خطرات ناشی از آمنیوسنتز چیست؟

خطرات ناشی از آمنیوسنتز چیست؟

خطرات ناشی از آمنیوسنتز چیست؟

در دوران بارداری، جنین توسط مایع آمنیوتیک که ماده ای بسیار شبیه آب است احاطه می شود. مایع آمنیوتیک حاوی سلول های زنده جنینی و مواد دیگری مانند آلفا فتوپروتئین (AFP) است که از طریق انجام آمنیوسنتز می توانند اطلاعات مهمی در مورد سلامت کودک شما قبل از تولدش ارائه دهند. شایعات زیادی در مورد خطرات ناشی از آمنیوسنتز وجود دارد که برخی از آن ها بسیار اغراق آمیز و ترسناک به نظر می رسند و باعث می شوند زوج ها از انجام این تست بسیار دقیق و مهم سرباز زنند. مجله پزشکی آزمایشگاه ژنتیک سیتوژنوم در این مقاله از خطرات و احتمالات آمنیوسنتز برای شما می گوید.

آیا آمنیوسنتز خطرناک است؟

آمنیوسنتز به طور کلی روشی بسیار ایمن است اما خطراتی نیز برایش در نظر می گیریم. در نهایت این شما هستید که باید خطرات را در برابر مزایای آن (دانستن اینکه آیا ناهنجاری در کودک شما وجود دارد یا خیر) بسنجید و تصمیم بگیرید که این تست را انجام بدهید یا نه.

آیا آمنیوسنتز باعث سقط جنین می شود؟

بسیار بعید و نادر است که انجام آمنیوسنتز به تنهایی و بدون هیچ عامل خارجی یا داخلی دیگری موجب سقط جنین شود. هنگامی که این تست توسط یک پزشک بسیار آموزش دیده انجام می شود، خطر سقط جنین پس از آزمایش حدود 1 مورد از هر 900 مورد است و این بدان معنی است که 899 مورد از بین 900 مورد، متحمل سقط جنین نمی شوند (کمتر از 1٪). بنابراین ترسی به دل خود راه ندهید و اگر کاندید آمنیوسنتز هستید با آرامش کامل یک پزشک مجرب را انتخاب و برای نمونه گیری به او مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از آمنیوسنتز

خطرات آمنیوسنتز کدامند؟

قبل از اینکه تصمیم به انجام آمنیوسنتز بگیرید در مورد خطرات و عوارض احتمالی به شما اطلاعات کاملی داده می شود. در حالت کلی خطرات ناشی از آمنیوسنتز در زیر بیان شده است.

  • سقط جنین

در هر بارداری صرف نظر از اینکه آمنیوسنتز داشته باشید یا نه، خطر کمی برای از دست دادن بارداری (سقط جنین) وجود دارد. با این حال توجه کنید که اگر آمنیوسنتز قبل از 15 هفته انجام شود، خطر بیشتر خواهد بود. نکته قابل ذکر در مورد خطرات ناشی از آمنیوسنتز این است که دقیقا مشخص نیست که چرا آمنیوسنتز می تواند منجر به سقط جنین شود اما امکان دارد ناشی از عواملی مانند عفونت، خونریزی یا آسیب به کیسه آمنیوتیکی باشد که اطراف جنین را احاطه نموده است. بیشتر سقط‌ هایی که پس از آمنیوسنتز اتفاق می‌افتند در عرض 3 روز پس از عمل رخ می ‌دهند؛ با این حال در برخی موارد ممکن است تا 2 هفته بعد نیز اتفاق بیفتد.

  • عفونت

مانند تمام روش های جراحی، خطر عفونت در طول یا بعد از آمنیوسنتز وجود دارد. اما احتمال بروز عفونت شدید با انجام آمنیوسنتز کمتر از 1 در 1000 است.

  • بیماری رزوس

اگر گروه خونی شما رزوس (RhD) منفی است اما گروه خونی نوزادتان RhD مثبت است، ممکن است در حین آمنیوسنتز حساسیت ایجاد شود. در واقع در این زمان مقداری از خون جنین شما وارد جریان خون خودتان می شود و بدن شما شروع به تولید آنتی بادی برای حمله به آن ها می کند. اگر این وضعیت کنترل و درمان نشود، ممکن است کودک به بیماری رزوس مبتلا گردد. اگر از قبل گروه خونی خود را نمی ‌دانید، قبل از آمنیوسنتز آزمایش خون انجام دهید تا مشخص شود که آیا خطر ایجاد حساسیت وجود دارد یا خیر. تزریق دارویی به نام ضد ایمونوگلوبولین D را می توان برای جلوگیری از ایجاد حساسیت تجویز کرد.

  • پاچنبری

انجام آمنیوسنتز زودهنگام (قبل از هفته 15 بارداری) با افزایش خطر ابتلای نوزاد متولد نشده به پا چنبری یا کلاب فوت (club foot) همراه است. با توجه به افزایش خطر ابتلای نوزاد به پای پرانتزی یا چنبری، آمنیوسنتز قبل از هفته 15 بارداری توصیه نمی شود.

  • جراحت

این احتمال وجود دارد که در صورت حرفه ای نبودن پزشک، سوزن به بدن جنین شما در حین آمنیوسنتز برخورد کند. با این حال بازهم نگران نباشید چراکه مراکز و مطب های مجهز و پیشرفته از سونوگرافی برای هدایت سوزن استفاده می کنند و خطر ذکر شده را به کم ترین میزان ممکن می رسانند. یکی دیگر از شایع ترین آسیب های جراحتی، پارگی جفت است که معمولا بدون مشکل بهبود می یابد و نگران کننده نیست.

  • خون ریزی

احتمال کمی وجود دارد که در طول آزمایش خونریزی به وجود بیاید با این حال اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است خون شما با خون کودک شما مخلوط شود. این اتفاق تا زمانی که گروه خونی مادر و فرزند از بابت رزوس (مثبت یا منفی بودن گروه خونی) مشابه باشد نگران کننده نیست.

کلام آخر

آمنیوسنتز یک آزمایش تهاجمی قبل از تولد است که طی آن پزشک نمونه ای از مایع آمنیوتیک را می گیرد. نمونه توسط یک سوزن ظریف که از طریق شکم وارد رحم می شود، تحت هدایت سونوگرافی برداشته می شود. آزمایشگاه های ژنتیک پزشکی، نمونه مورد نظر را آزمایش کرده و کروموزوم های جنین را مورد بررسی قرار می دهند. تست هایی که می توانند روی نمونه آمنیوتیک انجام شوند شامل تست کاریوتایپ، تست FISH و تجزیه و تحلیل ریزآرایه (میکرو اری) هستند که همگی با بالاترین میزان دقت و سرعت در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی سیتوژنوم قابل انجام می باشند. شما عزیزان در صورت نیاز به دریافت مشاوره قبل یا بعد از آمنیوسنتز می توانید با مشاورین ژنتیک ما به صورت کاملا رایگان در ارتباط باشید.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

4 Comments

  • حسن

    مارس 4, 2024 - 12:49 ب.ظ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما. همسر بنده دیروز آمنیوسنتز انجام داده و الان دلدرد داره. آیا طبیعیه یا باید کاری انجام بدیم؟

    • admin

      مارس 4, 2024 - 12:52 ب.ظ

      سلام و وقت بخیر. بعد از انجام آمنیوسنتز کمی دلدرد طبیعیه مگر اینکه با خونریزی و لکه‌بینی همراه باشه یا خیلی شدید باشه که در این صورت لازمه به پزشکشون اطلاع بدید تا شرایط رو بررسی کنن. درحال حاضر هم همسرتون باید استراحت داشته باشن و از انجام کارهای سنگین پرهیز کنن.

  • زهرا

    مارس 4, 2024 - 1:00 ب.ظ

    ببخشید تست آمنیوسنتز تو آزمایشگاه انجام میشه؟ شما انجام می‌دین؟

    • admin

      مارس 4, 2024 - 1:06 ب.ظ

      سلام. نمونه‌گیری آمنیوسنتز توسط پزشک متخصص و حین بررسی سونوگرافی در مطب پزشک انجام میشه و بعد از اون نمونه دریافت شده از بیمار به آزمایشگاه ژنتیک ارسال میشه تا مورد بررسی قرار بگیره. بله در آزمایشگاه ما بررسی تخصصی آمنیوسنتز انجام میشه و همچنین ما می‌تونیم متخصص پریناتولوژیست ماهر برای نمونه‌گیری رو به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می‌کنم محتوای نحوه انجام آمنیوسنتز رو مطالعه کنید.

Leave A Comment