پزشکان مورد نیاز کودکان

پزشکان مورد نیاز کودکان

پزشکان مورد نیاز کودکان کدامند و چه زمانی باید به آن ها مراجعه کرد؟

فرزند شما از همان بدو تولد با متخصصین پزشکی زیادی روبرو می شود. پزشکان مورد نیاز کودکان برای پاسخگویی به سوالات، تشخیص بیماری و اطمینان از سلامتی کلی فرزند شما هستند. بعضی از کودکان فقط به متخصص اطفال مراجعه می کنند، در حالی که دیگران ممکن است به متخصص آلرژی یا دندان پزشکی نیاز داشته باشند. در اینجا تنها برخی از متخصصان پزشکی که ممکن است فرزند شما با آن ها ملاقات داشته باشد را به شما معرفی می کنیم.

پزشک اطفال یا پزشک عمومی از مهم ترین پزشکان مورد نیاز کودکان

انتخابی که بین متخصص اطفال و پزشک عمومی انجام می دهید به سلیقه خودتان بستگی دارد. هر دو می توانند نیازهای کودکان را برآورده کنند، از جمله:

  • امتحانات فیزیکی سالانه
  • مراقبت از بیماری
  • درمان بیماری های شایع

اکثر افراد، به خصوص در سال های اول زندگی کودک، متخصص اطفال را انتخاب می کنند. با این حال، مراجعه به پزشک عمومی یا پزشک خانواده به این معنی است که فرزند شما می تواند تمام زندگی خود را با همان پزشک همراه باشد. اگر کودک شما به پزشک متخصص اطفال مراجعه می کند، پس از اتمام بلوغ معمولاً به پزشک عمومی مراجعه خواهد کرد. این اتفاق در حدود 16 یا 17 سالگی رخ می دهد. روزهای اول بعد از تولد فرزند شما باید مرتباً به پزشک متخصص اطفال یا پزشک خانواده مراجعه کند. در اولین سال زندگی، نوزاد جدید شما به شش نوبت مراجعه به پزشک نیاز دارد. در طی این ویزیت ها، فرزندان قد و وزن می شوند، پیشرفت رشد آنها ارزیابی می شود و واکسن می زنند. پس از 12 ماهگی، دفعات توصیه شده این ویزیت ها به طور قابل توجهی کاهش می یابد و ممکن است با توجه به پزشک شما متفاوت باشد. ویزیت سالانه کودک هنوز هم برای کودکان بالای 3 سال توصیه می شود.

دندانپزشک کودکان

وقتی کودک شما اولین دندان خود را در می آورد، وقت آن است که در مورد دندانپزشک فکر کنید. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند که کودکان اولین جلسه ملاقات دندانپزشکی خود را ظرف شش ماه پس ازرویش دندان اول و حداکثر تا 1 سالگی داشته باشند. این ویزیت شامل معاینه جسمی دهان و جلسه اطلاع رسانی برای شما می باشد. معاینات اولیه به محافظت از دندان های کودک شما کمک می کند. دندانپزشک با بزرگتر شدن کودک از فک او عکس می گیرد تا از رویش صحیح همه دندان ها و عدم ایجاد حفره اطمینان حاصل کند. بسیاری از کودکان نیاز به درمان توسط متخصص ارتودنسی دارند. اگر دندان های کودک شما نیازمند ارتودنسی باشد دندان پزشک می تواند شما را به یک متخصص ارتودنسی معرفی کند تا بررسی های بیشتر انجام شود.

بینایی سنج یا چشم پزشک

یکی از پزشکان مورد نیاز کودکان که قرار است به صورت دوره ای به آن ها مراجعه کنید متخصصین چشم می باشند. فرزند شما اولین معاینه چشم خود را در بدو تولد انجام می دهد. پزشک معالج چشم های آنها و نحوه واکنش آنها به نور را بررسی می کند. سپس بینایی سنج به صورت دوره ای ساید مراقبت ها را انجام می دهد. اما در صورت مشکوک بودن به یک مشکل بینایی، یک غربالگری کامل مورد نیاز است و ممکن است کودک شما به یک متخصص چشم پزشکی مراجعه کند. چشم پزشکان هم در درمان چشم و هم بررسی مشکلات چشم تخصص دارند. تفاوت بینایی سنج و چشم پزشک در این است که یک چشم پزشک می تواند جراحی انجام دهد، در حالی که بینایی سنج نمی تواند. اگر به نظر می رسد کودک شما به سختی نگاه می کند یا به چیزی که می خواهد بخواند نزدیک می شود، می تواند نشانه نیاز به عینک باشد. طبق آكادمی اطفال آمریكا، كودكان معمولاً باید در هنگام نوزادی و حداكثر در سن 6 ماهگی، مورد معاینه چشم پزشکی قرار بگیرند. بین سنین 1 تا 4 سالگی، آنها می توانند غربالگری مشکلات احتمالی بینایی را شروع کنند. از 5 سالگی توصیه می شود که کودکان هر ساله معاینه چشم داشته باشند.

متخصص زنان

کنگره زنان و متخصصان زنان و زایمان آمریکا توصیه می کند که هر زن جوان اولین ویزیت زنان خود را بین سنین 13 تا 15 سالگی انجام دهد. این بدان معنا نیست که وی اولین معاینه لگن یا آزمایش پاپ اسمیر را انجام خواهد داد. ویزیت اول زمینه ویزیت های بعدی را فراهم می کند و فرصتی را برای دکتر فراهم می کند تا در مورد بسیاری از موضوعات بحث کند، از جمله:

  • دوره های قاعدگی
  • درد ها و گرفتگی عضلات
  • مشکلات زنانی که دختران با والدین خود درمیان نمی گذارند

متخصصان دیگر

بسته به سلامتی کودک شما، او می تواند بسیاری از پزشکان مورد نیاز کودکان دیگر را ببیند. به عنوان مثال فردی که با آلرژی دست و پنجه نرم می کند، ممکن است به متخصص آلرژی مراجعه کند. عفونت های مکرر گلو یا گوش می تواند آنها را به پزشک گوش، بینی و گلو (گوش و حلق و بینی) هدایت کند. به طور کلی، متخصص اطفال یا پزشک خانواده کودک شما را در صورت وجود به پزشکان متخصص ارجاع می دهد.

متخصص آلرژی

اگر کودک شما به آسم مبتلا شده یا واکنش های آلرژیک مکرری دارد که زندگی روزمره او را مختل می کند، ممکن است نیاز باشد به متخصص آلرژی مراجعه شود. متخصص آلرژی آزمایش های خاصی را برای تعیین اینکه آیا کودک شما به محیط اطرافش حساسیت دارد یا خیر، انجام می دهد. آنها می توانند درمان ها و داروها را برای سهولت تنفس توصیه کنند.

متخصص غدد

متخصص غدد پزشکی است که در درک متابولیسم بدن و تولید هورمون ها تخصص دارد. اگر کودک شما دیابت نوع 1 یا عدم تعادل هورمون دارد، باید او را نزد پزشک متخصص غدد درون ریز ببرید. مسائل تیروئید و غده فوق کلیه، اگرچه بعید است در نوزادان اتفاق بیفتد، اما اغلب با نزدیک شدن کودک به بلوغ کشف می شود. یک متخصص غدد می تواند این شرایط را تشخیص و درمان کند.

متخصص پوست

یک متخصص پوست بیماری های پوست را تشخیص و درمان می کند. علائم تولد و اختلالات پوستی ارثی ممکن است لازم باشد توسط یکی از پزشکان مورد نیاز کودکان یعنی متخصص پوست بعد از اولین ویزیت فرزند شما رفع شود. هنگامی که کودک شما به بلوغ نزدیک می شود، ممکن است به یک متخصص پوست نیاز داشته باشد تا به او کمک کند تا با آکنه های هورمونی و سایر تغییرات پوستی که با بزرگتر شدن رخ می دهد، مقابله کند. متخصصان پوست می توانند مشکلات پوستی را در هر گروه سنی ارزیابی کنند.

روانشناس کودک یا روانپزشک

سلامت روان کودک به همان اندازه سلامت جسمی او مهم است. گاهی اوقات یک رویداد آسیب زا، مرگ یکی از عزیزان یا تغییرات بزرگ در زندگی خانوادگی به این معنی است که کودک شما نیاز به صحبت با روانشناس یا روانپزشک دارد. اعم از اینکه علائم بهداشت روان رفتاری یا احساسی باشد، مهم است که به احساسی که فرزندتان دارد، بپردازید و مطمئن شوید که آنها می دانند شخصی برای گفتگو دارند. گاهی اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD)، چالش های یادگیری، یک متخصص بهداشت روان را نیز به عنوان بخشی اساسی در موفقیت تحصیلی فرزند شما قرار می دهد. اگر برای درمان نیاز به تجویز دارو برای فرزند شما باشد، پس باید به روانپزشک کودک مراجعه کند.

بیمارستان کودکان

اگر برای کودک شما یک بیماری جدی و مداوم تشخیص داده شده باشد، ممکن است لازم باشد در بیمارستان کودکان تحت درمان قرار گیرند. مزیت بیمارستان کودکان این است که تجهیزات و گزینه های درمانی متناسب با نیازهای کودکان است و کارکنان به طور ویژه برای برقراری ارتباط با کودکان و حساس بودن آنها آموزش دیده اند. همچنین کلیه پزشکان مورد نیاز کودکان در این بیمارستان مستقر هستند. معمولا تعداد بیمارستان های ویژه کودکان زیاد نیست اما اگر کودک شما در شرایطی قرار دارد که نیاز به مراقبت های تخصصی دارد، رفتن به بیمارستان کودکان ممکن است تجربه بهتر و موثرتری را ایجاد کند.

نکته

در مورد پزشکان مورد نیاز کودکان فرزندتان لازم است تحقیقات کافی داشته باشید. پزشک مراقبت های اولیه کودک شما، اعم از پزشک متخصص اطفال یا پزشک مراقبت از خانواده، می تواند به شما در ارجاع و تعیین نیاز به متخصصان اضافی برای نظارت بر سلامت کودک شما کمک کند.

شایع ترین اختلالات رفتاری در کودکان

انواع بیماری قلبی در کودکان

Leave A Comment