تشخیص و درمان هیدروسفالی

درمان هیدروسفالی

چگونه هیدروسفالی تشخیص داده می شود؟ برای درمان هیدروسفالی باید چه کرد؟

اگر شک دارید که شما یا فرزندتان دچار هیدروسفالی شده اید، پزشک معاینه فیزیکی را برای یافتن علائم و نشانه ها انجام می دهد. در كودكان، پزشكان چشمان فرو رفته، رفلكس آهسته، برجستگی جلوی سر و اندازه دور سر را برای یافته غیر طبیعی بررسی می كنند. در صورت تشخیص این بیماری درمان هیدروسفالی هرچه سریعتر باید آغاز شود.

پزشک شما همچنین ممکن است از سونوگرافی برای دیدن دقیق مغز استفاده کند. در این آزمایشات از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر از مغز استفاده می شود. این نوع سونوگرافی فقط در نوزادانی قابل انجام است که فونتانل (ملاج نرم) آن ها هنوز باز باشد.

از اسکن های امواج مغناطیسی (MRI) می توان برای یافتن علائم CSF بیش از حد استفاده کرد. ام.آر.آی از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد یک تصویر مقطعی از مغز استفاده می کند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) همچنین می تواند به تشخیص هیدروسفالی در کودکان و بزرگسالان کمک کند. در سی تی اسکن از چندین اشعه ایکس مختلف برای ایجاد یک تصویر مقطعی از مغز استفاده می شود. این اسکن ها می تواند بطن های مغزی بزرگ شده را نشان دهد که از CSF بیش از حد ناشی می شوند.

درمان هیدروسفالی به چه صورت است؟

اگر هیدروسفالی درمان نشود، می تواند کشنده باشد. درمان هیدروسفالی ممکن است آسیب مغزی را که قبلاً رخ داده است معکوس نکند. هدف جلوگیری از آسیب بیشتر مغز است. درمان شامل بازگرداندن جریان طبیعی CSF است. پزشک شما ممکن است یکی از گزینه های جراحی زیر را بررسی کند:

شنت گذاری

در بیشتر موارد درمان هیدروسفالی شانت با جراحی وارد می شود. شنت یک سیستم تخلیه است که از یک لوله طولانی با شیر ساخته شده است. سوپاپ به جریان CSF با سرعت نرمال و در مسیر درست کمک می کند. پزشک یک انتهای لوله را در مغز و انتهای دیگر آن را در قفسه سینه یا شکم قرار می دهد. سپس مایعات اضافی از مغز و انتهای دیگر لوله خارج می شوند، جایی که می تواند به راحتی جذب شود. کاشت شنت به طور معمول دائمی است و باید به طور منظم کنترل شود.

ونتریکولوستومی

روشی به نام ونتریکولوستومی می تواند به عنوان جایگزینی برای قرار دادن شانت انجام شود. این روش درمان هیدروسفالی شامل ایجاد یک سوراخ در پایین بطن یا در بین بطن ها است. این سوراخ اجازه می دهد CSF از مغز خارج شود.

چشم انداز زندگی یک فرد مبتلا به هیدروسفالی چیست؟

چشم انداز مبتلایان به هیدروسفالی تا حد زیادی به میزان علائم بستگی دارد. بسیاری از کودکان آسیب مادام العمر مغزی را تجربه می کنند. به کمک متخصصان از جمله متخصصان اطفال، معلمان آموزش ویژه، مراقبین بهداشت روان، متخصصین کاردرمانی، درمانگران رشد و متخصصان مغز و اعصاب می توان ناتوانی کودکان را مدیریت کرد و اثرات مادام العمر را کاهش داد.

بزرگسالانی که علائم شدید هیدروسفالی دارند ممکن است لازم باشد با کاردرمانگران کار کنند. برخی دیگر ممکن است نیاز به مراقبت طولانی مدت داشته باشند. برخی ممکن است به مراقبت از متخصصان پزشکی که بر روی زوال عقل تمرکز دارند نیاز داشته باشند.

تأثیرات طولانی مدت این بیماری بسته به شرایط فردی بسیار متفاوت است. برای داشتن یک چشم انداز خاص، با پزشک خود صحبت کنید.

کاهش خطر ابتلا به هیدروسفالی

شما نمی توانید از هیدروسفالی جلوگیری کنید، اما می توانید خطر ابتلا به این بیماری در فرزندتان را کاهش دهید.

اطمینان حاصل کنید که در دوران بارداری کلیه مراقبت های این دوران را به درستی دریافت کنید. این می تواند به شما در کاهش احتمال زایمان زودرس کمک کند، که می تواند منجر به هیدروسفالی شود.

تزریق واکسن می تواند به جلوگیری از بیماری ها و عفونت هایی که با هیدروسفالی مرتبط هستند، کمک کند. انجام غربالگری منظم همچنین می تواند درمان سریع بیماری ها یا عفونت هایی را که می تواند شما را در معرض خطر هیدروسفالی قرار دهد، تضمین کند.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی سر هنگام انجام فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، از تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی استفاده کنید. همچنین با بستن کمربند ایمنی می توانید خطر آسیب به سر را کاهش دهید.

کودکان خردسال همیشه باید در صندلی مخصوص ماشین خود محکم شوند. همچنین با اطمینان از رعایت استانداردهای ایمنی در تجهیزات کودک مانند کالسکه، می توانید از آسیب دیدگی سر جلوگیری کنید.

هیدروسفالی یا تجمع آب دور مغز چیست؟

Leave A Comment