آزمایش ویتامین D

آزمایش ویتامین D

آزمایش ویتامین D چیست؟ چگونه انجام می شود؟ و در چه شرایطی کاربرد دارد؟ ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را جذب کرده و استخوان ها استحکام خود را حفظ کنند. بدن شما هنگام تماس اشعه UV خورشید با پوست ویتامین D تولید می کند. دیگر منابع خوب ویتامین شامل ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی غنی شده هستند. همچنین این ویتامین به عنوان مکمل غذایی در دسترس است.

قبل از استفاده از بدن، ویتامین D باید چندین فرآیند را در بدن شما انجام دهد. اولین تحول در کبد اتفاق می افتد. در این جا بدن شما ویتامین D را به ماده شیمیایی معروف به 25-هیدروکسی ویتامین D تبدیل می کند که به آن کلسیدیول نیز گفته می شود.

آزمایش 25 هیدروکسی ویتامین D بهترین روش برای کنترل سطح ویتامین D است. مقدار 25 هیدروکسی ویتامین D در خون شما به خوبی نشان می دهد که ویتامین D بدن شما چگونه است. این آزمایش می تواند تعیین کند که سطح ویتامین D شما کم یا زیاد است.

آزمایش ویتامین D همچنین به عنوان آزمایش ویتامین D 25-OH نیز شناخته می شود. این می تواند شاخص مهمی برای پوکی استخوان (ضعف استخوان) و راشیتیسم (ناهنجاری استخوان) باشد.

چرا آزمایش ویتامین D یا 25 هیدروکسی ویتامین D انجام می شود؟

به دلایل مختلف ممکن است پزشک شما آزمایش 25 هیدروکسی ویتامین D را درخواست کند. این می تواند به آن ها کمک کند تا دریابند که ویتامین D زیاد یا کم باعث ضعف استخوان یا سایر ناهنجاری ها می شود یا خیر. همچنین می تواند افرادی را که در معرض کمبود ویتامین D هستند، کنترل کند.

کسانی که در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند عبارتند از:

  • افرادی که زیاد در معرض آفتاب قرار نمی گیرند
  • بزرگترها
  • افراد مبتلا به چاقی
  • نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه می کنند (فرمول معمولاً با ویتامین D غنی می شود)
  • افرادی که جراحی بای پس معده داشته اند
  • افرادی که بیماری دارند که روده را تحت تأثیر قرار می دهد و جذب مواد مغذی را برای بدن دشوار می کند، مانند بیماری کرون

اگر شما قبلاً کمبود ویتامین D داشته اید و می خواهید ببینید آیا درمان موثر است یا خیر، ممکن است پزشک از شما بخواهد آزمایش ویتامین D را انجام دهید.

آزمایش ویتامین D چگونه انجام می شود؟

پزشک به شما می گوید چهار تا هشت ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورید.

آزمایش 25 هیدروکسی ویتامین D نیاز به آزمایش خون دارد. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما با استفاده از سوزن از رگ بازوی شما خون می گیرد. یک نیدل سریع انگشت به احتمال زیاد به اندازه کافی برای نمونه خون در کودکان و نوزادان فراهم می کند.

ارزیابی نتایج آزمایش ویتامین D

نتایج به سن، جنس و روش های آزمایشگای استفاده شده بستگی دارد. همچنین نتایج می توانند از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر کمی متفاوت باشند.

طبق گزارش مرکز مکمل های غذایی (ODS)، سطح ویتامین D با سطح 25 هیدروکسی در نانومول در لیتر (nmol / L) یا نانوگرم در میلی لیتر (ng / mL) اندازه گیری می شود. نتایج می تواند موارد زیر را نشان دهد:

  • فقر ویتامین: کمتر از 30 نانومول در لیتر (12 نانوگرم در میلی لیتر)
  • کمبود بالقوه: بین 30 نانومول در لیتر (12 نانوگرم در میلی لیتر) تا 50 نانومول در لیتر (20 نانوگرم در میلی لیتر)
  • سطح طبیعی: بین 50 نانومول در لیتر (20 نانوگرم در میلی لیتر) تا 125 نانومول در لیتر (50 نانوگرم در میلی لیتر)
  • سطح بالا: بالاتر از 125 نانومول در لیتر (50 نانوگرم در میلی لیتر)

اگر سطح ویتامین D شما کم است و علائم درد استخوان دارید، ممکن است پزشک برای بررسی تراکم استخوان اسکن ویژه ای را توصیه کند. پزشکان از این اسکن بدون درد برای ارزیابی سلامت استخوان فرد استفاده می کنند.

سطح پایین ویتامین D 25 هیدروکسی خون معمولاً به معنای یکی (یا بیشتر) از موارد زیر است:

  • شما یک رژیم غذایی متعادل و کامل نمی خورید
  • روده شما به درستی ویتامین را جذب نمی کند
  • شما زمان کافی برای جذب میزان کافی ویتامین D از طریق قرار گرفتن در معرض آفتاب صرف نمی کنید

برخی شواهد، کمبود ویتامین D را با خطر بالاتر ابتلا به برخی سرطان ها، بیماری های ایمنی و بیماری های قلبی عروقی مرتبط می دانند.

سطح بالای ویتامین D خون به طور کلی ناشی از مصرف بیش از حد قرص های ویتامین و سایر مکمل های غذایی است. دوزهای بالای ویتامین D می تواند منجر به بیماری به نام هایپرویتامینوز شود. هیپرویتامینوز یک بیماری نادر اما جدی است که می تواند شما را در معرض خطر مشکلات کبدی یا کلیوی قرار دهد.

سطح زیاد به ندرت به دلیل مصرف بیش از حد ویتامین از طریق غذاها یا قرار گرفتن در معرض آفتاب است.

پزشک به شما کمک می کند نتایج آزمایش شما را تفسیر کند و تشخیص دهد که آیا کمبود ویتامین D دارید یا خیر.

خطرات آزمایش ویتامین D

مانند هر آزمایش خون معمولی، خطرات آزمایش ویتامین D 25 هیدروکسی کم است و شامل موارد زیر است:

  • خون ریزی بیش از حد
  • سبکی سر
  • اندکی احتمال عفونت در جایی که سوزن پوست شما را سوراخ کند

چشم انداز

ویتامین D برای بدن حیاتی است. کمبودها در هر سنی می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. اگر سطح ویتامین شما خیلی پایین است، ممکن است پزشک مکمل ها یا سایر گزینه های درمانی را به شما توصیه کند. خوردن غذاهای حاوی ویتامین D علاوه بر افزودن مکمل به رژیم، می تواند به حفظ ثبات سطح ویتامین D کمک کند.

تاثیر ویتامین D در کاهش ابتلا به کرونا

علائم و دلایل کم خونی ماکروسیتیک

تست سی آر پی CRP