درمان ملاسما در بارداری یا همان لک و پیس صورت در بارداری

درمان ملاسما در بارداری یا همان لک و پیس صورت در بارداری

درمان ملاسما در بارداری چگونه امکان پذیر می باشد؟

بدن شما در دوران بارداری تغییرات عظیمی را تجربه می کند. با رشد کودک شکم شما بزرگتر می شود و حجم خون شما افزایش می یابد. ممکن است گرفتگی، تهوع صبحگاهی و انواع دردهای ناآشنا را تجربه کنید. همچنین ممکن است موها و پوست شما تغییر شکل دهند و لکه هایی را مشاهده کنید. فراموش نکنید در هر حالت شما زیبا هستید. در این مقاله سعی داریم راه های درمان ملاسما در بارداری را بررسی کنیم.

اگر روی صورت خود لکه های تیره تر از پوست مشاهده کرده اید، ممکن است ملاسما داشته باشید. در اینجا بیشتر در مورد این شرایط، اینکه چرا در بارداری رشد می کند و اینکه چگونه می توانید با خیال راحت آن را درمان کنید، بیشتر توضیح می دهیم.

ملاسما در بارداری چیست؟

ملاسما نوعی اختلال پوستی است که در آن به دلایلی ملانوسیت ها (سلول های تولید کننده رنگ) در پوست شما رنگدانه اضافی تولید می کنند. در بارداری، اغلب از آن به عنوان کلواژما یا “ماسک بارداری” یاد می شود.

کلواسما یکی از نگرانی های زیبایی ظاهری زنان است. این اختلال به هیچ وجه روی کودک شما تأثیر نمی گذارد و یا عوارض بارداری دیگری را بروز نمی دهد.

افرادی که رنگدانه های بیشتری در پوست خود دارند، به عنوان مثال، افرادی که از نژاد آفریقایی، آفریقای شمالی، خاورمیانه، لاتین یا اسپانیایی تبار، آسیایی، هندی یا مدیترانه ای هستند، به احتمال بیشتری به کلوسما مبتلا می شوند، زیرا به طور طبیعی تولید ملانین فعال تری دارند.

به طور کلی، بین 50 تا 70 درصد مردم به نوعی در دوران بارداری به ملاسما مبتلا می شوند. اما نگران نباشید، درمان ملاسما در بارداری امکانپذیر می باشد.

دقت کنید که هنگام بحث در مورد بیماری های پوستی، باید به رنگ پوست توجه شود.

علائم ملاسما در بارداری

علامت اصلی کلواسما تیرگی پوست صورت است. ممکن است لکه های تیره را روی پیشانی، گونه ها، چانه یا اطراف دهان خود مشاهده کنید. هرچه بیشتر در معرض آفتاب قرار بگیرید یا در دوره بارداری، این مناطق ممکن است تیره شوند.

درد، خارش یا سوزش از علائم ملاسما نیستند. اگر این علائم را تجربه کردید یا دچار تحریک شدید شد، ممکن است با بیماری دیگری روبرو باشید. هرگونه علائم اضافی را با پزشک خود مطرح کنید.

یک متخصص پوست می تواند با استفاده از لامپ Wood’s به طور دقیق وضعیت شما را تشخیص دهد، که به شما نشان می دهد بیماری پوستی باکتریایی است، قارچی است یا نگران کننده است.

بهترین غذاها برای پوست سالم

دلایل ملاسما در بارداری

تغییر رنگ پوست در دوران بارداری بسیار شایع است. ممکن است متوجه تیره شدن نوک سینه ها، زیربغل یا اندام تناسلی خود شوید. ممکن است یک خط (linea nigra) از ناحیه شرمگاه بر روی شکم گسترش یافته و یا پوست در سراسر بدن تیره شود.

تغییر هورمون ها، به ویژه میزان بیش از حد استروژن و پروژسترون، علت اصلی ملاسما در دوران بارداری است. فراتر از آن، لکه های تیره صورت می تواند با قرار گرفتن در معرض آفتاب، استفاده از برخی از محصولات مراقبت از پوست یا روش های درمانی و حتی ژنتیک تشدید شود.

کلوزما همچنین ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمونی که حتی قبل از بارداری وجود داشته باشد، بدتر شود.

به هر حال، هورمون های تحریک کننده ملانوسیت شما با ایجاد بیش از حد رنگدانه های محافظتی (لکه های تیره) بر روی پوست به نام ملانین، در برابر این عوامل واکنش نشان می دهند.

چه زمانی ممکن است ملاسما در بارداری شروع شود؟

ملاسما ممکن است در هر مرحله از بارداری شروع شود، گرچه این بیماری در سه ماهه دوم یا سوم بارداری بیشتر شیوع پیدا می کند.

وقتی صحبت از تیره شدن رنگدانه می شود، فاکتورهای مختلفی برای بررسی وجود دارد. رنگ پوست و نژاد شما ممکن است کم و بیش تاثیرگذار باشد. میزان آفتاب و یا زمانی از سال که باردار شدید نیز ممکن است تأثیر بگذارد.

آیا ملاسما بعد از زایمان از بین می رود؟

خبر خوب این است که پس از زایمان فرزند خود احتمالاً این هایپرپیگمنتیشن بدتر نخواهد شد. معمولا بدون درمان هدفمند چندماه طول می کشد تا این حالت ازبین برود. درمان ملاسما در بارداری بیشتر نیازمند صبوری و برخی اقدامات پیشگیرانه است.

درمان ملاسما در بارداری

با پزشک خود در مورد راه های درمان ملاسما در بارداری صحبت کنید. پزشک ممکن است شما را برای کسب اطلاعات بیشتر به یک متخصص پوست ارجاع دهد.

برخی از متخصصان درمان ملاسما در بارداری را توصیه نمی کنند. یک دلیل این است که ممکن است به خودی خود این حالت برطرف شود. و برخی از روش های درمانی ممکن است برای بارداری ایمن و موثر نباشند.

بهترین روش درمانی در واقع ممکن است پیشگیری باشد، با کمک چند تغییر در سبک زندگی.

دوری از تابش مستقیم نور خورشید

از آنجا که خورشید ممکن است باعث ایجاد رنگدانه بیشتری شود، بهتر است به خصوص برای مدت طولانی از اشعه آن دور بمانید.

این مورد در ارتباط با تخت های برنزه یا هر محیط دیگری که در معرض اشعه UVA و UVB هستید نیز صدق می کند. آفتاب گرفتن را محدود کنید و به جای آن زیر درخت یا چتر استراحت کنید.

اگر در حال ورزش هستید، سعی کنید از بیرون رفتن در ساعات اوج آفتاب در منطقه خود، به طور کلی از اواسط روز، خودداری کنید. صبح زود یا بعد از ظهر که آفتاب کم است بیرون بروید.

از ضد آفتاب استفاده کنید

استفاده از ضد آفتاب مناسب ضد بارداری با SPF 30 مهمترین نکته است. درمان ملاسما در بارداری شامل پیشگیری از تابش مستقیم نور خورشید به صورت شما می شود.

به دنبال محصولاتی باشید که حاوی اکسید روی، دی اکسید تیتانیوم یا سایر بلاکرهای فیزیکی (ضد آفتاب های معدنی) هستند در مقابل محصولاتی هستند که به بلاکرهای شیمیایی متکی هستند. ضد آفتاب های مسدود کننده فیزیکی محافظت گسترده تری دارند و ممکن است برای پوست تحریک کنندگی کمتری داشته باشند.

غذاهای مفید برای پوست

لباس مناسب بپوشید

گزینه دیگر برای پیشگیری از اشعه آفتاب، لباس هایی با محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش است، مانند محافظ های راش SPF یا لباس های ضد آفتاب. حتی اگر بیرون گرم باشد، لباس های گشاد می توانند راحت باشند و از پوست شما محافظت کنند.

صورت چطور؟ کلاه های لبه دار بهترین گزینه هستند. و یک عینک آفتابی را فراموش نکنید هرچه بزرگتر، بهتر.

از محصولات مراقبت از پوست ملایم استفاده کنید

شستشوی صورت، لوسیون ها و سرم هایی که پوست شما را تحریک می کنند ممکن است باعث بدتر شدن ملاسما شوند. در عوض محصولات ملایم استفاده کنید. بر روی برچسب محصولات به دنبال کلماتی مانند “noncomedogenic” ، “حساس” ، “بدون عطر” ، یا “تائید توسط متخصص پوست و مو” باشید.

ماسک ها و روش های خانگی را امتحان کنید

شما ممکن است بتوانید ملاسما را با استفاده از مواد موجود در خانه خود بهبود بخشید. در حالی که هیچ مطالعه خاصی در مورد این روش ها برای کلواسما وجود ندارد، درمان های موضعی زیر ممکن است کمک کنند:

آب لیمو. یک محلول از نصف آب لیمو تازه و نصف آب خیار یا آب را با هم مخلوط کنید. اسید موجود در آب ممکن است به از بین بردن رنگدانه ها در لایه بالایی پوست کمک کند.
سرکه سیب (ACV). یک محلول از نصف ACV و نصف آب را مخلوط کنید تا به عنوان تونر در مناطق تیره پوست استفاده شود.
شیر منیزیا. بعد از شستن صورت، با استفاده از یک پنبه شیر محلول را به مناطق تیره بمالید. بگذارید یک شب روی پوست بماند و صبح بشویید.
بلغور جو دوسر و عسل. ماسکی را که با بلغور جو دوسر پخته شده درست شده (بگذارید تا خنک شود تا گرم نباشد) و عسل خام بزنید. قبل از شستشو به مدت 10 دقیقه روی پوست بگذارید. ماسک به لایه برداری پوست کمک می کند و ممکن است آنزیم های موجود در عسل کمی آن را سبک کنند.

خوب بخورید، استراحت کنید، و چند مکمل را امتحان کنید
از آنجا که ملاسما ممکن است در نتیجه عدم تعادل هورمونی باشد، شما می توانید TLC مورد نیاز خود را بهبود بخشید. اطمینان حاصل کنید که هیدراته هستید، رژیم غذایی با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه می خورید و هر شب خواب کافی دارید.

مطمئن باشید که رژیم غذایی خود را با مصرف اسیدهای چرب امگا 3 کامل می کنید. و از پزشک خود در مورد کمبودهای احتمالی ویتامین سوال کنید. برخی مطالعات، ملاسما را به کمبود آهن و احتمالاً ویتامین B12 مرتبط می دانند.

صبور باشید
پس از بارداری، اگر ملاسما به خودی خود محو نشود، ممکن است از متخصص پوست خود در مورد سایر روش های درمانی بپرسید. درمان ملاسما در بارداری شامل پیشگیری از پیشرف لک ها و بعد از زایمان شامل داروهای موضعی است. مانند:

  • هیدروکینون
  • ترتینوئین
  • کورتیکواستروئیدها

پزشک همچنین ممکن است اسیدهای خاصی را که باعث روشن شدن پوست می شود، به تنهایی یا به صورت ترکیبی توصیه کند. همچنین برخی روش ها از جمله لایه برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن، لیزر درمانی و سایر روش های درمانی سبک، وجود دارد که ممکن است موثر باشد.

خلاصه

مقابله با تغییرات پوست در دوران بارداری می تواند ناامیدکننده باشد. خوشبختانه، کلواسما پس از زایمان به طور کلی در عرض چند ماه محو می شود.

تغییرات مختلفی در سبک زندگی وجود دارد که می توانید سعی کنید از پیشرفت این بیماری در دوران بارداری جلوگیری کنید. در غیر این صورت، با پزشک خود در مورد گزینه های درمان و مزایا و خطرات هر یک صحبت کنید.

ویتامین ها برای سلامت پوست

Leave A Comment