بررسی جهش V617F در ژن (JAK2 (MPD

بررسی جهش V617F در ژن (JAK2 (MPD

بررسی جهش V617F در ژن (JAK2 (MPD

بررسی جهش V617F در ژن (JAK2 (MPD ، در پلی سیتمی ورا، ترومبوسیتمی حاد و متاپلازی میلوئیدی با میلوفیبروز بسیار پر اهمیت است است. برای تعیین ارتباط این جهش در انواع دیگر نئوپلاسم های خون شناسی در ژاپن، ما تجزیه و تحلیل واکنش زنجیره ای پلیمراز اختصاصی آلل را در ژن JAK2 انجام دادیم. جهش V617F در یكی از 130 نئوپلاسم میلوئیدی مشاهده شد، اما در هیچ یك از 114 بدخیمی لنفوئید و چهار لوسمی حاد دو فنوتیپی مشاهده نشد. اگرچه یک تغییر کروموزومی مطلوب t (8؛ 21) (q22 ؛ q22) در یک بیمار لوسمی میلوئید حاد (AML) با جهش مشاهده شد، دو دوره شیمی درمانی منجر به نارسایی القایی و بقای کوتاه شد. دنباله cDNA ژن JAK2 بیان آلل جهش یافته در بیمار را نشان داد. جهش V617F ممکن است در پاتوژنز برخی موارد AML نقش داشته باشد.

اختلالات میلوپرولیفراتیو (MPD) شامل یک گروه ناهمگن از بیماری ها از جمله لوسمی میلوسیتی مزمن (CML)، پلی سیتمی ورا (PV)، ترومبوسیتمی ضروری (ET) و متاپلازی میلوئید با میلوفیبروز (MMM) می باشد. به استثنای CML، که با کروموزوم Philadelphia و ژن فیوژن BCR-ABL مشخص می شود، وقایع ژنتیکی ایجاد کننده این اختلالات برای مدت طولانی ناشناخته مانده است. ژن Janus kinase 2 (JAK2) یک تیروزین کیناز را که در انتقال سیگنال سیتوکین دخیل است، رمزگذاری می کند. JAK اهداف سیتوپلاسمی از جمله مبدل های سیگنال و فعال کننده های رونویسی (STAT) را فسفریله می کند. در نئوپلاسم های خون شناسی، چندین جابجایی کروموزومی مربوط به ژن JAK2 شناسایی شده اند. اخیراً، جهش منحصر به فردی از ژن JAK2، انتقال G به T در نوکلئوتید 1849 که منجر به جایگزینی والین به فنیل آلانین در موقعیت اسید آمینه 617 (V617F) می شود، در MPD شناسایی شده است. این جهش در بیشتر بیماران مبتلا به PV و در نیمی از بیماران مبتلا به ET و MMM وجود داشت. از آن جا که جهش V617F در دامنه نظارتی منفی JH2 ژن JAK2 قرار دارد، فعالیت مهاری خودکار JAK2 را مختل می کند. در نتیجه، جهش به فعالیت سازنده فسفوریلاسیون تیروزین منجر می شود و باعث ایجاد حساسیت به سایتوکین و القاء گلبول های قرمز در یک نمونه موش آزمایشگاهی می شود.

مطالعات اخیر نشان داده اند که جهش V617F در برخی موارد لوسمی میلوئید حاد (AML)، سندرم میلودودیپلاستیک (MDS) و لوسمی میلوومونوسیتیک مزمن (CMMoL) وجود دارد. با این حال ، اطلاعات محدودی برای تعیین این که آیا جهش به طور خاص با نئوپلاسم میلوئید همراه است، وجود دارد و بیشتر مطالعات از اروپا و آمریکای شمالی است. به منظور ارزیابی دامنه و فراوانی جهش در بیماران ژاپنی با نئوپلاسم های خون شناسی، ما تجزیه و تحلیل واکنش زنجیره ای پلیمراز اختصاصی آلل (PCR) را بر روی ژن JAK2 انجام دادیم.

نمونه های مغز استخوان، خون محیطی یا غدد لنفاوی از 248 نئوپلاسم خون شناسی مورد بررسی قرار گرفت. از 248 نمونه، 130 مورد نئوپلاسم میلوئیدی، 114 نفر نئوپلاسم لنفوئیدی و چهار مورد لوسمی حاد دو فنوتیپی (BAL) بودند.

در حال حاضر بررسی جهش V617F در ژن (JAK2 (MPD در آزمایشگاه سیتوژنوم به شرح زیر قابل انجام می باشد.

نام آزمایشبررسی جهش V617F در ژن JAK2 در اختلالات میلوپرولیفرتیو (MPD)
نام بخشمولکولی
نوع نمونه۵ میلی لیتر خون محیطی
شرایط نگهدارینمونه‌های خون در لوله های حاوی ماده ضد انعقاد EDTA جمع آوری و در جای خنک نگهداری شده و در اسرع وقت به آزمایشگاه منقل شود.
موارد درخواستافرادی با ترومبوزیس ایدیوپاتیک، عوارض ترومبوتیک غیر معمول و یا مشکلات شریانی در سنین پایین.
بررسی روند بهبود و بازگشت احتمالی بیماری در افراد تحت درمان
روشاستخراج DNA، آزمایش ARMS PCR، Real Time PCR جهت بررسی جهش V617F در ژن JAK2
زمان انجام آزمایش۷ الی ۱۰ روز کاری

آزمایش های سیتوژنتیک

Leave A Comment