تفسیر آزمایش HPV چگونه است؟

تفسیر آزمایش HPV چگونه است؟

تفسیر آزمایش HPV چگونه است؟ نتایج نهایی آزمایش HPV به صورت دو گزینه مثبت یا منفی گزارش خواهد شد که تفسیر آن به این شرح است:

  1. تست HPV مثبت: نتیجه آزمایش مثبت به این معنی است که شما یک نوع HPV پرخطر در بدن خود دارید که با ایجاد سرطان دهانه رحم در آینده مرتبط است. این بدان معنا نیست که شما در حال حاضر سرطان دهانه رحم دارید!! اما این یک علامت هشدار دهنده است که سرطان دهانه رحم ممکن است در آینده ایجاد شود. با این گزارش، پزشک شما احتمالاً یک آزمایش دیگر را به شما توصیه می‌کند که سال آینده باید آن را انجام دهید تا ببیند آیا عفونت از بین رفته است؟ یا اینکه لازم است برای بررسی علائم سرطان دهانه رحم کاری انجام دهد؟
  2. تست HPV منفی: نتیجه آزمایش منفی به این معنی است که شما هیچ یک از انواع HPV که باعث سرطان دهانه رحم می‌شوند را ندارید.

آزمایش HPV چگونه انجام می‌شود؟

آیا جواب آزمایش HPV ممکن است اشتباه شود؟

مانند هر آزمایش غربالگری، آزمایش HPV خطر نتایج مثبت یا منفی کاذب را به همراه دارد.

  • مثبت کاذب: نتیجه آزمایش مثبت کاذب نشان می دهد که شما دارای یک نوع پرخطر HPV هستید در حالی که واقعاً ویروس را در بدن خود ندارید. یک نتیجه مثبت کاذب می تواند منجر به اقدامات پیگیری غیرضروری مانند کولپوسکوپی یا بیوپسی و اضطراب بی مورد از نتایج آزمایش شود.
  • منفی کاذب: نتیجه آزمایش منفی کاذب به این معنی است که شما واقعاً عفونت HPV دارید اما آزمایش نشان می دهد که شما مبتلا نیستید. این خطا ممکن است باعث تاخیر در آزمایش‌ها یا روش‌های مناسب درمانی بعدی شود.

چه کسانی باید آزمایش HPV انجام دهند؟

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

Leave A Comment