقیت آمیزشان بسیار کم است. درصد درمان های IVF در سال 2019 که منجر به تولد زنده شد عبارت است از:

  1. 1.    32 درصد از زنان زیر 35 سال بارداری موفق و سالم داشتند
  2. 2.    25 درصد از خانم های 35 تا 37 ساله
  3. 3.    19 درصد از خانم های 38 تا 39 ساله
  4. 4.    11 درصد از خانم های 40 تا 42 ساله
  5. 5.    5 درصد از خانم های 43 تا 44 ساله
  6. 6.    4 درصد از خانم های بالای 44 سال

لازم به ذکر است که این ارقام برای خانم هایی بود که از تخمک های خود و اسپرم شریک زندگی خود استفاده کرده بودند و جنین هایشان با استفاده از تکنیک های آزمایشگاهی استاندارد به رحم منتقل شده بود.

چه عواملی در افزایش میزان موفقیت لقاح آزمایشگاهی موثرند؟

طبق گزارشات سازمان لقاح و جنین انسانی امریکا (HFEA)، موارد زیر در افزایش شانس موفقیت و سلامتی جنین در IVF تاثیر زیادی دارند:

  1. حفظ وزن مناسب
  2. پرهیز از مصرف مشروبات الکل و آبجو
  3. عدم استعمال دخانیات همچون سیگار، ماریجوانا، قلیان و …
  4. کاهش مصرف میزان کافئین
  5. انجام فعالیت و تمرینات بدنی

افزایش موفقیت لقاح آزمایشگاهی با رژیم غذایی مناسب

بسیاری از کارشناسان فعال در زمینه باروری توصیه می کنند که در طول چرخه IVF هیچ تغییر شدیدی در رژیم غذایی خود ایجاد نکنید (مثلا رژیم های سخت غذایی). با این حال قبل از شروع IVF، باید مطمئن شوید که یک رژیم غذایی متعادل و سالم دارید؛ رژیمی که در آن انواع مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین ها را دریافت می کنید. رعایت صحیح این مرحله به عنوان نکته طلایی قبل از بارداری شناخته می شود. در مطالعات مختلف، کارشناسان پیشنهاد کرده اند که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای به مدت شش ماه قبل از IVF ممکن است به بهبود نتایج بالینی و افزایش شانس موفقیت و سلامتی جنین در IVF کمک کند. این رژیم شامل خوردن انواع سبزیجات تازه، میوه ها، غلات کامل، حبوبات و ماهی به همراه مقدار کمی گوشت قرمز است. محققان دریافته اند کسانی که حداقل شش ماه قبل از IVF از این رژیم پیروی می کردند، 65 تا 68 درصد شانس بیشتری برای بارداری موفق داشتند.

خطرات ناشی از آی وی اف

تاثیر خواب کافی و با کیفیت در موفقیت IVF

تحقیقات نشان می ‌دهند افرادی که هر شب به طور منظم ۷ الی ۸ ساعت می ‌خوابند شانس بیشتری برای موفقیت از طریق IVF دارند زیرا خواب بسیار آرامش بخش است. طی خواب است که ترمیم در سراسر بدن انجام می شود و در میان سایر فرآیندها می تواند به شانس موفقیت و سلامتی جنین در IVF کمک کند. بسته به الگوی خواب شما، پزشک ناباروری ممکن است داروی ملاتونین را هم برای موفقیت در IVF و هم برای بهبود خواب و عمق بخشیدن به آن تجویز کند. تصور می شود که ملاتونین به افزایش شانس لانه گزینی کمک می کند، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات این فرضیه مورد نیاز است. مانند مصرف سایر مکمل ها، ایده خوبی است که قبل از شروع مصرف ملاتونین با پزشک خود مشورت کنید.

سلامتی جنین بعد از آی وی اف

یکی از رایج ترین سؤالات این است که آیا نوزادی که از طریق IVF به دنیا می آید با نوزادی که به طور طبیعی ایجاد شده است از لحاظ سلامتی متفاوت است؟ حقیقت این موضوع در مطالعات و تحقیقات علمی نهفته است و طبق گزارشات و مقالات به نظر می رسد که نوزادان حاصل از IVF به اندازه بچه هایی که به طور طبیعی به دنیا می آیند سالم هستند، اگرچه شواهدی از تفاوت های خاصی وجود دارد که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. به طور کلی شانس ایجاد نقص مادرزادی در جنین کسانی که تحت IVF قرار می گیرند تقریباً 1 درصد افزایش می یابد. علاوه بر آن، افزایش سن نیز بر کیفیت باروری تاثیر می گذارد و به نوبه خود بر احتمال ابتلای جنین به یک ناهنجاری ژنتیکی تاثیر می گذارد. با این حال متدهای زیادی بعد از IVF بر روی شما انجام می شود تا از سلامتی جنینتان مطمئن شوید.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

Leave A Comment