هفته سی و یکم بارداری

هفته سی و یکم بارداری

هفته سی و یکم بارداری

همان طور که هفته ها طی می شوند، کم کم به هفته های آخر بارداری نزدیک می شویم. دوران بارداری از حساس ترین دوران ها در زندگی هر زنی است و برای سالم طی کردن آن لازم است تا مراقبت ها و تغذیه مناسبی داشته باشیم. بیشترین سوالی که مادران در هفته سی و یکم بارداری از پزشک خود دارند این است که چرا حرکات و ضربه به شکم جنین افزایش یافته است؟ آیا این امر دلیلی خاصی دارد؟ در ادامه به پاسخ به این پرسش ها می پردازیم.

تغییرات مادر در هفته سی و یکم بارداری

مادران در دوران بارداری تغییرات جسمی و روحی روانی بسیاری را تجربه می کنند. اغلب اعتقاد بر این است که بارداری اول با استرس بیشتری همراه است و همچنین در هر بارداری، در هفته های آخر بارداری، مادران بیشتر دچار استرس می شوند. لااقل بخشی از این تغییرات ناشی از بالا رفتن سطح هورمون های بارداری در بدن آن ها می باشد. در نتیجه این تغییرات، مشکلاتی به وجود می آید که به توضیح برخی ازین موارد می پردازیم.

افسردگی، اضطراب و استرس در شخص پدیدار می شود، که نحوه ی مواجه و مدیریت این تغییرات به مهارت ها و آموزش های خاصی نیاز دارد.

استرس های دوران بارداری قبل از جنین، باعث بروز بیماری های جسمی و روحی در مادر باردار می شود. این استرس ها می توانند باعث ایجاد افسردگی، اختلال در خواب، سر درد، کاهش اشتها، مشکلات قلبی، فشار خون بالا و نهایتا سختی زایمان برای مادر باردار شوند. اما باید گفت قضیه فقط به خود مادر ختم نمی شود و به طریق مختلف این استرس ها به جنین او نیز انتقال می یابد. هر چند همه مکانیسم های دخیل در انتقال استرس های مادر در دوران بارداری به جنین، هنوز به طور کامل مشخص نشده اند، اما واضح است که نقش هورمون ها نقشی اساسی در این زمینه است.

تغییرات طبیعی (فیزیولوژیکی) بدن مادر در دوران بارداری

از تغییرات بدن مادر در هفته سی و یکم بارداری افزایش وزن، تغییر ظاهری فرم بدن یا صورت، بی اشتهایی یا پرخوری، سوء هاضمه، حالت تهوع، یبوست، کمر درد، خستگی و … را می توان نام برد.

راه کارهای مفید برای کاهش استرس در هفته سی و یکم بارداری

به طور حتم در طول دوران بارداری، باید برنامه ریزی ها و آزمایشات به طور منظم و دقیق انجام شوند. انجام آزمایش و تایید سلامت جنین توسط متخصص می تواند به نسب بسیار زیادی از این استرس ها بکاهد. علاوه بر این ها روش های دیگری نیز وجود دارد که برای کاهش این استرس ها موثر است از جمله :

رژیم غذایی مناسب و خواب کافی در هفته سی و یکم بارداری

تقریبا واضح است که خواب کافی و تغذیه صحیح اثرات مثبت خود را بر روی همه افراد و به ویژه بر مادران باردار بر جای می گذارد. لذا زنان باردار باید توجه ویژه ای به رژیم غذایی خود داشته باشند. به طور کلی، مصرف غذاهای پروتئینی و نیز غذاهای گیاهی و میوه ها و سبزیجات تازه و پرهیز از گرفتن رژیم غذایی غیر علمی، به عنوان شیوه ای صحیح و موثر هم برای سلامت جسمانی مادر و جنین و هم برای کاهش سطح اضطراب مادران توصیه می شود.

ورزش و نرمش مناسب

مسلم است که در هفته سی و یکم بارداری به دلیل افزایش وزن، مادر کمتر قادر به انجام نرمش و فعالیت در روز است. اما انجام ورزش و نرمش های مناسب می تواند امری موثر در کاهش اضطراب و استرس باشد و به بالا بردن توان مدیریت، برای حل کردن سایر مشکلات در دوران بارداری کمک کند. ورزش، ضمن کاهش هورمون های حاصل از استرس مانند کورتیزول و نورآدرنالین در جریان خون، موجب رهاسازی تنش های ماهیچه ای و بهبود عملکرد سیستم ماهیچه ای و عروقی شده و توان فیزیکی فرد باردار را افزایش می دهد.

مادران بارداری که به طور منظم و اصولی در طول دوران بارداری ورزش می کنند و شرایط جسمی مطلوب خود را حفظ می کنند، در کنترل چاقی، فشار خون، استرس، بی خوابی و تنیدگی عضلانی موفق ترند. از جمله ورزش های مفید برای دوران بارداری و هفته سی و یکم بارداری، می توان به پیاده روی، یوگا، شنا و ایروبیک اشاره کرد که همه مادران باردار ترجیحا با مشورت پزشک می توانند انجام دهند.


عوارض خطرناک بارداری برای مادر و جنین


دسته بندی : هفته به هفته بارداری