آیا ژنتیک در ایجاد آندومتریوز نقش دارد؟

ژنتیک در ایجاد آندومتریوز

آیا ژنتیک در ایجاد آندومتریوز نقش دارد؟

قبل از اینکه به بررسی تاثیر ژنتیک در ایجاد آندومتریوز بپردازیم باید بدانید که آندومتریوز در اثر رشد غیر طبیعی پوشش رحم (بافت آندومتر) در خارج از رحم ایجاد می شود.

بافت آندومتر به تغییرات هورمونی تخمک گذاری پاسخ می دهد و در طی دوره قاعدگی از بین می رود. با آندومتریوز، بافت خارج رحم جایی برای ریختن ندارد و این حالت می تواند باعث درد شود. این بیماری وابسته به استروژن است، بنابراین با کاهش سطح استروژن علائم کاهش می یابد مانند شرایط بعد از یائسگی.

برخی از زنان مبتلا به آندومتریوز علائم کمی را تجربه می کنند و برخی احساس درد شدید لگن می کنند.

علائم دیگر آندومتریوز عبارتند از:

  • درد شدید قاعدگی
  • خونریزی شدید قاعدگی، یا لکه بینی بین پریود
  • درد در هنگام مقاربت، ادرار یا حرکات روده
  • افسردگی
  • خستگی
  • حالت تهوع

آندومتریوز از هر 10 زن در سن باروری 1 نفر را درگیر می کند. داشتن سابقه خانوادگی آندومتریوز ممکن است یک عامل خطر برای ابتلا به این اختلال باشد، اگرچه کارشناسان علت یا علل دقیق را به طور کامل درک نمی کنند. آندومتریوز غالباً در روابط فامیلی نزدیک مشاهده می شود.

اندومتریوز چیست؟

چه عواملی باعث بروز آندومتریوز می شود و چه کسی در معرض خطر است؟

علت دقیق آندومتریوز مشخص نیست، گرچه به نظر می رسد وراثت قسمت بزرگی از معما باشد. عوامل محیطی نیز ممکن است نقش داشته باشند.

ژنتیک در ایجاد آندومتریوز اغلب اعضای یک خانواده مانند خواهر، مادر و مادربزرگ را تحت تأثیر قرار می دهد. زنان با دختر عموهایی که به این بیماری مبتلا هستند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند. آندومتریوز از طریق خانواده مادر یا پدری به ارث می رسد.

محققان در حال مطالعه تئوری های مربوط به علل و عوامل خطر آن هستند. برخی از دلایل احتمالی آندومتریوز عبارتند از:

عوارض ناشی از اسکار جراحی. این حالت می تواند در صورت اتصال سلول های آندومتر به بافت اسکار در طی یک روش جراحی، مانند زایمان سزارین ایجاد شود.
تاخیر در شروع اولین قاعدگی. جریان خون عقبی قاعدگی به داخل حفره لگن ممکن است سلول های آندومتر را در خارج از رحم جابجا کند.
اختلال سیستم ایمنی بدن ممکن است سلولهای آندومتر در خارج از رحم را تشخیص ندهد و آنها را از بین ببرد.
تحول سلول. آندومتریوز می تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد. این ممکن است به دلیل تغییرات داخلی سلول های خارج از رحم باشد، که آنها را به سلول های آندومتر تبدیل می کند.
حرکت سلول های آندومتر از طریق سیستم خون یا سیستم لنفاوی به سایر قسمت های بدن موجب انتقال این سلول ها و چسبندگی به سایر بافت های بدن می شود.

دلایل بروز اندومتریوز کدام اند؟

نقش ژنتیک در ایجاد آندومتریوز چیست؟

تصور می شود که آندومتریوز دارای استعداد ژنتیکی است، که ممکن است برخی از زنان را بیشتر از سایرین دچار کند. مطالعات متعدد الگوهای خانوادگی و آندومتریوز را بررسی کرده اند.

یک مطالعه قدیمی و معتبر، از سال 1999، با استفاده از لاپاراسکوپی به عنوان یک ابزار تشخیصی، شیوع آندومتریوز را در 144 زن تجزیه و تحلیل کرد. مشخص شده است که افزایش شیوع آندومتریوز در بستگان درجه یک، دوم و سوم، از جمله خواهران، مادران، خاله ها و عموزاده ها وجود دارد.

یک مطالعه گسترده و مبتنی بر جمعیت از سال 2002 بر روی کل ملت ایسلند، با استفاده از یک پایگاه داده شجره نامه به 11 قرن قبل، افزایش خطر ابتلا به آندومتریوز را در بین نزدیکان نشان داد. در این مطالعه خواهران و دخترخاله های زنانی که از سال 1981 تا 1993 مبتلا به آندومتریوز تشخیص داده شده بودند مورد بررسی قرار گرفت. مشخص شد که خواهران مبتلایان 5.20 درصد بیشتر از کسانی که خواهر مبتلا به آندومتریوز ندارند، خطر ابتلا به این بیماری را دارند. دختر عموهای اول، 1.56 درصد بیشتر از کسانی که سابقه بیماری در خانواده ندارند، خطر داشتند.

محققان حدس می زنند که چندین ژن و همچنین عوامل محیطی در این امر نقش دارند.

گزینه های درمان

پزشک بر اساس شدت علائم و اهداف شما مانند بارداری، درمان شما را تعیین می کند. مهم است که بدانید زنان مبتلا به آندومتریوز اغلب می توانند باردار شوند.

داروها اغلب برای درمان علائم آندومتریوز مانند درد تجویز می شوند. داروهای هورمونی – مانند داروهای ضد بارداری – ممکن است با کاهش سطح استروژن یا توقف قاعدگی به کاهش علائم کمک کنند.

از بین بردن آندومتریوز می تواند با جراحی انجام شود، اگرچه بافت اغلب با گذشت زمان برمی گردد. اقدامات جراحی شامل لاپاراسکوپی با حداقل تهاجم و جراحی سنتی شکم است. اگر آندومتریوز گسترده یا شدید باشد، ممکن است جراحی سنتی گزینه بهتری باشد.

لقاح آزمایشگاهی، یک روش کمک باروری است که آندومتریوز را از بین نمی برد، اما احتمال بارداری را افزایش می دهد.

آنچه شما می توانید انجام دهید

آندومتریوز یک بیماری پیش رونده است، که می تواند در هر زمان پس از بلوغ شروع شود. اگر آندومتریوز در خانواده شما وجود داشته باشد، ممکن است احساس کنید کارهای کمی می توانید انجام دهید. اما زنانی که دارای اعضای خانواده مبتلا به آندومتریوز هستند، در صورت مشاهده علائمی مانند گرفتگی شدید قاعدگی، باید به دنبال حمایت پزشکی باشند. این می تواند به کاهش علائم مانند درد و افسردگی کمک کند. همچنین ممکن است به کاهش احتمال بروز ناباروری کمک کند.

تغییر سبک زندگی نیز می تواند کمک کند. داشتن شاخص توده بدنی کم یا کمبود وزن ممکن است احتمال ابتلا به آندومتریوز را افزایش دهد، بنابراین اگر سابقه خانوادگی دارید باید از این امر جلوگیری کنید. نوشیدن بیش از حد الکل نیز ممکن است خطر شما را افزایش دهد و باید از آن اجتناب شود.

طبق یک مطالعه معتبر، داشتن یک رژیم غذایی سالم که شامل چربی های خوب باشد و از چربی های ترانس جلوگیری کند، ممکن است به شما در کاهش خطر ابتلا به بیماری کمک کند.

چکیده

به نظر نمی رسد که آندومتریوز یک دلیل قطعی داشته باشد، اما ممکن است در اثر تداخل ژنتیک و محیط شما ایجاد شود و ژنتیک در ایجاد آندومتریوز نقش داشته باشد. داشتن سابقه خانوادگی در برخی موارد خطر شما را افزایش می دهد. فعال بودن و جستجوی تشخیص زودهنگام می تواند به افزایش کیفیت زندگی شما کمک کند. اگر به دنبال بارداری باشید نیز می تواند فرصتی برای برنامه ریزی برای بارداری فراهم کند.

خواه سابقه خانوادگی آندومتریوز داشته باشید یا نه، در صورت بروز علائم یا نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

Leave A Comment