هفته سی و نهم بارداری

هفته سی و نهم بارداری باید گفت که دیگر بارداری تمام شده است و شما به نقطه عطف حاملگی خود رسیده‌اید و در آستانه پذیرایی از فسقلی ارزشمند خود در دنیا هستید. این هفته آخرین مرحله سفر باورنکردنی شما به سمت والدین شدن را نشان می‌دهد. اکنون فرزند شما به اندازه هندوانه کوچکی است و احتمالاً شما بسیار تپل و سنگین شده‌اید. صبر داشته باشید! به زودی با میوه وجودتان ملاقات خواهید کرد. سیتوژنوم در این مقاله شما را از شگفتی‌های هفته 39 بارداری باخبر می‌کند و نکات و اطلاعات مفیدی را برای حمایت از شما ارائه می‌دهد.

تغییرات جنین در هفته سی و نهم بارداری

  • نوزاد دیگر نیازی به کیسه اطرافش ندارد و کل اعضای بدنش شکل گرفته است. او از ماندن در آن اتاقک کیسه‌ای خسته شده است زیرا جایش تنگ و فشرده می‌باشد.
  • در هفته سی و نهم بارداری وزن جنین به ۳ کیلو ۵۰۰ رسیده و قدش ۵۱ سانتی متر می‌باشد (البته قد و وزن هر نوزادی با دیگری متفاوت است). به هرحال می‌توان گفت که در هفته 39 بارداری، فسقلی شما به اندازه یک هندوانه کوچک است.
  • از طرفی دیگر سیستم ایمنی فرزند شما اکنون می‌تواند از او در برابر انواع عفونت‌ها محافظت کند زیرا شما از طریق خون خود آنتی بادی‌ها را به وی منتقل کرده‌اید.
  • ریه‌ها و مغز فرزند شما هنوز در حال رشد هستند و پس از تولد نیز به رشد خود ادامه خواهند داد. مغز در حدود 2 سالگی به اندازه کامل خود می‌رسد و ریه ها در حدود 3 سالگی بالغ می‌شوند. در حال حاضر، ریه ها مشغول تولید سورفکتانت هستند تا کیسه‌های هوا در اولین نفس خود به هم نچسبند.

تغییرات مادران در هفته سی و نهم بارداری

  • سه ماهه سوم بارداری می تواند از نظر جسمی و احساسی چالش برانگیز باشد به طوری که ممکن است کاملاً احساس خستگی و ناراحتی کنید. در این هفته رحم آماده زایمان است، چه به صورت زایمان طبیعی و یا زایمان سزارین و مقداری نرم و باز شده است. دردها و انقباضات رحمی رو به افزایش هستند و چنانچه این درد و فشارها هر ۱ دقیقه یک بار رخ دهد باید گفت که زمان زایمان فرا رسیده است و باید در اولین فرصت به بیمارستان مورد نظرتان برای زایمان مراجعه نمایید. برای این کار بهتر است که حرکات جنین را کنترل کنید، در صورتی که تکان‌های ناگهانی داشته باشد و یا این که به صورت ناگهانی بی‌حرکت شود باید حتما به پزشک یا متخصص زنان اطلاع داده شود.
  • برای برخی ممکن است راه رفتن سخت باشد و حرکت زیاد یا حتی کم ممکن است در هفته 39 بارداری مشکل باشد. سعی کنید آهسته و با احتیاط حرکت کنید و تا جایی که می توانید استراحت کنید.
  • خواب راحت ممکن است به سادگی به دست نیاید، بنابراین در صورت امکان سعی کنید انرژی خود را با استراحت کردن یا یک چرت زدن کوتاه در طول روز ذخیره کنید.
  • انقباضات براکستون هیکس می‌تواند در اواخر بارداری شما بسیار قدرتمند باشد و به راحتی می‌توان آن‌ها را با انقباضات زایمان اشتباه گرفت. برکستون هیکس ممکن است ناراحت کننده باشد اما دردناک نباشد. وقتی انقباض دارید، رحم شما سفت می شود و سپس شل می‌شود. برای برخی افراد، انقباضات ممکن است مانند دردهای شدید پریود باشد؛ پس اگر فکر می کنید دچار انقباض هستید با ماما یا متخصص زایمان تماس بگیرید.

چه مراقبت هایی باید در هفته سی و نهم صورت گیرد؟

در صورتی که خواهان زایمان طبیعی و یا زایمان سزارین هستید باید در هفته سی و نهم بارداری مشاوره‌های لازم را انجام دهید تا متخصص زنان بهترین گزینه را برایتان با توجه به شرایط‌تان انتخاب کند. به هرحال شما باید مراقب باشید که در این مدت باقی مانده علائم زیر برایتان رخ ندهد. در صورت مشاهده آن‌ها فوراً به پزشک مراجعه نمایید:

  • خونریزی از واژن
  • ترشحات قهوه‌ای یا صورتی
  • خارش شدید به خصوص در شب
  • سردرد وحشتناکی که از بین نمی‌رود
  • مشکلات بینایی (تاری، حساسیت به نور، دیدن نقاط چشمک زن)
  • احساس درد در زیر دنده‌ها
  • تورم شدید پاها، مچ پا، دست ها و صورت
  • معده دردهای مداوم
  • تب بالا (بالاتر از 37.5 درجه سانتیگراد) بدون علائم دیگر مانند علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی

تغذیه در هفته سی و نهم بارداری

هفته سی و نهم بارداری اولین هفته‌ای است که نوزاد از بدن مادر تغذیه می‌کند و سینه مادران بزرگ و پر شیر می‌شود تا به محض تولد، نوزاد اولین وعده از شیر مادر دریافت نماید. ممکن است که برخی از نوزادان آغوز (اولین شیری که بعد از زایمان از سینه مادر خارج می‌شود و زرد رنگ می‌باشد) را نپسندد. آغوز شیری است که از آنتی بادی و مواد مغذی غنی می باشد و بسیار برای نوزاد مفید و مناسب است. چون ویتامین D در شیر مادران وجود ندارد متخصص زنان بلافاصله بعد از زایمان مکمل آن را تجویز می‌کند. همزمان بهتر است که از تمام حبوبات و میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده شود تا در شیر نیز موثر واقع گردد. جهت تقویت استخوان بندی نوزاد ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم از منابع طبیعی در برنامه غذایی خود داشته باشید و همچنین برای رفع و جبران کمبود آب در بدن بهتر است که روزانه ۱۳ فنجان آب مصرف کنید.

تاکید می شود که در هفته‌های آخر بارداری و علی الخصوص در هفته سی و نهم بارداری از سوار شدن به هواپیما اجتناب شود و تحت هیچ شرایطی سفر هوایی نداشته باشید زیرا خطر زایمان در این زمان بسیار بالا می‌باشد.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

هفته 39 بارداری چی بخوریم؟

نکات تغذیه ای در تعیین جنسیت

Leave A Comment