هفته بیستم بارداری

هفته بیستم بارداری

هفته بیستم بارداری مادران به نیمه راه بارداری رسیده اند و باید به آنان تبریک گفت، زیرا در سه ماهه دوم (ازهفته سیزدهم تا هفته بیست و هفتم) بارداری قرار دارند.

تغییرات مادر در هفته بیستم بارداری

در این هفته مشکلاتی در مادران ایجاد می شود که تا آخر بارداری آن را به همراه دارند. از جمله مشکلات خواب، بزرگ شدن شکم و یا رحم.
اغلب حرکات جنین در هفته بیستم بارداری برای مادرانی که بار اول حس بارداری را تجربه می کنند، قابل لمس خواهد بود. اما باید گفت که حرکات جنین در هفته هجدهم بارداری شروع خواهد شد. شکل و فرم ناف مادر در این هفته کشیده می شود و ترک هایی بر روی شکم یا کشاله ران ها نمایان می شود. مادران در هفته ۲۰ بارداری احساس درد در ران ها و لگن را دارند. از واژن مادران ترشحاتی غلیظ و بی رنگ خارج می شود، که مبنی بر عفونت نمی باشد، اما چنان چه بدبو و کمی مایل به زرد، همراه با سوزش و خارش باشد، دلیل بر عفونت قارچی می باشد که باید سریعا درمان شود. به منظور کنترل التهابات لثه ای در زمان بارداری، مادران باید سلامت دهان و دندان خود را فراموش نکنند، و هرماه به دندان پزشک مراجعه نمایند. مادران باید در این هفته از یک دستورغذایی که حاوی تمام ویتامین ها و پروتئین ها می باشد، پیروی کنند.

تغییرات جنین در هفته بیستم بارداری

اکنون قد جنین به 20 الی 25 سانت و وزنش به 300 گرم رسیده است. عضلات جنین محکم و قوی شده و حرکات او از زیر پوست شکم مادر، قابل مشاهده است. پوست جنین نسبت به هفته های قبل ضخیم تر شده و دستگاه گوارش او تکامل یافته است. جهش رشد جنین در این هفته به پایان رسیده است. جنین در این هفته به تولید مکونیوم (مدفوع) می پردازد. مکونیوم یک ماده چسبنده ی سبز رنگی است که جنین آن را دفع می کند. رشد گوش جنین تکامل پیدا کرده و کارکردهای طبیعی را دارا می باشد، او تمام صداها را از طریق فیلترهای شکم مادر، می شنود.

آزمایشات هفته بیستم بارداری

به منظور بررسی هر گونه نقص و عیبی در جنین، غربالگری سرم خون مادران را تجویز می نمایند
تا برخی از مواد را از جمله کارکرد کبد و خون جنین در آن بررسی شود. همچنین آنومالی اسکن هنوز قابل انجام است.

Leave A Comment