آزمایش HPV چگونه انجام می‌شود؟

آزمایش HPV چگونه انجام می‌شود؟

آزمایش HPV چگونه انجام می‌شود؟ آزمایش HPV معمولاً همزمان با نمونه گیری برای آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌شود. تست HPV را می‌توان با استفاده از همان نمونه جمع آوری شده از تست پاپ اسمیر یا با جمع آوری نمونه دوم از کانال دهانه رحم انجام داد. معمولاً برای این آزمایش، پزشک یک نمونه سلولی از نواحی تناسلی یا دهان بیمار می‌گیرد و آن را به یک آزمایشگاه معتبر ارسال می‌کند. در آزمایشگاه سیتوژنوم نمونه سلولی با استفاده از تست PCR (چرخه تکثیر پلیمراز) برای شناسایی DNA ویروس HPV بررسی می‌شود. در صورتی که آزمایش HPV مثبت باشد، باید بررسی‌های بیشتری نیز انجام شود. در بیشتر موارد این آزمایش برای بانوانی که بیشتر از 30 سال سن دارند و یا علائمی از سرطان دارند، توصیه می‌شود.

نمونه‌گیری برای آزمایش HPV چگونه انجام می‌شود؟

  1. نمونه برداری برای انجام آزمایش ترکیبی پاپ-HPV در مطب پزشک انجام می‌شود و تنها چند دقیقه طول می‌کشد. ممکن است از شما خواسته شود که لباس‌هایتان را به طور کامل یا فقط از کمر به پایین درآورید. سپس با زانوهای خمیده روی صندلی یا تخت معاینه به پشت دراز می‌کشید (طاق باز). پاشنه‌های پای شما در تکیه گاه‌هایی مخصوص به نام رکاب قرار می‌گیرند و کار برای نمونه برداری آسان می‌شود.
  2. پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را به آرامی وارد واژن می‌کند. اسپکولوم دیواره‌های واژن را از هم جدا می‌کند تا پزشک به راحتی دهانه رحم را ببیند. قرار دادن اسپکولوم ممکن است باعث احساس فشار در ناحیه لگن شما گردد. گاهی اوقات زمانی که اسپکولوم برای اولین بار وارد می‌شود احساس سردی به فرد دست می‌دهد.
  3. سپس پزشک با استفاده از یک برس نرم و یک دستگاه خراش دادن مسطح به نام اسپاتول، از سلول‌های دهانه رحم شما نمونه برداری می‌کند. این کار نه ضرر دارد و نه درد! حتی ممکن است نمونه گیری را احساس نکنید.
  4. در مرحله آخر برس از واژن خارج شده و نمونه به یک ویال مخصوص جهت انتقال به آزمایشگاه وارد می‌شود.
مراحل نمونه گیری برای آزمایش HPV
مراحل نمونه گیری برای آزمایش HPV

چه کسانی باید آزمایش HPV انجام دهند؟

قبل از انجام آزمایش HPV باید چه آمادگی‌هایی داشته باشیم؟

قبل از انجام آزمایش HPV هیچ آمادگی خاصی لازم نیست با این حال، از آنجایی که تست HPV اغلب همزمان با آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌شود، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید تا هر دو آزمایش تا حد امکان دقیق باشند:

  • به مدت دو روز قبل از انجام آزمایش از آمیزش خودداری نمایید.
  • از 48 ساعت قبل، از دوش گرفتن پرهیز نمایید.
  • استفاده از داروهای واژینال یا فوم‌ها، کرم‌ها یا ژل‌های اسپرم کش از دو روز قبل از آزمایش ممنوع است.
  • سعی کنید آزمایش را در طول دوره قاعدگی خود انجام ندهید. درست است که طی پریودی می‌توان آزمایش را انجام داد، اما پزشک شما می‌تواند نمونه بهتری از سلول‌ها را در زمان دیگری از سیکل شما جمع آوری کند.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

Leave A Comment